recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad pokker sker der på recordere.dk 
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad pokker sker der på recordere.dk 

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 00:22

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

I har bare ikke grundlag for at definere som I gør - eller.. jeg vil meget gerne vide på hvilket grundlag at I definerer, at al kopiering og omtale heraf - også til privat brug - er ulovligt!

Vi definerer ikke at al kopiering til privat brug er ulovlig. Vi siger blot at DVD ripning som udgangspunkt er på den forkerte side af loven, og derfor et uønsket emne i vores private forum.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 00:26
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Vi kan bare ikke tillade noget ulovligt i forummet - under nogen form. Og ripning af købte DVD'er er i sin grundform ulovligt (med de undtagelser du nævner).

Det er ikke ulovligt at tale om ripning af DVD eller Blu-Ray, og det er vel det eneste som vi gør. Der er ingen herinde som sælger programmer der skal bruges til omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger. Der er heller ingen som sælger konsulentbistand til denne opgave.

Derfor kan jeg ikke se at forumet skulle have et problem i forhold til §75c, stk 2 som siger:

Det er ikke tilladt at fremstille, importere, sprede, sælge, udleje, reklamere for salg eller udlejning af eller i kommercielt øjemed besidde indretninger, produkter eller komponenter, der [...]

Men bevares, hvis debatten hellere skal køre på usenet (dk.teknik.dvd), so be it...

Redigeret af JesperLund - 26-Juni-2008 kl. 00:27
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Maj-2007
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 00:27

I har bare ikke grundlag for at definere som I gør - eller.. jeg vil meget gerne vide på hvilket grundlag at I definerer, at al kopiering og omtale heraf - også til privat brug - er ulovligt!

Vi definerer ikke at al kopiering til privat brug er ulovlig. Vi siger blot at DVD ripning som udgangspunkt er på den forkerte side af loven, og derfor et uønsket emne i vores private forum.

/Lars

Hvad begrunder I opfattelse I ?

Den har for mig at se ikke hjemmel i lovgivningen, der netop siger, at kopiering til privat brug som udgangspunkt er lovligt!

Og hvis I har den opfattelse, hvorfor omtaler I så nyheder med navngivne programmer der muliggør ripning af DVD'ere - det virker noget modstridende for mig... I må godt sige det, men medlemmerne må ikke diskutere det i jeres forum ?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 00:30
@erla

Omgå en teknisk foranstaltning (som CSS, AACS, BD+) er

ulovligt - hvis du vil kopiere
    lovligt - hvis du bare vil afspille (incl. temporære kopier der skabes ved afspilning)

AnyDVD HD har et væsentligt formål med afspilning af andre regioner end din egen, eller afspilning på ikke HDCP-egnet udstyr.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 00:33

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Vi kan bare ikke tillade noget ulovligt i forummet - under nogen form. Og ripning af købte DVD'er er i sin grundform ulovligt (med de undtagelser du nævner).

Det er ikke ulovligt at tale om ripning af DVD eller Blu-Ray, og det er vel det eneste som vi gør. Der er ingen herinde som sælger programmer der skal bruges til omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger. Der er heller ingen som sælger konsulentbistand til denne opgave.

Derfor kan jeg ikke se at forumet skulle have et problem i forhold til §75c, stk 2 som siger:

Det er ikke tilladt at fremstille, importere, sprede, sælge, udleje, reklamere for salg eller udlejning af eller i kommercielt øjemed besidde indretninger, produkter eller komponenter, der [...]

Men bevares, hvis debatten hellere skal køre på usenet (dk.teknik.dvd), so be it...

Nemlig - det eneste der opnås er afstandstagen fra ophavsretsloven  som en urimelig lov, og at folk tyer til andre fora, hvor de ikke bare præsenteres for muligheden for at agere lovligt, men fristes af ulovlige tilbud.

Så hvis man fra recordere.dk's side ønsker at arbejde for ophavsretsloven og opdrage brugerne til at respektere denne, jamen så skyder man sig selv i foden, når man nedlægger alle emner der handler om lovlig privat kopiering, fordi den samme teknik kan bruges til at lave kopier der kan distribueres ulovligt.

Lad dog brugerne oplyse hinanden om hvordan de lovligt kan bruge teknologien indenfor privatsfæren, og lad dette stå som eksempel for rummeligheden i loven og afføde diskutioner om det rimelige i at betale kunstnerne for deres arbejde, ved kun at benytte lovligt indkøbte originalkopier på hjemmenetværker.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 00:35

Lad dog brugerne oplyse hinanden om hvordan de lovligt kan bruge teknologien indenfor privatsfæren, og lad dette stå som eksempel for rummeligheden i loven og afføde diskutioner om det rimelige i at betale kunstnerne for deres arbejde, ved kun at benytte lovligt indkøbte originalkopier på hjemmenetværker.

Eller også skulle vi droppe alt det ophavsret-jura-fis og holde os til teknikken? Vi er hver især ansvarlig for de ting vi laver -- men der er ingen grund til at vi alle sammen skal rende rundt og lege APG-politimand.

Er der ikke rigeligt med påtvungne "downloading is stealing" rekvalmer på DVD film og i biografen?

Redigeret af JesperLund - 26-Juni-2008 kl. 00:36
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 00:41

Hej erla

Det er ikke et misforstået forsøg på at være hellig.

Men det er ulovligt at rippe en købe DVD som er beskyttet, med det formål at kopiere den. Og det er vi nødt til at tage udgangspunkt i.

Teoretiske debatter om ophavsret er derimod ok. Men når det kommer til hjælp til det praktiske, om hvordan man omgår loven, så må vi melde pas.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 00:44

@erla

lovligt - hvis du bare vil afspille (incl. temporære kopier der skabes ved afspilning)

AnyDVD HD har et væsentligt formål med afspilning af andre regioner end din egen, eller afspilning på ikke HDCP-egnet udstyr.

DET er så et definitionsspørgsmål, der ikke er blevet afprøvet ved domstolene

Hvis jeg vil afspille via mit media-center er det i praksis nødvendigt at ha' en kopi på harddisken. Dette er en situation der ikke er taget højde for i lovgivningen konkret, men som jeg er sikker på en domstol vil give mig ret i.

Du er velkommen til at ha' en anden holdning, men indtil en domstol har afsagt en dom herom, er der ingen af os der med 100% sikkerhed kan tillade os at hævde at det ene eller det andet er rigtigt.

Det er i dag muligt at købe skræddersyede hjemmebiosystemer, hvor man ripper ens DVD'ere til en harddisk. Systemet her koster fra 100K og op - hvis det var ulovligt, kan jeg ikke forstå hvordan det kan sælges herhjemme.

En HTPC er bare en hjemmebygget udgave af det samme.

Indtil der falder dom herhjemme om, at Keleidescape er ulovligt, er der efter min mening dog præcedens for at det er lovligt, og derfor at Recordere.dk agerer på et ubegrundet grundlag - til skade for såvel brugerne af Recordere.dk som for de ophavsretshavere man fejlagtigt tror man støtter i kampen mod piratkopiering.

Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 00:50

Hej erla

Det er ikke et misforstået forsøg på at være hellig.

Men det er ulovligt at rippe en købe DVD som er beskyttet, med det formål at kopiere den. Og det er vi nødt til at tage udgangspunkt i.

Teoretiske debatter om ophavsret er derimod ok. Men når det kommer til hjælp til det praktiske, om hvordan man omgår loven, så må vi melde pas.

/Lars

Hej Lars

Jeg takker for debatten - og som sagt tidligere synes jeg det er genialt site du kører

Men jeg savner stadig dokumentation for din påstand; "det er ulovligt at rippe en købe DVD som er beskyttet" - hvor i ophavsretsloven står det ?

Du kan ikke beuge den ene paragraf, der siger man ikke må bryde en kopispærring, uden samtidig at nævne den næste, der siger "medmindre". Og den allerførste paragraf (udgangspunktet) siger altså, at det er lovligt at lave kopier til privatbrug.

Jeg forstår heller ikke din "better safe than sorry"-argumentation - hvad er det du er bange for at blive sorry over ? At tilskynde til ulovligheder ?

Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2005
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 01:02

Men det er ulovligt at rippe en købe DVD som er beskyttet, med det formål at kopiere den.

Sikker? Hvis du kun har en R2 afspiller, må du gerne rippe og kopiere egen R1 DVD til brug i eget hjem.

Kuro
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 01:07

@erla

Lad os lige ta' et andet eksempel: Jeg bruger idag Squeezebox til at høre mine CD'er, som jeg har rippet til FLAC-format.

Pladeselskaberne har i de seneste par år forsøgt med forskellige kopibeskyttelsesmetoder, at forhindre ripping af CD'ere - for at forhindre piratdistribution.

Tror du seriøst der er noget pladeselskab, der vil sagsøge mig for, at rippe mine lovligt indkøbte CD*ere, så jeg kan afspille dem på min Squeezebox ?

Det er jo ikke det som er deres formål!

Og er jeg medvirkende til kriminalitet, hvis jeg fortæller en bruger på dette forum, at jeg bruger EAC til rippe mine CD'ere, fordi det er det bedste program jeg har fundet til opgaven, der lader mig rippe alle mine CD'ere, også de så kaldt kopibeskyttede ?

Det er ikke ulovligt for mig at rippe mine CD'ere, hvis det kræves for at jeg kan afspille dem på min afspiller - det være sig min Squezebox eller min iPod eller min mobil-telefon - så længe det er til privat brug.

Men i det øjeblik jeg ligger mine kopier ud på nettet og deler dem med andre, så er det naturligvis en anden sag. Men det er, som sagt, en anden sag

Squezebox og tilsvarende netværksafspillere er efterhånden ved at vinde indpas i ganske mange hjem, og det har aldrig været i lovens ånd, at begrænse brugen af sådanne afspillere. Og det er heller ikke i rettighedshavernes interesse, at begrænse mig som privatperson, i at benytte disse. De øsnker ikke, at jeg som kriterie for mine indkøb har, om det er lovligt at afspille musikken i mit hjem via min foretrukne afspiller. De ønsker kun at jeg ikke deler min indkøbte musik med andre uden beregning.

På samme vis med DVD og de nye netværksafspillere.

Det ville klæde Recordere.dk, at gøre opmærksom på forskellen mellem lovligt privatbrug og ulovlig digital distribution, og gå forrest i opdragelsen af de digitale forbrugere herhjemme, med nøgtern oplysning, fremfor at stikke hovedet i busken og lukke enhver debat der bare perifært berører dette emne.

Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu