recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HURRA en nyhed - EU og Canada i frihandelsaftale
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HURRA en nyhed - EU og Canada i frihandelsaftale

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 738
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2013 kl. 13:12
Så er der bare lige det med rævesakse og Canadian Goose, som man lige skal gøre op med sin samvittighed.

Til top
Frankieboy1980 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Maj-2012
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frankieboy1980 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2013 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

Så er der bare lige det med rævesakse og Canadian Goose, som man lige skal gøre op med sin samvittighed.

Så skulle du måske også lige overveje hvilket tøjmærke du vælger, da Diesel og andre store mærker får produceret deres varer under ekstremt dårlige arbejdsforhold i blandt andet Indien. Arbejderne har direkte kontakt med farlige kemikalier uden beskyttelse til en meget dårlig løn. Man skulle ellers mene at når Diesel kræver 2-3000kr for et par jeans at de kunne give en ordentlig løn og arbejdsforhold.
Hvordan har din samvittighed det med det?


Redigeret af Frankieboy1980 - 19-Oktober-2013 kl. 13:52
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 738
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2013 kl. 14:53
Kan man få nogen der ikke er produceret (under kummerlige forhold) i Indien - eller lign. steder?




Redigeret af vclarke - 19-Oktober-2013 kl. 14:55
Til top
Frankieboy1980 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Maj-2012
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frankieboy1980 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2013 kl. 15:13
Så på det punkt lukker du bare øjnene og håber på det bedste? Det er bare ikke nemt at have ren samvittighed for hvordan skal man finde ud af hvad der er godt og skidt. iPhones bliver jo heller ikke produceret under særligt gode forhold, men folk der køber dem does'nt give a shit bare de får en flot mobil.
Apple tjener sindsygt meget på iPhone/iPad og er pisse ligeglade med fabriksarbejderne.


Redigeret af Frankieboy1980 - 19-Oktober-2013 kl. 15:14
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6657
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2013 kl. 15:15
Nogle firmaer, som fx Patagonia, skriver hvor de får produceret:

- og en side om gåsedun:

Patagonia og North Face har været anklaget for at købe dun fra gæs der blev plukket levende og/eller tvangsfodret til foi grass.
Venlig hilsen
KB
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 738
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2013 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af Frankieboy1980 Frankieboy1980 skrev:

Så på det punkt lukker du bare øjnene og håber på det bedste? Det er bare ikke nemt at have ren samvittighed for hvordan skal man finde ud af hvad der er godt og skidt. iPhones bliver jo heller ikke produceret under særligt gode forhold, men folk der køber dem does'nt give a shit bare de får en flot mobil.
Apple tjener sindsygt meget på iPhone/iPad og er pisse ligeglade med fabriksarbejderne.

Vil du ha' jeg skal gå med røven bar? Hvis alt tøj er produceret under disse forhold, har jeg jo ikke noget valg!

Til top
Frankieboy1980 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Maj-2012
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frankieboy1980 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2013 kl. 16:46
Nææh men min point er bare at det er stort set umuligt at have god samvittighed :-)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2013 kl. 16:48
Vi har selv været med til at støtte industrierne i tredjelande. Da jeg var ung, kostede et par ordentlige jeans 600kr, og de koster det samme i dag selvom lønnen herhjemme er steget til 15 gange mere.

Redigeret af Kampus - 20-Oktober-2013 kl. 00:12
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2013 kl. 23:53
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

En frihandelsaftale må vel være det samme som vi har inden for EU. Canadisk moms fratrækkes og dansk moms lægges på af sælger.

Tja, det kommer an på omsætningen i lande indenfor EU.. mener grænsen er 280k årligt. Derunder og virksomheden skal ikke opkræve evt. momsdifferens.

Som jeg ser det er en frihandelsaftale lig med større forpligtigelser for landet der eksporterer varen (dvs. sikre varen er "legitim" eller lovlig om man vil..) men medføre færre forpligtigelser for landet som importerer da der ikke skal bruges tid på fortoldning.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2013 kl. 08:54



Redigeret af reslfj - 20-Oktober-2013 kl. 09:00
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2013 kl. 09:00
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

Hvad tror du frihandel går ud på, lunddal? Wink

Ingen told.

Jeg kan ikke finde noget der antyder at en frihandelsaftale også medfører ændringer i momsafregning.


Jeg må her være 100% enig med lunddal - det er en frihandelsaftale (grundlæggende for b2b) ikke et indre marked, der skabes med denne/disse aftaler.   

Medmindre nogen kan finde en paragraf i aftalerne, der direkte forbyder et gebyr for told/momsbehandling (og det tror jeg bestemt ikke på man kan),  så er det toldsatserne, der går i nul.

Det, vi - i modsætning til en frihandelsaftale - har i EU,  er et egentligt indre marked, hvor varer også let kan sælges b2c (business to consumer) og hvor alle landene har ensartede momsregler og regler for at opkræve de forskellige moms-satser over grænserne (mere eller minder gode regler).
Et meget vægtigt argument for at indføre Euro, var og er at forbrugerne lettere kan sammenligne priser over grænserne og dermed øge konkurrencepresset mellem forretningerne.

Husk på at for den økonomiske vækst i verdenshandlen tænkes der ikke meget på privates småkøb. I de store frihandelsaftaler er det udelukkende de mange containere fra Kina, der rigtigt tæller.  

Forbrugere skal grundlæggende købe 'en detail'.

Lars   Smile

PS!  Er der nogen der kender en canadisk produktgruppe, der nu er pålagt  mere end nogle få procent told?
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 738
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2013 kl. 12:12
I så fald er det jo yderst pinligt for mig, sådan som jeg var efter lunddal. Embarrassed

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu