|
PC world: Kopier bare løs !! |
Besvar | Side <1 91011 |
Forfatter | |||||
JesperLund
Guld medlem Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Sendt: 01-September-2009 kl. 20:06 | ||||
Hvis politikerne selv har troet på den er de for dumme til at sidde i folketinget... (jeg bestrider ikke at det var politikernes intention, men det er og var tydeligvis ikke indholdsindustriens intention; de ønskede kontrol med den almindelige forbruger, og §75c er helt og holdent lavet på indholdsindustriens præmisser). |
|||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||||
erla
Guld medlem Oprettet: 10-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 693 |
Sendt: 01-September-2009 kl. 20:31 | ||||
Nu skal vi passe på vi ikke bliver personlige!
Du siger da ikke, at der er nogen der har fået lusket nogle love igennem, imod vore folkevalgte politikeres intentioner? Det er jo så ikke bare et juridisk, men faktisk både et forfatningsmæssigt og demokratisk problem! Vores love er blevet ændret i en retning vi ikke har ønsket, og det er sket udenom det politiske system (folketinget sagde bare "ja" men tog egentlig ikke stilling, og i det omfang de tog stilling, blev de ført bag lyset af industrien) - er det det du siger? Det synes jeg lyder ret alvorligt... håber så sandelig ikke du har ret! Redigeret af erla - 01-September-2009 kl. 20:32 |
|||||
JesperLund
Guld medlem Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Sendt: 01-September-2009 kl. 20:34 | ||||
Det er lige præcist hvad jeg gør. Om Brian Mikkelsens intentioner var reelle dengang vil jeg også tillade mig at tvivle på. |
|||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||||
Startrek
-- Bruger stoppet på recordere.dk Oprettet: 02-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5740 |
Sendt: 01-September-2009 kl. 20:40 | ||||
Hvis amerikaner kunne bestemme (med stor pres fra hollywood), så ville der værre 110% kontrol over hvor, hvornår og hvordan at man afspille musik og film med mere, og det er denne holdning så lige så stille er ved at komme ind af bagdøren også herhjemme og som faktisk er indbygge i Blu-ray formate den dag i dag (men blive lige for tide ikke brugt)
|
|||||
erla
Sendt: 01-September-2009 kl. 20:52 | ||||
Kopier der bliver brugt til din personlige tilegnelse af et værk indenfor privatsfæren skader ikke rettighedshavernes indtjening - derfor er privatkopiering lovlig. Jeg kan lave hudredtuisinde kopier og ha' dem stående i min garage - det er først når jeg åbner porten og begynder at sælge dem for 10 kr stk (eller forærer dem væk) at de har nogen effekt på rettighedshavers indtjening. Derfor er det distributionen der er problematisk - ikke kopieringen. Rettighedshaverne har fortalt politikerne, at kopisikringer i fremtiden vil kunne skelne imellem, om du laver en kopi til privat brug, eller om du laver en kopi beregnet på ulovlig distribution, og når teknologien er blevet så udviklet, så vil vi igen kunne lave alle de private kopier vi vil, kopisikring eller ej. Den omtalte teknologi er endnu ikke udviklet (det er jo svært teknologisk at detektere, hvad en bruger har tænkt sig at gøre med en kopi, når den er lavet) - men politikerne tror på, at rettighedshaverne nok skal udvikle sådan en teknologi, faktisk fik de ved lovens vedtagelse at vide, at den ville være klar "om ganske få år". Det er nu mange år siden... Men - vi må jo tro på vores politikere - ikk'? Derfor må spørgsmålet være, hvordan vi forholder os her i "mellemperioden". Som nævnt er problemet gået lidt i sig selv mht. musik, da udgiverne er holdt op med at bruge DRM. Men i takt med mediacentre og NAS teknologiens udbredelse, viser problemet sig nu igen med film. Jeg har som udgangspunkt tillid til demokratiet og vores styreform. Derfor mener jeg vi bør respektere politikernes oprindelige intentioner med loven, i det mindste indtil den evt. bliver lavet om. Derfor er løsningen på det aktuelle stigende problem (film) ikke, at vi pludselig vender om på en tallerken og forbyder alle former for kopiering, når nu det ikke er problemet. Derimod bør vi forholde vore politikere til det problem vi står i nu - de har jo tidligere vist forståelse for vores problem og endda velvilje til at løse det bedst muligt. Så mon ikke de også vil hjælpe os denne gang (det er jo trods alt os og ikke industrien der vælger dem) hvis vi får fortalt dem om problemet på en måde, så de denne gang forstår det? At de har lavet en fejl er vel tilgiveligt - det er svært stof - men når nu vi kan se, at de har lavet en fejl, så bør vi efter min mening da give dem - i det mindste - muligheden for, at rette op på den igen. Alt andet ville da være meget udemokratisk... vile det ikke?
Sammenligningen er ofte blevet brugt i forbindelse med kopi-diskussionen, mon ikke det er herfra du har hørt det? Jeg har ihvertfald aldrig hørt om et konkret lovforslag i den retning... men eksemplet er tankevækkende. Redigeret af erla - 01-September-2009 kl. 21:12 |
|||||
erla
Sendt: 01-September-2009 kl. 21:04 | ||||
... så var der meget der var anderledes, ja. Og ? |
|||||
erla
Sendt: 01-September-2009 kl. 22:00 | ||||
Jamen det er helt fint - jeg synes bare du ind imellem afviger fra ånden i loven, når du skal udlægge teksten
Jeg er ikke sikker på jeg er enig her - i forarbejderne siger du, at der findes belæg for, at privatkopiering ikke ønskes begrænset (herefter kaldet lovens ånd). At privatkopiering alligevel bliver begrænset og kriminaliseret må vi acceptere, fordi lovens ånd (intentionerne) ikke fremgår af selve lovteksten? Skal en dommer ikke netop forholde sig til lovens ånd, lige så vel som dens bogstav? Så kan vi vel ikke udelukke lovens ånd fra ligningen her? Det interessante er vel, hvordan en dommer vil dømme, og ikke hvordan lovteksten evt. kan læses bogstaveligt?
Jo det er det faktisk... i sit svar til Edtworth skriver kulturministeren: "Folketinget har ifm. en ændring af ophavsretsloven i 2006 taget stilling til, om der var behov for at indføre en ret til at omgå en kopispærring med henblik på at fremstille et begrænset antal kopier til personlig brug. Et flertal i Folketinget vurderede, at dette hverken var muligt, nødvendigt eller hensigtsmæssigt." ... "På grund af ovennævnte betragtninger sammenholdt med det forhold, at Ophavsretslicensnævnet ikke har behandlet sager omkring kopispærringer, ligesom der ikke har været retssager på området, er det min opfattelse, at de danske regler på området fungerer hensigtsmæssigt. /Carina Christensen, kulturminister" Æhm... hvordan var det lige med ophavsretslicensnævnet? Nåh jo - de behandler ikke evt. klager over at §75c begrænser muligheden for at udnytte §12 - kan det mon være derfor, at de ikke har behandlet nogen klager om det? Okay - hun er ny, nu må vi lige give hende en chance... men nogen burde fortælle hende, hvorfor argumentet er omsonst... det er jo synd når hun på den måde udstiller sin uvidenhed offentligt, og andet end uvidenhed kan det vel ikke skyldes... vel? Redigeret af erla - 01-September-2009 kl. 22:04 |
|||||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 02-September-2009 kl. 09:23 | ||||
Hvis det havde været kun CD eller kun DVD med kopisikring, så kunne jeg forholde mig til det. Problemet er bare, at ovenstående strider imod lige præcis det tilfælde der er beskrevet omkring afspilning af DVD på en windows kontra en Linux. Det er kopisikringen i sig selv som er problemet. Og her giver man lov til at bryde den, hvis det er nødvendigt for at kunne afvikle værket. Og når kopisikringen ikke er en begrænsning, så er det pludselig mediet. Det du reelt fortolker med ovenstående betyder, at: Hvis du har en CD med kopisikring, så må man finde den rette afspiller eller et medie der passer til afspilleren. Hvis du har en DVD med kopisikring, så er man IKKE begrænset til den rette afspiller. Og man må ydermere godt omgå kopisikringen, hvis det er nødvendigt for at kunne afspille værket. Det er ikke logisk. Og det er, efter min opfattelse, slet ikke logisk nok til nogensinden at blive sat for en domstol. |
|||||
Kandersen
Sendt: 02-September-2009 kl. 09:27 | ||||
Det er jf. musikbranchen ikke tilfældet. Tværtimod så de en stigning i salget efter de "fjernede" kopisikringen. Ikke mindst fordi det gav forbrugerne mulighed for at købe en CD og kopiere denne til en Mp3 afspiller, for at høre musikken der. Præcis som vi er flere der gør med DVD filmene. Vi kopiere dem til vores harddiske, for at afspille dem der. Kopisikring eller ej!
|
|||||
Kandersen
Sendt: 02-September-2009 kl. 09:30 | ||||
Ahh det er også rigtigt.. Jeg kan bare huske jeg i forbindelse med produktion af musik røg ind i det problem gentagende gange |
|||||
Kandersen
Sendt: 02-September-2009 kl. 09:47 | ||||
Lige præcis ovenstående har jeg moret mig gevaldigt over. Carina er uden tvivl begavet på een eller anden led. Men i det her tilfælde har hun da totalt misset pointen. Det er jo ikke fordi der ligefrem er almen forståelse for loven i det her tilfælde. Tværtimod skaber den mere og mere tvivl, jo mere teknisk udviklet vi bliver. Hvis man vurder hvorvidt en lov/regl funger hensigtsmæssigt ud fra manglende behandling af sagen, så har man da ikke fattet noget som helst. Edtwort skrev jo ikke ligefrem til hende, fordi han vidste hvordan han skulle fortolke loven. Det var sådan set den præcis modsatte årsag.
|
|||||
edtwodth
Guld medlem Oprettet: 14-November-2005 Sted: Herning Status: Offline Point: 740 |
Sendt: 02-September-2009 kl. 13:44 | ||||
Er helt enig at hun fuldstændig har mistes pointen :) Derfor er jeg også ved at forfatte en opfølgende henvendelse til hende samt en henvendelse til hele kulturudvalget. Desværre er disse blevet forsinket hen over sommeren på grund af sygdom :( Hun svarer bl.a. ikke på hvorfor intentionen med lovgivningen ikke er er blevet opfyldt og hvorfor hun så ikke vil ændre lovgivningen, når den ikke virker som det var meningen. Det svar jeg fik var jo i realiteten bare en lidt mere indviklet forfattet tekst end den man kan læse på kulturministeriets hjemmeside Edtwodth Enfrustreretforbruger.dk Tvstart.dk |
|||||
Besvar | Side <1 91011 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |