|
Projektor i stedet for TV? |
Besvar | Side <12 |
Forfatter | ||
jonaskp
Guld medlem Oprettet: 20-Juli-2006 Sted: Brønshøj Status: Offline Point: 2272 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg er gået over til 100% projektor og er meget tilfreds med det - om du vil være det er måske en helt anden sag.
Som i alle andre situationer er det vigtigt at være kildekritisk når man læser svar på internetfora. Der er ofte meget stor forskel på folks krav og ambitionsniveau. Jeg er blevet ovenud lykkelig for min projektor (Epson Tw6000) på trods af at den viser billedet direkte på en mørkegrå væg. Om dagen trækker jeg persiennerne for og kan stadig sagtens se tv selvom der bliver lyst i stuen. Jeg har heller ingen issues med at have lys tændt i lokalet samtidigt. Med hensyn til kvaliteten af tv-kanaler så ser jeg meget lidt tv. Jeg ser mest fodbold og det vises som regel på en HD kanal. Har jeg skullet se noget fra en SD kanal har jeg ikke været nødt til at kradse mine øjne ud bagefter, men jeg kam sagtens følge at kvaliteten er lavere når billedet bliver så stort. Min indgangsvinkel og ambitionsniveau skinner nok allerede igennem. Jeg har billede og lydudstyr for max 20.000 kr (heraf udgør projektoren de 12.000). Jeg har prioriteret den bekvemmeligehedsfaktor der er i ikke at skulle rode med både tv og projektor. Det kan uden tvivl gøres meget elegant med universalbetjenger, men det har jeg valgt ikke at sætte mig voldsomt ind i - samt jeg ikke var interesseret i både at bruge penge på projektor og tv. Jeg sætter pris på at det jeg ser på ser godt ud (det er også derfor jeg ikke bare har en random dataprojektor, men. En rigtigt hjemmebio projektor), men jeg har valgt at prioritere anderledes end andre mennesker og det koster så måske på kvaliteten nogen steder. Jeg skriver "måske" fordi jeg endnu ikke har bemærket at kvaliteten skulle være dårlig når jeg ser tv om dagen eller lignende. Jeg er ikke i tvivl om at det kan blive meget bedre, men jeg har valgt at starte ud på denne måde, og så må der komme forbedringer til hen ad vejen. Redigeret af jonaskp - 16-September-2012 kl. 14:39 |
||
Tarkin
Redaktionen recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Så jeg vælger næsten altid at se tv-programmer på mit 50" tv og film på 100" lærredet. Det synes jeg er en god løsning. Så får jeg også nogenlunde den samme opløsning/billedkvalitet, idet jeg som oftest ser SD materiale på tv'et og Full HD materiale på lærredet. Playstation 3 spil, som er i enten 720p eller 1080p, egner sig også fint til lærredet, men dem spiller jeg også ofte på tv'et. Kun hvis man ser meget lidt tv, eller så godt som kun filmene i tv, kan jeg se en god idé i at have en ren projektorløsning. Ellers må det være en tv + projekterløsning eller blot en stort tv-løsning. Mvh Tarkin
|
||
PlasmaFreak
Super bruger Oprettet: 24-November-2010 Status: Offline Point: 305 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg har selv lige skiftet fra TV+Projektor til ren projektor. Jeg bruger så også kun min til DVD og Blu ray. Og har et TV i stuen ved siden af men det er mest til ungerne og Wii.
Man kan sagtens nøjes med projektor men der er ingen tvivl om lys/mørklægning er en stor faktor især med hvidt lærred. Hvis man kan leve med at skulle lukke en del af så kan det sagtens gå, men da det tager noget tid lige at rullegardiner for og tænde projektor. Men jeg gider ikke se TV det er kun de få ting konen vil se der bliver set ellers så holder vi os til DVD og Blu Ray. |
||
jonaskp
Funktioner
Tak(0)
|
|
Min Epson TW6000 er max 1 minut om at starte op med billede. Så går der lige yderligere 1-2 minutter før den er på fuld lysstyrke. Men hvis man bare lige skal se hvad der er i TV eller se nyheder, så behøver man altså ofte ikke fuld lysstyrke lige med det samme. Personligt synes jeg det er lige voldsomt nok ligefrem at fraråde en potentielt rigtigt god løsning, alene på baggrund af et (i mine øjne) meget lille problem. Hvis ikke man kan vente 2 minutter, så er det man vil tænde for vel ikke så vigigt? Eller også skulle man bare lige have 20.58 istedet for 21 sharp. Men det vil til enhver tid være op til den enkelte at prioritere. Det kan godt være at det ikke er optimalt bruge en projektor hvis der står direkte sollys ind på lærredet, men vis mig et plasma eller LED-TV hvor direkte solskin heller ikke går udover kvaliteten. Uanset hvad du vælger, så bliver du nødt til at (delvist) mørklægge for at få det optimale ud af skærmen eller projektoren i kraftigt sollys. Er det en situation som ofte vil opstå, så er det jo at gå bevidst efter en projektor der er god til netop dette og har høj lysstyrke. Jeg har ikke meget forstand på alt hvad der findes derude, men efter hvad jeg har kunnet støve op er netop min nævnte Epson relativt lysstærk, hvilket også kan være årsagen til at jeg ikke generes voldsomt af sollys, sålænge jeg trækker persiennerne lidt for.
Vi er så tilbage til min pointe fra mit første indlæg: Nemlig at der er meget stor forskel på krav og ambitioner til en given løsning. Jeg ser meget lidt tv, og det tv jeg ser kan jeg enten godt overleve mister lidt kvalitet ved at være forstørret SD eller ved at få lidt sollys. Udover det, så bruger jeg oftest projektoren om aftenen (dagstimerne er til arbejde og udendørs aktiviteter ), hvor sollyset så igen ikke er så stort et problem.
|
||
aouer
Super bruger Oprettet: 24-Januar-2010 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 406 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvad med det her lærred
http://www.screeninnovations.com Redigeret af aouer - 08-Oktober-2012 kl. 09:46 |
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det afhænger vel meget af hvad man ser, når man "ser tv". Der er stor forskel på at se nyhederne og vejrudsigten og en genudsendelse af gæt & grimasser på DR K, og at se NFL, Band of Brothers og IMAX programmer på NG HD. Personligt ser jeg ret sjældent nyheder i tv.
Uden pis, så er "vild med dans" nogle fejende flotte optagelser, som ser skide godt ud på et stort lærred, så hvis man er til den slags så er det da bare om at få fyret op i projektoren. |
||
Schulz
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 845 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er også en af de typer lærred der kan benyttes med ikke kontrollerede lysforhold, men det er også dyrt lige som f.eks. det tidligere omtalte DNP |
||
Schulz
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 845 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Skal det forstås som at alt efter hvad man ser af programmer, så mener du godt man kan "nøjes" med en ren projektor løsning, optimeret til dagligstuen? |
||
jonaskp
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er sådan jeg opfatter Ottos indlæg (og også min egen holdning). Argumenterne for ikke at have en ren projektorløsning vender ofte tilbage til "for dårlig kvalitet på TV", "for længe om at starte op" og "kræver mørklægning".
Med Ottos eksempler og lignende udsendelser så fjerner man de to første da kvaliteten ofte er god og du sandsynligvis ikke "bare lige skal tage et hurtigt kig". Om fuldstændig mørklægning så er nødvendigt er jo op til den enkelte. Personligt har jeg ikke oplevet gener i forhold til lysindfald på min projektor i situationer hvor jeg ikke også ville have haft gener på min plasmaskærm.
|
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det har jeg kørt med i mange år (dog ikke p.t.), så ja det mener jeg bestemt. Men det afhænger jo også af hvad en "dagligstue" er... Der er stor forskel på en mørk 70'er villa med tunge gardiner trukket for, og en moderne designer-villa med væg-til-væg panoramavinduer og tynde persienner. Jeg har mørklagt når jeg har set tv.
|
||
Supergris
Guld medlem Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg har i halvandet år levet med " kun " en projektorløsning, men har lige investeret i et lille 32 " Toshiba tv til 1699 kr., der leverer et fint billede, og er faktisk blevet rigtig glad for, at man ikke behøver mørkelægge hver gang, man lige skal se lidt tv, eller når man har gæster ikke behøver at siddde i mørke, så jeg kan anbefale, at man har et lille tv ved siden af, som jo ikke behøver at koste alverden. Det er ikke placeret optimalt for min siddeposition, men det fungerer fint som supplement til projektoren, når der blot skal ses tv og nyheder...
|
||
Besvar | Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |