Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Bruger udmeldt 38
--
Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
|
Sendt: 13-Juli-2008 kl. 18:14 |
Interessant problemstilling, som jeg gerne vil have lov at udvide:
Lad os sige, at en butik har 14 dages returret. Man køber - og betaler - en vare, som måske ikke er på lager. Den kommer så først 3 uger senere. Hvad så med returretten? Er den "druknet" i ventetiden? Altså, gælder de 14 dages returret fra betalings- (købs?) eller leveringstidspunktet?
M.h.t. garantien kan man jo bede om at få dem til at lave en kreditnota for den oprindelige faktura, og så udstede en ny faktura på afhentningsdagen - så er garantien i orden. Derudover kan man jo så være fræk, da man så på ny får 14 dages returret.
M.v.h.
|
|
HeartWare
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4801
|
Sendt: 13-Juli-2008 kl. 18:52 |
Som nævnt ovenfor, så kommer det helt an på, hvad aftalen er.
Men jeg mener ikke, at man på nogen måde kan sige, at levering er foretaget, hvis forretningen ikke har den på lager på købstidspunktet.
Men har de den på lager (så du rent faktisk kunne have fået den med i hånden/bilen), og du frivilligt og på eget initiativ aftaler en senere fysisk overdragelse, så kommer det som sagt an på, hvad aftalens reelle ordlyd er...
Redigeret af HeartWare - 13-Juli-2008 kl. 18:53
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
|
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
|
Sendt: 14-Juli-2008 kl. 14:36 |
Henrik B. skrev:
Interessant problemstilling, som jeg gerne vil have lov at udvide:
Lad os sige, at en butik har 14 dages returret. Man køber - og betaler - en vare, som måske ikke er på lager. Den kommer så først 3 uger senere. Hvad så med returretten? Er den "druknet" i ventetiden? Altså, gælder de 14 dages returret fra betalings- (købs?) eller leveringstidspunktet?
M.h.t. garantien kan man jo bede om at få dem til at lave en kreditnota for den oprindelige faktura, og så udstede en ny faktura på afhentningsdagen - så er garantien i orden. Derudover kan man jo så være fræk, da man så på ny får 14 dages returret.
M.v.h.
|
Inden i får rodet en hel masse sammen:
1. 14 dages returret gælder KUN internethandel. Der er ingen som helst krav om returret fra en fysisk forretning. Dog er der fysisk forretninger som reklamere med dette. Dette skal betragtes som en ekstra service som forretningen SELV tilbyder.
2. Reklamationsret gælder ALLE former for handler. Der er ALTID 2 års reklamationsret på en vare, uanset hvor den er købt, (fysisk forretning eller internethandel).
3. Både 14 dages returret og reklamationsret starter FØRST den dag varen overdrages til forbrugeren, uanset hvornår handlen er gennemført/betalt, og uanset hvor den er udført, (fysisk forretning eller internethandel).
|
|
|
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
|
Sendt: 14-Juli-2008 kl. 14:39 |
HeartWare skrev:
Som nævnt ovenfor, så kommer det helt an på, hvad aftalen er.
Men jeg mener ikke, at man på nogen måde kan sige, at levering er foretaget, hvis forretningen ikke har den på lager på købstidspunktet.
Men har de den på lager (så du rent faktisk kunne have fået den med i hånden/bilen), og du frivilligt og på eget initiativ aftaler en senere fysisk overdragelse, så kommer det som sagt an på, hvad aftalens reelle ordlyd er... |
Det vil efter min overbevisning kræve, at køberen underskriver en aftale om, at varen er leveret, for ellers starter reklamationsret og returret først, når den bliver leveret. Det kan der ikke rykkes ved.
|
|
|
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
|
Sendt: 14-Juli-2008 kl. 14:41 |
Kandersen skrev:
Henrik B. skrev:
Interessant problemstilling, som jeg gerne vil have lov at udvide:
Lad os sige, at en butik har 14 dages returret. Man køber - og betaler - en vare, som måske ikke er på lager. Den kommer så først 3 uger senere. Hvad så med returretten? Er den "druknet" i ventetiden? Altså, gælder de 14 dages returret fra betalings- (købs?) eller leveringstidspunktet?
M.h.t. garantien kan man jo bede om at få dem til at lave en kreditnota for den oprindelige faktura, og så udstede en ny faktura på afhentningsdagen - så er garantien i orden. Derudover kan man jo så være fræk, da man så på ny får 14 dages returret.
M.v.h.
|
Inden i får rodet en hel masse sammen:
1. 14 dages returret gælder KUN internethandel. Der er ingen som helst krav om returret fra en fysisk forretning. Dog er der fysisk forretninger som reklamere med dette. Dette skal betragtes som en ekstra service som forretningen SELV tilbyder.
2. Reklamationsret gælder ALLE former for handler. Der er ALTID 2 års reklamationsret på en vare, uanset hvor den er købt, (fysisk forretning eller internethandel).
3. Både 14 dages returret og reklamationsret starter FØRST den dag varen overdrages til forbrugeren, uanset hvornår handlen er gennemført/betalt, og uanset hvor den er udført, (fysisk forretning eller internethandel).
|
Lige en bemærkning til pkt. 3.
Det er fuldstændigt underordnet, om pakken evt. har været flere dage/uger eller år undervejs med posten. Det er først den dag pakken/varen overdrages til køberen, at nedtællingen starter!
|
|
|