recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærker med bass management og EQ
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærker med bass management og EQ

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Online
Point: 1514
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forstærker med bass management og EQ
    Sendt: 6 timer 29 minutter siden kl. 12:06
Forstærker med bass management og EQ

Jeg har et sæt Triangle tituz ez, en  Argon Audio MALMÖ SUB 6 (ny, argon subs er på tilbud hos hifiklubben, hos argon audio koster den 2000kr minus 35% hos hifiklubben) og en Marantz pm 6007

Jeg har justere bassen til under 100hz og med et normalt niveau 

Forstærkeren har kun 50hz justeringsmulighed og kan ikke sende signalet ud til en dsp enhed og ind i forstærkeren igen for lige at slå det fast


Problemet er at når jeg tester med en simpel bas test for jeg et lavt niveau bakke dahl i området 75-85hz eller for at dække området 70-90hz og det kan jeg ikke justere mig ud af, der simpelt hen ikke jsusteringmuligehder nok, idet 50hz er alt for lavt og højere volumen på subben fremhæver også andre lyde dybere end 70hz


Arylic Arylic B50 er billig men har ACPWorkblench og app control til at sidde hvor jeg lytter til musik og justere lyden 139 euro + fragt

Wiim amp har high og low pass filter + room correction (ca 2900kr)

Marantz NR-1200 kan også gøre det ifølge youtube og det koster 4999kr som er mere end de 2 først til sammen, dog siger nogen den mangler noget lydmæssgtig i mellemtonen og diskanten dansk mindre god oversættelse https://perfectacoustic.dk/marantz-nr-1200/

High pass filter til min fronthøjttalere vil jeg også gerne have så jeg fjerner noget af belastningen når den ikke skal spille dybere end f.eks 90-80hz som samtidig er en fordel hvis lyden i samme område skal fremhæves for at fjerne lidt at det manglende niveau ved ca 70-90hz   

Hvad andre muligheder har jeg ?   
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 4018
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 3 timer 56 minutter siden kl. 14:39
Det kan du ikke digital eq dig ud fra, sammen problem har jeg også i min stue. Det eneste der kan løse det er 2 subwooferen og Xover sat til 80 hz. Det så var alle bakker og dale væk
Som ses her på billedet efter jeg har koblet to subwoofer på

Redigeret af T-Duck - 3 timer 54 minutter siden kl. 14:41
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Online
Point: 1514
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 3 timer 40 minutter siden kl. 14:55
Skal ikke have 2 subwoofer, synes jeg ikke jeg har plads til, selv om Argon Audio MALMÖ SUB 6 ikke fylder for meget og er på tilbud

Kan tydeligt høre det er 85 og 80 hz (tog lige testen igen) fint niveau ned til 40hz for en så lille subwoofer

85-90hz for fronterne og delefrekvensen der passer med subben og gerne en nedre delefrekvens på subben på et sted imellem 20 og 30hz


hz test


Redigeret af gasolin - 3 timer 23 minutter siden kl. 15:12
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 4018
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 3 timer 26 minutter siden kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Skal ikke have 2 subwoofer, synes jeg ikke jeg har plads til, selv om <span style=": rgb254, 254, 254; font-family: "Segoe UI", "Helvetica Neue", Helvetica, Roboto, Oxygen, Ubuntu, Cantarell, "Fira Sans", "Droid Sans", sans-serif; font-size: 15px;">Argon Audio MALMÖ SUB 6 ikke fylder for meget og er på tilbud</span>
<span style="font-family: "Segoe UI", "Helvetica Neue", Helvetica, Roboto, Oxygen, Ubuntu, Cantarell, "Fira Sans", "Droid Sans", sans-serif; font-size: 15px; : rgb254, 254, 254;">
</span>
<span style="font-family: "Segoe UI", "Helvetica Neue", Helvetica, Roboto, Oxygen, Ubuntu, Cantarell, "Fira Sans", "Droid Sans", sans-serif; font-size: 15px; : rgb254, 254, 254;">Kan tydeligt høre det er 85 og 80 hz (tog lige testen igen) fint niveau ned til 40hz for en så lille subwoofer</span>
<span style="font-family: "Segoe UI", "Helvetica Neue", Helvetica, Roboto, Oxygen, Ubuntu, Cantarell, "Fira Sans", "Droid Sans", sans-serif; font-size: 15px; : rgb254, 254, 254;">
</span>
<span style="font-family: "Segoe UI", "Helvetica Neue", Helvetica, Roboto, Oxygen, Ubuntu, Cantarell, "Fira Sans", "Droid Sans", sans-serif; font-size: 15px; : rgb254, 254, 254;">85-90hz for fronterne og delefrekvensen der passer med subben og gerne en nedre delefrekvens på subben på et sted imellem 20 og 30hz</span>

<span style=": rgb254, 254, 254; font-size: 15px;"><font face="Segoe UI, Helvetica Neue, Helvetica, Roboto, Oxygen, Ubuntu, Cantarell, Fira Sans, Droid Sans, sans-serif">https://www.youtube.com/watch?v=fwrbFj9r10Y</span>
jeg kender din problemstilling så godt selv, men de dyk du oplever kan ikke udbedres andet end akustik. Enten ved en ekstra sub eller ved bass traps, men da sidst nævnte fylder meget mere, så er to subs at fortrække. Og det var kamel hustruen og jeg selv måtte sluge, men vi har ikke fortrudt det en tøddel

Redigeret af T-Duck - 3 timer 26 minutter siden kl. 15:09
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Online
Point: 1514
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 3 timer 11 minutter siden kl. 15:24
Ved heller ikke om højttalere med mere niveau end neutral bas vil gøre en forskel, det vil sige højttalere med energi omkring 80-100hz

evt 6-6.5" istedet for 5-5½"


Redigeret af gasolin - 3 timer 5 minutter siden kl. 15:30
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 4018
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 3 timer 1 minutter siden kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Ved heller ikke om højttalere med mere niveau end neutral bas vil gøre en forskel, det vil sige højttalere med energi omkring 80-100hz

evt 6-6.5" istedet for 5-5½"
det er dit rum der er problemet. Det billigste og nemmeste er at fordele bassen ud med en ekstra sub. Ellers skal du tænke gulvhøjtalere, men det kan så resultere i dine dyk flytte sig bare. Hvor på subwoofere ikke kan lokaliseres bedre at flytte rundt på, så du får en jævn bas i stuen. Life it's a bitch nogle gange.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 4018
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 2 timer 60 minutter siden kl. 15:35
Ellers
Prøv at flyt subwoofer mellem højtalerne, og hvis den ikke kan foran, så sæt den bagved dig hvis det er muligt

Redigeret af T-Duck - 2 timer 54 minutter siden kl. 15:41
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Online
Point: 1514
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 2 timer 1 minutter siden kl. 16:34
Nu gik jeg lige og ryddet op og fik fejet, når jeg står hvor der er mest bas er det utroligt hvor meget ekstra bare en lille ARGON AUDIO MALMÖ SUB 6 sub kan gi når man lytter til f.eks le freak med chic, selv ved middel høj lydstyrke

Kunne ikke finde nogen højttalere med lidt ekstra bund til en god pris (må ikke fylde det vilde), så det blev en subwoofer

Mange nævner lyngdorf når der nævnes dårlig acoustics, men det er ikke lige frem billigt  

Ved ikke hvor effektive sådan en her er når jeg ikke kan få high pass filter til min fronter 


Har ikke plads til gulv højttaler på mit skrivebord og aktive studio miontors som krk rokit med dsp har jeg heller ikke mulighed for med min marantz pm6007 da der kun er preout til en subwoofer
 

Tror stadig jeg har problemet uden en subwoofer

En ekstra 6"er så kunne jeg have fået 8"eren som nok ikke er pengene værd i forhold til den 1000kr billigere 6"er , 10"'eren koster kun et par 100kr mere en 2 x 6"ere (eller sikkert 2 brugte men gode subs for 2000kr)


Redigeret af gasolin - 1 time 52 minutter siden kl. 16:43
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 4018
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 1 time 41 minutter siden kl. 16:54
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Nu gik jeg lige og ryddet op og fik fejet, når jeg står hvor der er mest bas er det utroligt hvor meget ekstra bare en lille ARGON AUDIO MALMÖ SUB 6 sub kan gi når man lytter til f.eks le freak med chic, selv ved middel høj lydstyrke

Kunne ikke finde nogen højttalere med lidt ekstra bund til en god pris (må ikke fylde det vilde), så det blev en subwoofer

Mange nævner lyngdorf når der nævnes dårlig acoustics, men det er ikke lige frem billigt  

Ved ikke hvor effektive sådan en her er når jeg ikke kan få high pass filter til min fronter 


Har ikke plads til gulv højttaler på mit skrivebord og aktive studio miontors som krk rokit med dsp har jeg heller ikke mulighed for med min marantz pm6007 da der kun er preout til en subwoofer
 

Tror stadig jeg har problemet uden en subwoofer

En ekstra 6"er så kunne jeg have fået 8"eren som nok ikke er pengene værd i forhold til den 1000kr billigere 6"er , 10"'eren koster kun et par 100kr mere en 2 x 6"ere (eller sikkert 2 brugte men gode subs for 2000kr)


uanset Lyngdorf eller ej. Så er vi ude i fysikkens love og det kan en digital eq ikke gøre op med når vi snakker om dyks. Der er det kun akustisk der kan ændre det.

Også er det lige meget om vi snakke 6, 8, 10 osv tommer bas så længe dit lokale er som det er. Så vil det dyk altid være der. Derfor man bruger multi subwoofere så man ikke får de dyk som er stående bølger. Så ved at sætter en ekstra sub ind så den sub dækker dykket fra den første sub så udligner man det.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19376
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 47 minutter siden kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Nu gik jeg lige og ryddet op og fik fejet, når jeg står hvor der er mest bas er det utroligt hvor meget ekstra bare en lille ARGON AUDIO MALMÖ SUB 6 sub kan gi når man lytter til f.eks le freak med chic, selv ved middel høj lydstyrke

Hvilket fortæller os at det er rummet der bestemmer.

Du skal starte med at prøve om du kan finde en anden plads til din sub.


Med din nuværende forstærker har du ikke mulighed for at sætte delefrekvens og skære bassen fra dine fronter, så det bedste du kan gøre, er at forsøge at udjævne de stående bølger i dit rum.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Online
Point: 1514
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 38 minutter siden kl. 17:57
Kan jo være jeg stadig har det uden subben, ved ikke om der er fronterne da  klokken 10 på delefrekvensen ar ca 75hz

Skal ikke for højt op i volumen for at undgå at få buldre bas og samtidig at kunne spille højt nok (synes det går helt ok i betragtning af det er en lilel sub)


Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Online
Point: 1514
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15 minutter siden kl. 18:20
for sjovt testede jeg lydstyrken fra 95 til 40hz med 5hz intervaller

HZ   DB
95    61
90    60
85    53
80    47-48
75    49.5
70    53.5
65    48
60    49
55    49
50    47
45    46
40    41

imellem 95 og 65hz er den lidt ujævn men ok fra 65-45hz


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu