recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Får jeg noget ud af 5G?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Får jeg noget ud af 5G?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Guld medlem Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-April-2020
Status: Offline
Point: 244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guld medlem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16 timer 59 minutter siden kl. 18:57
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Guld medlem Guld medlem skrev:

Spørgsmålet er også lidt om mig ATV kan udnytte en eventuel 5G hastighed.
Det kommer an på hvad du ser. ATV'et får ikke højere hastighed fra udbyderen en hvad denne som max udsender uanset hvor hurtig en forbindelse du har. Hvis din hastighed ligger STABILT på dine målte 29 Mbps eller derover, så vil du praktisk talt aldrig opleve nogen forbedring ud over hvor mange ms eller s det tager før afspilningen starter (grundet buffering). Hvis din nuværende forbindelse svinger lidt i hastighed og på nogle tidspunkter kommer under f.eks. 15-25 mbps så vil du også begynde at kunne se at noget 4K HDR materiale falder til en lavere bitrate end udbyderens makasimale kvalitet. Er det tilfældet, så vil en opgradering til 5G måske, måske ikke kunne løse den sag, såfremt du bliver i stand til at få højere båndbredde via 5G. Jeg siger måske, fordi trådløse forbindelser er notorisk utilregnelige, da hastigheden handler rigtigt meget om hvilke frekvenser der i de enkelte tilfælde udnyttes og hvordan de lokale forhold nu engang lige er mht ting som fysiske barrierer, refleksion, absorbation, tærren og bebygelser imellem dig og masten mv. 

Meget kan muligvis løses ved bare at ligge din eksisterende ipad i et vindue eller lign der vender imod 4G masten eller et andet sted hvor signalet fra masten er bedre end hvor du normalt ligger den hvor den meget vel ville kunne opnå højere hastighed end på et sofabord der måske er "mere inde imellem murene" og der er en større signaldæmpning end et mere optimalt sted. Bare pas på med at det ikke er så langt væk at det begynder bliver WiFi-hastigheden der udfordres, da denne jo også er trådløs og sårbar lige som alle andre trådløse signaler. 
Tak for dig lange og udførlige svar. Meget fornemt. Som jeg har forstået det, kommer min hastighed på trådløst bredbånd an på hvor mange der "er på". Nogle gange har jeg alle fire bjælker og andre gange kun to, men jeg lever med det. Jeg er ikke interesseret i at ha en router stående tændt 24/7. Jeg er kun mig selv og ikke en hel familie der er på og med min ipad kan jeg være online både på farten og hjemme som er det jeg har brug for. Jeg kommer nok først på 5G når min 9'er ikke kan mere.
Beovision Avant 55"
OPPO BDP-103D
Apple TV 4K 32GB (2nd Generation)
Beolab 1
Beolab 4000
2 x Beolab 2
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 2000
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 3 timer 14 minutter siden kl. 08:42

Tak for dig lange og udførlige svar. Meget fornemt. Som jeg har forstået det, kommer min hastighed på trådløst bredbånd an på hvor mange der "er på". Nogle gange har jeg alle fire bjælker og andre gange kun to, men jeg lever med det.

Det er rigtigt. Din hastighed kommer dog an på 2 faktorer:

1. Hvor mange samtidige brugere der der er aktive og "suger" den delte båndbredde fra masten - Den del kan du ikke gøre noget ved, der bør dog almindeligvis være båndbredde nok til at streame 4K selv i den mest belastede tid - Ellers har udbyderen virkeligt ikke fået vedligeholdt kapaciteten i nettet på området. 

2. Hvor god forbindelse du har til masten: Antallet af bjælker i din telefons/tablets 4G forbindelsesstatus indikerer signalstyrken for din mobilforbindelse/4G dataforbindelse. 4/4 eller 4/5 bjælker (4 eller 5 potentielle bjælker i alt er afhængigt af enhedens interface og konfiguration - jeg er ikke selv så glad for Apple produkter ud over at jeg ejer et ATV, så jeg ved ikke hvilken bjælkekonfiguration en ipad har) indikerer en moderat-stærk til stærk signalstyrke, mens 2/4 eller 2/5 indikerer en svagt signal, hvor du kan forvente kompromitteret datahastighed og streamingproblemer.

Hvis du oplever streamingproblemerne samtidig med kun at have 2 bjælker, så passer pengene fint og det er ret oplagt selve din mobildataSIGNALSTYRKE der er problemet - Det er også i den forbindelse jeg taler om at prøve at placere ipaden nogle steder med færre forhindringer ifht udsynet eller retningen til masten, f.eks. op af vinduet i en vindueskarm med retning mod masten, frem for inde bag husets eller lejlighedens tykkere vægge og/eller diverse fysiske forhindringer. Hvis du kan placere enheden et sted hvor du får 4 i stedet for 2 bjælker vil det potentielt kunne løse dit problem (med mindre det bliver er så langt fra TV'et at WiFi forbindelsen begynder at miste bjælker og signalstyrke)

Jeg er ikke interesseret i at ha en router stående tændt 24/7. Jeg er kun mig selv og ikke en hel familie der er på og med min ipad kan jeg være online både på farten og hjemme som er det jeg har brug for. Jeg kommer nok først på 5G når min 9'er ikke kan mere.
Trådløse forbindelser er generelt noget notorisk ustabilt og utilregneligt voodoo, det gælder både 4G og faktisk i endnu højere grad 5G hvor hastighederne vil kunne svinge endnu mere ekstremt, afhængigt af hvor man bor. Det er f.eks. også muligt at du bor imellem 2 mastepositioner og ipaden/telefonen til tider hopper på den ene mast og til andre tider på den anden, f.eks. afhængigt af hvor i huset den bliver tændt, mobildata aktiveres. Kan du ikke med ipadens placering manipulere dig til højere signalstyrke, så er der kun 2 potentielle muligheder: Det modem/router du afviser eller hvis du er heldig, at se på om der er en udbyder på et af de 2 andre af de 3 forskellige netværk vi har i Danmark med bedre masteposition, signalstyrke og dækning i forhold til hvor du bor. Sidstnævnte kan man få en indikation af ved at vurdere og afveje hhv. www.mastedatabasen.dk med tjekditnet.dk |  

Du kan for den sags skyld også prøve at dele internettet fra din telefon (og samtidig placere den et optimalt sted i forhold til masten, med så mange bjælker som muligt) mens du streamer, i stedet for at dele internettet fra din ipad, i håbet om at telefonen måske har en bedre LTE-antenne end ipaden har?

Redigeret af TBC1 - 2 timer 60 minutter siden kl. 08:56
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu