recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mangelfuld rådgivning om TV-køb straffes
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMangelfuld rådgivning om TV-køb straffes

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2011 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af AayJay AayJay skrev:

Nu forstår jeg så med et TV, som skal skiftes inden 2012 og fordi det er over 2 år gammelt, kan jeg ikke klage til forbrugernævnet..


Der sker ikke noget specielt på kabel-TV i 2012, i hvert fald ikke hos YouSee. YouSee sælger stadig Sagem60 boxen til folk som ønsker en billig løsning til SDTV, og denne box er kun MPEG2. Hvis YouSee pludselig droppede MPEG2 til SDTV, ville alle som har købt en Sagem60 i de sidste to år kunne få pengene tilbage (to års reklamationsret). Men der kommer måske flere HDTV kanaler, som ikke kan ses med en MPEG2 box eller en MPEG2 TV.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19263
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2011 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af AayJay AayJay skrev:

Jeg købte et Samsung LE37R88 TV i marts 2008.. dette TV er uden DVB-C/MPEG-4 tuner og jeg kan derfor ingen HD kanaler se.
Jeg henvendte mig til El-giganten, da det var der jeg havde købte det.. Han kom med en lang forklaring om, at på daværende tidspunkt vidste de ikke noget omkring DVB-C tuner og kunne derfor ikke havde fortalt mig om det.


Og de har ret.


Oprindeligt skrevet af AayJay AayJay skrev:



Nu forstår jeg så med et TV, som skal skiftes inden 2012





Næh, det virker fint med kabeltv i Mpeg2.


Klaus




Redigeret af KlausDM - 06-Januar-2011 kl. 18:02
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8561
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2011 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af AayJay AayJay skrev:

Jeg købte et Samsung LE37R88 TV i marts 2008.. dette TV er uden DVB-C/MPEG-4 tuner og jeg kan derfor ingen HD kanaler se.
Jeg henvendte mig til El-giganten, da det var der jeg havde købte det.. Han kom med en lang forklaring om, at på daværende tidspunkt vidste de ikke noget omkring DVB-C tuner og kunne derfor ikke havde fortalt mig om det.
Nu forstår jeg så med et TV, som skal skiftes inden 2012 og fordi det er over 2 år gammelt, kan jeg ikke klage til forbrugernævnet..
Hvad gør man i sådan en situation??


Ingen har i marts 2008 kunne forudse at bl.a. YouSee ville lave YouSee Clear halvandet år efter, og der var da overhovedet heller ikke mange tv med DVB-C tuner i så vidt jeg husker.

Situationen er noget anderledes end den med DVB-T.

Dit tv skal derudover heller ikke skiftes, da du kan få eksterne tunere til en væsentligt billigere penge.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8561
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2011 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Der sker ikke noget specielt på kabel-TV i 2012, i hvert fald ikke hos YouSee.


Hvornår er det planen at DR1 og DR2 bliver HD?
Til top
Thorslund Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 122
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2011 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Der sker ikke noget specielt på kabel-TV i 2012, i hvert fald ikke hos YouSee.


Hvornår er det planen at DR1 og DR2 bliver HD?


Mindes at have set noget om 2012.

Det eneste specielle ved det er jo så blot, at der kommer to yderliger HD-kanaler som man ikke kan se uden mpeg4.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2011 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Der sker ikke noget specielt på kabel-TV i 2012, i hvert fald ikke hos YouSee.


Hvornår er det planen at DR1 og DR2 bliver HD?


Mon ikke YouSee fortsat vil tilbyde en SDTV udgave? Og en analog udgave af DR1 og DR2.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2011 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af AayJay AayJay skrev:

Jeg købte et Samsung LE37R88 TV i marts 2008.. dette TV er uden DVB-C/MPEG-4 tuner og jeg kan derfor ingen HD kanaler se...


Ingen har i marts 2008 kunne forudse at bl.a. YouSee ville lave YouSee Clear halvandet år efter, og der var da overhovedet heller ikke mange tv med DVB-C tuner i så vidt jeg husker. 
 
Så vil jeg hjælpe på din hukommelse med denne tråd fra november 2007.   Her kan man se et indlæg fra brugeren  lunddal, der skriver "Medmindre man vil ha' HD fra næste år
 
Nogen må jo have vist en del om DVB-C og HD kanaler LOL 
 
1 februar 2008 startede salget af youSees  Samsung boks og youSee skrev sidevis om deres fremtidsplaner - analoge kanaler i mindst 10 år, digitalt spejl med digitale bonuskanaler og  alle nye kanaler skulle være HD /MPEG-4 kanaler (det holdt vist ikke helt, kanal 9?).
Ja det kostede et kort, men man fik da med fuldpakken kanal 5-HD og TV2sport-HD uden yderliger betaling, mener jeg at huske. 
 
Men Elgianten var meget godt orienteret om youSees februar 2008 udmelding.  Da jeg købte min Samsungboks i Elgiganten, fik jeg en ganske udemærket beskrivelse af youSee planerne af sælgeren (jeg ville netop høre, hvad han vidste).
 
Det er rigtigt, at det ikke var alle TV, der havde indbygget DVB-C tuner eller overhovedet havde nogen digital tuner. Men  sælgeren kunne vide besked og skulle naturligvis have informeret.
I modsætning til DVB-T, hvor man vidste det IKKE blev MPEG-2, men ikke havde de endelige MPEG-4 spec. endnu i marts 2008, så sendte youSee allerede HD kanaler.
 
Lars  Smile
 
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Thorslund Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 122
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2011 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Det er rigtigt, at det ikke var alle TV, der havde indbygget DVB-C tuner eller overhovedet havde nogen digital tuner. Men  sælgeren kunne vide besked og skulle naturligvis have informeret.


På det tidspunkt var det vel ikke normen, at der var DVB-C i tv men mere at digitalt tv krævede en boks?

Hvis en kunde kommer for at købe et tv, så er der måske ikke grund til at begynde at fortælle en masse om DVB-C, som ikke er relevant i situationen. Jeg kender ikke til priserne dengang men det kunne måske også tænkes, at tv med DVB-C og MPEG4 kostede lidt mere end andre?

Jeg tvivler på en tilfældig sælger i Elgiganten i februar 2008 kunne have informeret om, at tv med DVB-C var vejen frem hvis man halvandet år senere ville se digitale kanaler hos YouSee. Eller at man næsten 3 år senere vil få muligheden for en masse HD-kanaler (som jo nu er grunden til at køberen af tv'et føler sig "snydt").
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2011 kl. 23:00
Oprindeligt skrevet af AayJay AayJay skrev:

Jeg købte et Samsung LE37R88 TV i marts 2008.. dette TV er uden DVB-C/MPEG-4 tuner og jeg kan derfor ingen HD kanaler se.
 
Jeg overså at det var DVB-C og ikke DVB-T der er tale om. I så fald er sagen klokkeklar, som det fremgår af dén artikel tråden her tager udgangspunkt i:
 
"
Du skal være opmærksom på, at du kun kan klage, hvis du har købt dit tv efter januar 2009
"
 
Og så skulle dén ged vist være barberet.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2011 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af Thorslund Thorslund skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Det er rigtigt, at det ikke var alle TV, der havde indbygget DVB-C tuner eller overhovedet havde nogen digital tuner. Men  sælgeren kunne vide besked og skulle naturligvis have informeret.


På det tidspunkt var det vel ikke normen, at der var DVB-C i tv men mere at digitalt tv krævede en boks?

Hvis en kunde kommer for at købe et tv, så er der måske ikke grund til at begynde at fortælle en masse om DVB-C, som ikke er relevant i situationen. Jeg kender ikke til priserne dengang men det kunne måske også tænkes, at tv med DVB-C og MPEG4 kostede lidt mere end andre?

Jeg tvivler på en tilfældig sælger i Elgiganten i februar 2008 kunne have informeret om, at tv med DVB-C var vejen frem hvis man halvandet år senere ville se digitale kanaler hos YouSee. Eller at man næsten 3 år senere vil få muligheden for en masse HD-kanaler (som jo nu er grunden til at køberen af tv'et føler sig "snydt").
Er dette med de indbyggede DVB-T/C MPEG2 og MPEG4 Tunere virkeligt kommet som en tyv om natten? Hvornår jeg første gang læste om at en Antenneforening forlangte man anvendte MPEG4 via deres kabler ? ? ?


Redigeret af moho - 07-Januar-2011 kl. 11:45
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2011 kl. 11:35
Der hvor jeg altid rammer hovedet imod noget, dette er i forhold til
Hvormange abonnerer overhovedet på TDC YouSee Selector?
Og hvormange på Stofa's Zaptor? Dette til trods for samtlige lovprisninger fra landets Antenneforeninger, som vel at mærke mest eller mange gange får signalet fra TDC/YouSee!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19263
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2011 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Der hvor jeg altid rammer hovedet imod noget, dette er i forhold til
Hvormange abonnerer overhovedet på TDC YouSee Selector?
Og hvormange på Stofa's Zaptor? Dette til trods for samtlige lovprisninger fra landets Antenneforeninger, som vel at mærke mest eller mange gange får signalet fra TDC/YouSee!



Der er rigtigt mange der har boksene fra deres kabeltv udbydere.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu