recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Onkyo 905 hdmi problem?m/Denon 3930
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOnkyo 905 hdmi problem?m/Denon 3930

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4944
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2009 kl. 20:49
For at lave en sammenfatning af det som er sagt i tråden og det som der ikke er sagt.

Et HDMI kabel som er godkendt til 1.3 standarden, signalerer at det kan kører alle tidligere standarder som f.eks. HDMI 1.1, men at kablet er testet med HDMI 1.3.

En DVD afspiller har som regel ikke højere HDMI standard end 1.1, da den ikke behøver højere. De større HDMI standarder er af hensyn til Bluray funktionalitet som libsync, Deep color og HD lyd. Noget som ikke eksisterer på en DVD.

Man kan med en DVD vælge at køre signalet direkte i tv'et og ikke benytte receiver. Men det skulle stadig virke uden problemer med receiveren i kæden. Jeg ville foretrække at køre med digital coaxial lyd til receiveren fra DVD afspilleren uanset om HDMI kører igennem receiveren, da lyden er bedre i et coaxialkabel end HDMI.

Bluray skal køres igennem HDMI kabel til receiveren, eller også skal det køres analog i 8 kanaler. Det er eneste mulighed for at få HD lyden.
Det er at foretrække at køre det som HDMI hvis man har en god receiver, da denne så vil kunne behandle lyden optimalt. Man kan sjældent fintune lyden i samme stil på en Bluray afspiller igennem den analoge udgang.

Til top
Lukket bruger 2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 586
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2009 kl. 08:19

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


 Jeg ville foretrække at køre med digital coaxial lyd til receiveren fra DVD afspilleren uanset om HDMI kører igennem receiveren, da lyden er bedre i et coaxialkabel end HDMI.

Næppe.

Jeg har stadig til gode, at finde nogen der kan høre forskellen i blindtest.

HDMI overførsel eller Coax gør ingen forskel i lyden, hvis ellers receiveren ikke er defekt. Desuden opstår der større chance for jitter ved Coax, så skal vi fluekneppe, så er HDMI faktisk bedre ! I de flestes ører vil den forskel dog være af ren teoretisk betydning.

Dernæst gør det absolut ingen forskel i forhold til billedet, at køre det igennem receiveren medmindre denne igen er defekt. En ordentlig konstruktion kan fint lave pass-trough både fra BD og DVD uden at pille i signalet. Det handler blot om at slå den interne scaler fra. Hvis der er forskel på og køre signalet igennem 905'eren også direkte i skærmen, så er scaleren i 905'eren enten slået til eller også skal den på værksted !

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4944
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2009 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af Rysz Rysz skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


 Jeg ville foretrække at køre med digital coaxial lyd til receiveren fra DVD afspilleren uanset om HDMI kører igennem receiveren, da lyden er bedre i et coaxialkabel end HDMI.

Næppe.

Jeg har stadig til gode, at finde nogen der kan høre forskellen i blindtest.

HDMI overførsel eller Coax gør ingen forskel i lyden, hvis ellers receiveren ikke er defekt. Desuden opstår der større chance for jitter ved Coax, så skal vi fluekneppe, så er HDMI faktisk bedre ! I de flestes ører vil den forskel dog være af ren teoretisk betydning.



Hvis det som du siger skulle være tilfældet, så er det bedrageri fra Pioneers side at de laver PQLS (Precision Quartz Lock System), da det jo er helt uden betydning.

Jeg har på min Onkyo 605 med Dali Ikon højttalere kunne høre en lille forskel på coax frem for hdmi. Jeg har dog ikke kunne høre en forskel imellem coax og optisk, som mange også påstår er tilstedet. Men fordi jeg ikke kan høre den forskel på mit anlæg er jo ikke det samme som at forskellen ikke er der.

Jeg tror nok der er flere herinde som er istand til at høre den forskel imellem hdmi og coax.

Til top
Lukket bruger 2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 586
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2009 kl. 17:56

Jeg ersåmænd ikke i tvivl om, at du kan høre forskel når du ved du skifter. Det kan jeg som regel også.

Prøv at få en anden til at skifte, mens du ikke kan se, hvad kabel der benyttes.

Angående Pioneers Clock reklame, så er det ikke første gang der slåes på unødigheder for at sælge dig en ny kasse blik. Tænk bare på, hvor mange skærmeder sælgespå "dynamisk kontrast", hvorefter man med flair for billedkvalitet skynder sig at slå det fra

Men ja. HDMI standarden har benyttet Clock-synkronisering siden version 1.1, så Pioneer har blot udbygget systemet og kaldt det noget smart. Hos Denon hedder det "Link 4th".

Til top
detoch Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 331
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2009 kl. 22:20
Ja, i en blindtest er det nok svært at skelne mellem de to kabler, men syntes også selv at der var mere "fylde" med coaxial..


Til top
MF1971 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 512
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2009 kl. 08:15

Da jeg havde min gamle Denon 3910, som jeg forbandt med et coax kabel, synes jeg også der var forskel. Selve kanal fordelingen synes jeg lød mere detaljeret, men det kan da godt være jeg bilder mig selv det ind, for jeg har aldrig haft en direkte test.

Men det kunne være sjovt at prøve, siden jeg ikke er den eneste, som har bemærket forskel...

Mvh

Michael/MF1971

Mvh

Michael/MF1971

Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu