recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAC or Not???
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDAC or Not???

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2011 kl. 20:27
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Kig i brugtmarkedet!

Fin anbefaling, men hvad skal man kigge efter der?

En DACmagic, eller?

Klaus

LOL - du er sq altid så frisk, Klaus

Ja, det ville nok være en god idé at præcisere dét. Problemet er bare der er så fandens masse DAC's at det er svært at sige indkranse markedet uden at kende mere til hvilke indgange/udgange den skal have - fx. hvis den skal være lidt fremtidssikret. Hvis det var mig ville jeg kigge efter en brugt Buffalo DAC (de tidligste udgaver kan fås til 450 USD) og det er ganske fine DACS. Ellers er der deres anden DAC, som er baseret på Wolfsons WM8740-serie.. det er samme chip som sad i Pio's highend-afspillere.

Prøv med andre ord om du kan finde en brugt, færdigbygget OPUS-dac.. Er man ferm med elektronik kan nogle af delene til DAC'en købes her: http://www.twistedpearaudio.com/digital/opus.aspx
Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2011 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Fanastril, det nytter ikke noget at sammenligne et designeranlæg med en router for at bestemme om det er til at høre forskel på DAC's i et stereosetup. Enten er de lige gode eller også er de lige dårlige - hvem vedWink

Hvorfor ikke? Jeg tror du misforstår mig; jeg sammenlignet analoglyden fra AE' DAC'en med analoglyden fra DAC'en i Denon CX3-CDP. Antagelsen var at hvis jeg ikke hørte forskel i disse, så vil der neppe være noget at hente på at sette ind en ekstern DAC i mellemklasse mellem AE (optisk) og Denon CX3-forstærkeren.

Begge kilder har en DAC, hvorfor ikke sammenligne?
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2011 kl. 17:45
De eneste oplysninger der er, er at du har sammenlignet for at kunne bruge noget til dit køkkenanlæg, det 99% af alle så antager er, at du naturligvis har brugt selve køkkenanlægget til at sammenligne med. Dermed antager 99% af alle mennesker at grunden til at du ikke har kunnet høre forskel er at det "referencegrej" der er brugt er så ringe at man netop ikke har kunnet høre forskel, men ikke på grund af DAC'en, men grundet at selve reference grejet er noget hø.

For at opklarer misforståelsen tror jeg derfor at det vil hjælpe hvis du forklarede hvordan og med hvilket udstyr du har testet, så kan folk selv bestemme om det er din testmetode eller dit resultat de er uenige i.
Crown - there is no substitute.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2011 kl. 18:04
Jeg var nok en smule kortfattet. Mit køkkenanlæg er som nævnt Denon CX3 (spiller og forstærker). Jeg testet med det samme lydmateriale på CD i spileren og i iTunes lossless over Airport Express analogt til forstærkeren. Begge kilder lød udmerket, og ikke til at høre forskel.

Min konklusion er at så lenge jeg ikke hører forskel på en relativt god CDP og analogt fra AE, vil en ekstern DAC neppe gøre hørbar forskel heller. (Forudsat at min Denon CX3 CDP ikke er skrot i forklædning.)

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2011 kl. 19:33
men hvad for nogle højttalere brugte du?

Den opstilling du har beskrevet for mig lyder til at du uanset hvad har brugt din CX3'ers DAC i begge tilfælde, så tror pokker at du ikke kunne høre forskel.

Du kan heller ikke sammenligne cdafspilning og streamet music i AAC, du er nød til at have en, og kun en variabel når du tester noget, det duer ikke at have flere variable.

Det du har sammenlignet er reelt to måder at høre musikken på, men jeg har stadigt svært ved at se at der kan høres forskel på en DAC på den måde som din testopstilling er beskrevet på.

Den måde du ville kunne gøre det på var at have alm cdafspilning via din CX3, og så have et digitalt ud til en DAC, der så gik til en direkte indgang i din CX3, således at du, under forudsætning af at indgangen ikke køres forbi CX3'erens DAC, så vil den eneste forskel være at det ene signal køres via den interne DAC, mens det andet køres ud til en ekstern og ind igen, men ellers er alt andet (kildemateriale, højttalere, forstærker etc) helt det samme.

Jeg kender ikke CX3'eren, men du bliver nød tilat validerer om hvorvodt at der overhovedet er mulighed for at bypasse den interne DAC før end at man kan konkluderer noget endeligt.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2011 kl. 20:37
Højttalere er Dali Helicon (væg). Denon CX3 system består af to adskilte dele, en CD/SACD spiller og en stereoreceiver uden digital indgang, koblet sammen med analog signalindgang. Med Pure Direct slået til skal det ikke foregå noget efterbehandling i receiveren. To analogsignal til samme setup, CD-spillerens DAC er brugt i det ene tilfelde, og AE'ens i det andre. Under test skiftes det mellem CD-indgang og indgang med analogsignal fra AE, samme musik afspilles.

At sammenligne en direkte CD-indspilning og en lossless rip af samme,  er godt nok for mig, så lenge jeg IKKE kan høre forskel. Hadde jeg HØRT forskel, ville det kunne være en kandidat til en ekstra variabel.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2011 kl. 21:30
super, det var lige det jeg skulle hører. Jeg er så ikke helt enig i brug af apple lossless, men da det er det format, og den måde du ville bruge tingene på, så kan jeg kun være enig i din metode og i din konklusion. Det betyder så ikke at der ikke kan høres forskel på et andet anlæg :)
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2011 kl. 22:50
Godt. Jeg hadde faktisk forventet at høre forskel, og var parat til at købe en ekstern DAC, men da forskellen udeblev, var der ikke rigtig nogen grund til den ekstra udgift.

Det sjove er at denne test kan alle nemt lave, før der investeres i en ekstra DAC. Ingen tungvindte kabelskift, kun et tryk på en knap.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 08:35
Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Hvorfor ikke? Jeg tror du misforstår mig; jeg sammenlignet analoglyden fra AE' DAC'en med analoglyden fra DAC'en i Denon CX3-CDP. Antagelsen var at hvis jeg ikke hørte forskel i disse, så vil der neppe være noget at hente på at sette ind en ekstern DAC i mellemklasse mellem AE (optisk) og Denon CX3-forstærkeren.

Jeg forstår ikke hvordan du kommer frem til dén antagelse? Hvem siger at Denon'ens DAC er bedre end AE'ens DAC? Hvorfor skulle du ikke kunne få en gevinst ud af at købe en ekstern DAC, der er bedre end begge to, bare fordi du ikke oplever forskel internt mellem de to?

Når det er sagt, så gælder det samme naturligvis mht. den eksterne DAC's kvalitet, at en DAC er en separat kasse, gør den ikke automatisk god. Så selvfølgelig kan du købe en ekstern DAC, der ikke er en forbedring. Det er ikke dét at have en ekstern DAC der i sig selv er en gevinst, det er hvis dén eksterne DAC er GOD, at det er en gevinst.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 16:23
Resonnementet er, at dersom AE-DAC'en kan konkurrere med en middle-end Denon CDP, er den god nok til mine ører. Teknisk sæt er Denon DAC'en og "kassen" rundt dyrere og formodentlig bedre, men det kan jeg altså ikke høre. Det er heller ingen grund til at tro Denonen ikke kan være lige god som en ekstern DAC indenfor mit budget (2-5000); det skulle i så fald foreligge noget konkret negativ kritik.
(Og i så fald burde jeg jo også sætte en ekstern DAC mellem CDP og receiver, selv om de nu er bygget til hinanden? Hvem her ville ha gjort det, med mindre noget lyder galt? Men CDP'en lyder altså udmerket.)

DAC er efterhvert en gammel og kendt teknologi. Det hadde vært noget helt andet, hvis man i metodisk solide, komparative lytteforsøg hadde påvist betydelige kvalitetsforskelle mellom ulige DAC-teknologier. Men det har man, mig bekendt, ikke. I mangel på solid dokumentation for det modsatte, og med det vi ved, om hørelsens begrensninger, er det for mig ingenting konkret, der sandsynliggør, at en ekstern DAC ville være hørbart bedre i mit setup end den i Denon DCD-CX3.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu