recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vil en DAC være overkill?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vil en DAC være overkill?

Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2012 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

De fleste demorum i hifibutikker har eksempelvis næsten altid guldtæppe, fordi det giver bedre kontrol med bassen.

Jeg kommer vidst i de forkerte butikker.......

Klaus
(undskyld)

LOL, ja, sjov slåfjel; men bare det ikke er flyvende tæpper... Tongue
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2012 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

De fleste demorum i hifibutikker har eksempelvis næsten altid guldtæppe, fordi det giver bedre kontrol med bassen.

Jeg kommer vidst i de forkerte butikker.......

Klaus
(undskyld)

Det der er sataneme guldBig smile

(undskyld)
Til top
angellus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-December-2011
Sted: Horsens
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér angellus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2012 kl. 21:33
Jeg synes dælme det er svært, nogen mener det ene nogen mener det andet.

Alle er hvis enige om at jack - rca.. ikke er vejen frem. for det første elektronisk støj fra pcen, D/A converteren i pcen, over i forstærkerens DAC. = ikke optimalt.

Jeg kører idag, spdif fra pcen og bruger Primarens D/A Converter. Kører 24/96, 24/192, og kan ikke høre Jitterstøj ?? Ifølge flere amerikanske forumer er det den bedste måde, da lys ikke er modtagelige overfor magnetfelter og elektronisk støj fra pcen, og omgivelserne.

Har for sjov for et par mdr. siden lånt en DAC (Cambrigde Dacmagic 100 D). Jeg kunne ihvertfald ikke høre nogen forskel, så den røg tilbage til forhandleren.

Det er bare min erfarring. Smile

mvh    

Redigeret af angellus - 30-Marts-2012 kl. 21:37
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2012 kl. 22:34
Som jeg læser trådstarters problem, handler det om, at han savner den bund, han mente at høre, da han lyttede til højttalerne i butikken. Spørgsmålet er så, om han vil opnå det med en DAC.  Jeg tvivler - bl.a. fordi hans forstærker har en ganske fortrindelig en af slagsen indbygget. Lynhurtigt har tråden udviklet sig til at handle om jitter. Giver jitter mindre bund? Næh. Derfor hælder jeg mere til at trådstarter i første omgang bør eksperimentere med højttalernes placering - og naturligvis ikke skal tilslutte sin computer via jack > RCA.
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 04:17
Så vidt jeg husker blev der forslået at vedkommende skulle prøve at overføre signalet digitalt til forstærkeren og laden dens DAC lave konverteringen. Det skulle give bedre lydkvalitet hele vejen rundt (som jeg er enig i). Til denne løsning blev der forslået nogle apparater som kunne overføre lyden digitalt gennem en USB udgang, konverteret til digitalt optisk signal, og så var det snakken med jitter begyndte. Denne snak er vel ikke helt malplaceret da sådan et apparat netop kan introducere jitter problematikken?
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Hindsberg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-November-2008
Sted: Søborg, Kbh
Point: 332
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hindsberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 11:43
Prøv et par forskellige opstillinger af dine B&W'er...de burde ikk mangle bund som sådan ......ka jo være placering kontra lytteposition er for skæv så bunden ( bassen ) er mere hørbar andre steder i rummet.....de andre forslag herinde er slet ikk så tosset....men den rette placeringer er nu den der giver mest valuta for pengene....uanset hva man måtte bruge som lydkilde / forstærker osv.....
Til top
Kasper Jensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Marts-2007
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 13:02

Oprindeligt skrevet af Kasper Jensen Kasper Jensen skrev:

Nu har jeg ikke læst hele tråden igennem, men vil gerne lige kommentere uden at vide, om jeg gentager et tidligere indlæg. :)

Hvis du bruger mediaplayer til at læse dine CD'er ind på PC'en med, står den standard til 128 el. 192kbit/s. Her kan du vælge wav, som giver dig et ukomprimeret format og dermed bedre lyd.

...Men du kunne have læst trådstarters første indlæg, hvori han skriver:

"Min lydkilde er min laptop, hvor jeg er ved at overføre alle mine cd'er (5-600 styks) over som apple lossless. det tager evigheder :D"
Havde jeg overset - sorry :S....
Til top
benitez83 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 29-Marts-2012
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér benitez83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 14:44
Igen tak for alle jeres forslag og svar :D

Jeg har fået en V-link og en V-dac II med hjem til låns, og jeg må indrømme at der er kommet en væsentlig forbedring. Der kommer på en måde mere kontrol over de forskellige elementer i musikken, så det er jo fantastisk :D
Jeg kan nu tydeligt høre, hvilke albums der er godt indspillet fra kunstnerens side.

Om det er den indbyggede dac i forstærkeren eller om det er den eksterne dac der giver den bedste lyd, synes jeg ikke rigtig jeg kan bedømme. Konklusionen må være at de gør det nogenlunde lige godt.

Mht. akustikken i min stue har jeg rigelig med muligheder for at forbedre. For det første er der trægulv og kæmpe vinduespartier, som forringer lyden. Fandt nogle tråde i andre forums som behandler dette emne, så der skulle være masser af hjælp at hente :D

Til top
Aqaitas Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-Januar-2008
Sted: Denmark
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Aqaitas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 15:08
Hmmm.. Skulle da mene V link er indbygget i V-Dac II, tager jeg fejl?
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af Aqaitas Aqaitas skrev:

Hmmm.. Skulle da mene V link er indbygget i V-Dac II, tager jeg fejl?

Det er korrekt. Hvis Benitze ikke oplever forskel, vil han derfor kunne "nøjes" med en V-Link. Wink

M.v.h.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 345

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu