|
Room gain forklaring |
Besvar |
Forfatter | |
Bromberg5
Guld medlem Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3788 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 20-August-2021 kl. 09:52 |
Jeg har netop anskaffet min en Svs sb3000 til min amber soundbar.
Den svs har app kontrol og herunder room gain indstilling. Jeg har læst mig lidt til hvad det er hvornår det bruges, jeg kan dog ikke lave udregningen ift hvordan det skal indstilles på subben. Den længste flade i rummet er 990 cm og det skulle så være nok til at udregne room gain - nogen der kan lære mig lidt her:)?
|
|
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4446 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du skal have gang i en måling. Det er alt for svært at forudse room gain da det afhænger af mange ting (hvad er væggene lavet af, hvad er der ellers i rummet og generelt hvor er din sofa placeret)... Der er ingen standardindstilling til det.
|
|
Bromberg5
Guld medlem Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3788 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ok ok, jeg synes at forstå at længste side på et rum har betydning på hvilken frekvens room gain "slår til" roughly.
Tænker heller ikke der kan laves en standard, men troede der var et fingerpeg ift. frekvens-bølgelængde. Jeg tror jeg prøver med en Unik-1 mikrofon og laver nogle målinger
|
|
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4446 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis du ser på room gain isoleret set, så har du ret. Så begynder room gain (stigning på 12db pr. oktav) ved den frekvens som har en dobbelt så lang bølgelængde som rummets længste væg. Dvs et rum hvor længste væg er 7 meter får du et room gain som starter ved ca. 25hz. (344 m/s)/(7m*2)). Det forudsætter et 100% forsejlet rum og at alle vægge er 100% tabsfrie og reflekterer alt lyd. Og det tager ikke højde for de room modes som påvirker frekvensresponsen ud fra hvor subs og sofa står (Hyggelæsning her: https://homeacoustics.org/hello-world/) Din plan med REW er klart den bedste vej frem. EDIT: Skulle have brugt dit rum i regneeksemplet. (344m/s)/(9.9m*2) = 17hz. Redigeret af Jonas_h - 22-August-2021 kl. 20:10 |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |