lunddal skrev:
Efter hvad jeg har læst inkluderer det både Blu-ray og DVD (DVD vil kræve indtastning af kode ved afspilning), og hvis filmen f.eks. skal kunne afspilles på en iPod, vil det netop ikke kræve live kontakt til en DRM server. |
Jeg kender ingen DVD afspillere hvor du har mulighed for at indtaste en DRM kode, så det vil kræve en udvidelse af DVD standarden, og tiderne er næppe til produktion af nye DVD afspillere (well, DivX VOD har dog noget som minder om dette, men det er ikke "DVD Video"). DRM på DVD fungerer ved at indholdet er krypteret, og din DVD afspiller har en nøgle til at låse op (Blu-ray er i princippet det samme, blot en "anelse" mere avanceret, og med mulighed for at tilbagekalde gamle player keys og udstede nye).
Det er selvfølgelig muligt at man vil sælge DVD film
sammen med en Keychest nøgle til at se indholdet på Keychest platforme. Det koncept bruges allerede i dag, specielt på Blu-ray disce hvor der kan være andre udgaver af filmen som kan afspilles på bestemte DRM-platforme. Jeg husker også en Terminator DVD med en 720p WMV udgave, som man kunne se på en Windows computer (med amerikansk IP adresse).
Men hvis udgangspunktet er en fysisk disc (DVD eller BD) er der ikke rigtigt vundet noget i forhold til de nuværende distributionskanaler.
Med hensyn til iPod (og DRM) vil jeg tro at kopien på iPod'en udstyres med en midlertidig nøgle, som udløber efter X dage medmindre den bliver fornyet? Der må som minimum være tale om kontakt med DRM serveren når du kopierer filmen til din iPod, og iPod'ens DRM kan låse kopien til din iPod.
Bottom line... jeg tror at dette er et forsøg på at lave en standard for VOD som kan fungere på mange platforme (computere, STBer, Blu-ray afspillere, media players som TviX hvis de bliver accepteret af Hollywood, eventuelt kombineret med kopier til platforme som iPod, der har et DRM system som gør at du kan låse kopien til afspilleren, så du kan undgå kravet om online adgang til DRM serveren uden at du skaber et fildelingsnetværk).