|
ægte 16:9 anamorph analog på DR1 |
Besvar | Side <123 |
Forfatter | ||||||
JesperLund
Guld medlem Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Sendt: 22-Juni-2006 kl. 22:50 | |||||
16:9 for det viste billede i PAL og 720x576 kan være to ting 1) Letterbox 4:3 hvor billedet skal zoomes og strækkes Man kan altid diskutere hvad tingene skal kaldes, og om noget er ægte eller uægte. I den debat skal man bare ikke fortabe, at der er en kvalitetsforskel mellem 1 og 2 ovenfor, selvom begge dele giver dig den samme aspect ratio på det viste billede. Jeg synes personligt at letterbox 4:3 og 16:9 er bedre betegnelser end uægte og ægte 16:9, men det er bare min mening. Officielt hedder det ægte 16:9. Om det så skyldes, at marketingfolket synes at ægte 16:9 sælger bedre, eller om forklaringen er at 16:9 gennem tiderne er blevet udvandet ved at letterbox 4:3 blev kaldt 16:9, ja, det skal jeg ikke kunne sige... EDIT: når jeg skriver det viste billede, mener jeg det billedet som vises på et widescreen TV i det korrekte højde-bredde forhold, altså ingen brede ansigter ala udstrækning af 4:3 til at fylde hele skærmen. Diskussionen om noget er ægte 16:9 eller ej, gælder også for film i 2.35:1 format, hvor det viste billede vil inkludere sorte bjælker. Redigeret af JesperLund - 22-Juni-2006 kl. 23:06 |
||||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||||||
FatPete
Bruger Oprettet: 03-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 53 |
Sendt: 23-Juni-2006 kl. 00:20 | |||||
Ja det er jeg godt klar over. Tænkte mere på hvordan TDC eller andre vil markedsføre det... f.eks.: se TV i 16:9 format, som er endnu mere ægte end "ægte 16:9" Du skal ikke tage alting så bogstaveligt Carser
Nej jeg har heller ikke direkte sagt du havde ret. Omvendt har jeg heller ikke påstået at jeg selv havde ret! Når du fortæller mig noget, som jeg selv har en anden opfattelse af, kan jeg ikke se noget forkert i jeg sætter spørgsmålstegn ved det. Derfor "anerkender" jeg, som du siger, måske ikke dit svar lige med det samme...Men igen, siger ikke du lyver, for ved godt at der er risiko for det er mig der tager fejl.... Bare fordi 1 gut fortæller mig at jorden er flad stoler jeg heller ikke blindt på ham... Du må meget undskylde at debatten startede for 3 dage siden, men har altså ik så meget tid til at sidde foran computeren. Jeg forstår ikke helt hvorfor du bliver så negativ over at blive fejlciteret, men ja det var en lille fejl fra min side. Det var ikke for at fejlcitere dig - Jeg formulerede mig bare forkert. Der skulle selvfølgelig have stået noget i retning af, at du havde sagt, at det var MULIGT at vise ægte 16:9 analogt. sorry.
Jeg synes som sagt det er lidt misvisende at kalde det ægte. Derfor spørger jeg om i synes det er rigtigt at kalde det det. Har forstået hvad betegnelsen ægte dækker over... Har ingen mistro overfor TDC. Nu var det bare lige deres reklame for selector, som dukkede op i hovedet på mig. Jeg samarbejder til daglig bl.a. med TDC og har absolut intet imod dem :)
Det handler ikke om at have ret. Jeg har som sagt forstået hvad ægte 16:9 er. Jeg har aldrig sagt at jeg var nok inde i emnet til at vide ting med sikkerhed! Det er jo netop derfor jeg er her - For at blive klogere og lære af de andre brugere herinde! Har hverken sagt at du havde uret eller at jeg havde ret... Jeg må have formuleret mig meget forkert, for jeg har aldrig ment at du ikke talte sandt... Selvom vi skulle så grueligt meget igennem, får det hele en happy ending, som en god film i ægte 16:9 format, med en linjeopløsning på 576 i 50hz! Jeg er blevet meget klogere på emnet nu og det takker jeg folk for - specielt dig Carser! |
||||||
Carser
-- Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
Sendt: 23-Juni-2006 kl. 01:07 | |||||
Velbekomme. Og det var forresten også mig, der foreslog redaktionen at oprette noget om 16:9 i FAQ'en netop så ret hyppige forvekslinger og lidt misforståelser kunne undgås. Jeg synes egentlig som Jesper, at 16:9 er et bedre udtryk end ægte 16:9. Hvis jeg har virket negativ: Beklager - det var ikke slemt ment, og lige nu er jeg ret glad i låget! |
||||||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. |
||||||
JesperLund
Guld medlem Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Sendt: 23-Juni-2006 kl. 01:50 | |||||
Nu kan man altid diskutere hvad der ligger i ordet "officielt", men betegnelsen ægte 16:9 bruges på den officielle DVB-T side Men det er meget bedre at forklare folk, hvad der ligger i begrebet ægte 16:9, i stedet for at hænge sig i navnet, og det er jo også det som denne tråd har gjort. Redigeret af JesperLund - 23-Juni-2006 kl. 01:51 |
||||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||||||
Carser
-- Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
Sendt: 23-Juni-2006 kl. 02:10 | |||||
Nemlig - og nu kan I stemme på jeres favorit m.h.t. navnet på den ægte vare!
Det foregår her: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13037& PN=1&TPN=100 |
||||||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. |
||||||
Besvar | Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |