recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Nyheder, anmeldelser & omtaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyhed: Opgrader Linn produktet med ny str
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyhed: Opgrader Linn produktet med ny str

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Sschmidt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 379
Direkte link til dette indlæg Emne: Nyhed: Opgrader Linn produktet med ny str
    Sendt: 14-Juli-2009 kl. 13:07

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=2997&zoneid=5

Klart nok. Selvom man har købt et high-end produkt til 120k så skal man selvfølgelig ikke forvente strømforsyningen er god nok. Man må jo forvente at sådan noget som en strømforsyning, den opdager de geniale elektronikingeniører, med 35 års erfaring hos Linn, lige hvordan man laver på en helt ny måde, som bare er *så* meget bedre, og det var der ingen der havde tænkt på for knap 2 år siden, da de lavede Klimax DS:

Ivor Tiefenbrun fra Linn i Stereophile d. 16/9 2007:

"What we've done with the Klimax DS is achieve a new understanding of what is possible with digital. The product has incomparable resolution and dynamic range—somewhere in the vicinity of 145dB. However, the only way all of that silence and range is possible is to chuck out all of that stuff masking the signal inside the source."

...men nu kommer der så lige en ny strømforsyning med lavere støjniveau osv. Mon ikke de gode herrer hos Linn har gjort deres til at egenstøjen fra PSU'en indvirker så lidt som muligt på outputtet fra produktet? Lad os sige de fra starten dæmper ripple fra PSU'en med en faktor 1000 på udgangen (dette er *meget* konservativt), hvad nytter det så man stopper en ny PSU i produktet, med ripple der er 5% bedre end før? Og hvorfor gjorde de det ikke i 2007? I skal ikke bilde mig ind at de ikke vidste hvordan, det var blot fravalgt for netop at skabe udviklingspotentiale i produktserien.

Det er *så* meget over the top, og rent pirateri, at jeg ikke kan stoppe med at le. Jeg er selv E-ingeniør og musikinteresseret.... men hold nu k*** altså ;-) Og jeg bliver nok slagtet for dét her, men jeg måtte bare skrive det :-)

Mvh Steen

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2009 kl. 14:00

Jeg tænkte meget af det samme da jeg så overskriften, og var egentlig ret meget på bølgelængde med din kritik, indtil jeg så prisen (jeg læste dit indlæg før jeg læste nyheden). Jeg synes faktisk det er en meget fair pris for dén opgradering, og da kun et kæmpe cadeu til firmaet at de supporterer deres (lidt) ældre produkter på denne måde. Selvfølgelig er der små landvindinger undervejs i udviklingen, det perfekte apparat er vel ikke konstrueret endnu.  LANGT de fleste firmaer i branchen ville bare have lavet en ny model med de nye specifikationer, og så kan man få lov at skifte hele apparatet ud hvis man vil have det bedste firmaet kan levere. Prøv at se på hvor mange brugere af dette site der skifter surround-receiver, afspiller og TV ud nærmest hver eneste gang der kommer en ny generation. Jeg kender flere der mener at 50k er komplet vanvittigt for et stykke elektronik, men som reelt har brugt mere end dét på værditabet af løbende opgraderinger de sidste 10 år.

Hvis man har et gammelt produkt, og er tilfreds med det og derfor vælger ikke at bruge pengene på opgraderingen, hvad har man så mistet ved at Linn tilbyder denne mulighed?

Til top
Sschmidt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-December-2007
Point: 379
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2009 kl. 14:25

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Hvis man har et gammelt produkt, og er tilfreds med det og derfor vælger ikke at bruge pengene på opgraderingen, hvad har man så mistet ved at Linn tilbyder denne mulighed?

Man har mistet 5.000,- kr. hvis man køber den. Mon ikke strømforsyningerne er rimeligt godt designet i de fleste af Linns produkter i forvejen? Vi snakker ikke effektforsyning her - vi taler digitale kredsløb der i forvejen lovprises for deres ekstremt lave egenstøj. Det forbedres ikke som ved et trylleslag, med en ny strømforsyning.

Jeg vil tro at Linns eksisterende strømforsyning i virkeligheden er rigtig god, og fornemt afkoblet støjmæssigt, og dermed er den nye så godt som værdiløs som opgradering. Men de vil selvfølgelig gerne sælge os en ny, det tjener de jo penge på. De har sandsynligvis lavet den nye, fordi den er billigere at producere, fordi én eller flere af de komponenter de brugte til den gamle ikke længere kan skaffes, eller fordi den gamle faktisk havde nogle indbyggede fejl der nu er rettet. Hvis det sidste gør sig gældende, så bør man nok tænke over hvordan de lovpriste deres gamle produkt, om de rent faktisk ikke er i stand til at designe en strømforsyning korrekt, eller om de blot har et lemfældigt forhold til kvalitet.'

Jeg har selv deltaget i udviklingen af strømforsyninger (godtnok ikke til hifiprodukter, men til måleinstrumenter), og jeg har i 10 år nu arbejdet med at teste bl.a. strømforsyninger i elektronikindustrien. Jeg mener dette er snake oil, og godtroende hifi-entusiaster med for små p**** bliver nødt til at købe den nye PSU, fordi den findes.

Det er præcis ligesom RIAA-forstærkeren her til 105.000,-: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=2996&zoneid=5

Her er der tale om en småsignals-preamp, og i alle andre sammenhænge går man igennem ild og vand for at indstrålingssikre hifiudstyr - men denne hér kan man for en *merpris* få med plexiglaslåg... Og så må man også lige fremhæve alle de småjusteringer der er i dybden og bredden af de forskellige udfræsninger på fronten, for egentlig at have bare lidt at skrive. Jeg vil mene de 105k er bedre givet ud hos en adfærdspsykolog.

Mvh Steen

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu