recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TW6000W og kort review
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

TW6000W og kort review

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 641
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: TW6000W og kort review
    Sendt: 27-April-2012 kl. 09:41
Nu er jeg færdig med at lege med Epson TW6000W og det er nok på tide at jeg giver ordentlig feedback til det forum som hjalp mig før købet. Jeg valgte at oprette en ny tråd til dette, da den anden tråd går på den ”ikke wireless” TW6000 mens denne går på TW6000W.

Jeg er langt fra en ekspert på projektor området, men jeg er da i stand til at beskrive mine oplevelser omkring monsteret.

Det jeg endte med at købe og få sat op:

Epson TW6000W: http://www.hifipriser.dk/projektor/epson-eh-tw6000w-id-5812221.aspx

Lærred: http://www.dustinhome.dk/product/5010092139/multibrackets-m-motorized-projection-screen-deluxe-projektionsskrm-automatisk/?intcmp=searchProvider_dacsa

Ophæng: http://www.avxperten.dk/vaegbeslagophaeng/projektor-ophaeng/dmp-lofthaengt-projektor-ophaeng-%2815kg%29---50-77-cm.asp

Jeg skal nok loade et par billeder op af min opsætning, men det er en ganske almindelig stue opsætning hvor lærredet kører ned foran fjernsynet.

Projektor:

Da jeg købte projektor var jeg meget bange for teknologien handicaps, dvs at en LCD projektor ikke kunne give en pæn sort farve + fiske net syndromet, og at en DLP projektor gav regnbue effekter.

Den teori vil jeg godt aflive på stedet (i det mindste for LCD siden). Projektoren giver et fantastisk billede og jeg sidder stadig og savler over det selv 3-4 efter montering.

Jeg synes billedet er utroligt rent, og den sorte farve er faktisk dyb sort i min stue.

3D ser herre-godt ud!! Det ligger på højde med de film jeg har set i biografen. Jeg er dog ikke den store 3D fan, da mine øjne stadig let bliver ”forvirrede” i disse film.

Brillerne som er med sidder fint fast, men giver stadig lidt fornemmelsen af billigt plastik. Knapperne på brillerne virker ulogiske, og jeg har endnu ikke fundet ud af hvordan de bruges.

Det er fx svært at se på brillen om den er ”slukket” eller ”tændt”.

Lyd niveuet er rigtig fint. Faktisk kan jeg slet ikke høre projektoren under film og ved normal kørsel. Den stiger i omdrejninger og larmer mere ved 3D, men stadig acceptabelt.

Det skal lige nævnes at TW6000W er en fysisk meget stor projektor, jeg blev meget overrasket over størrelsen! Det er et monstrum at have hængende i en daglig stue og så 70 cm fra loftet.

Jeg tror størrelsen har noget at gøre med det lave støj niveau, den har en stor blæser og ikke en mindre turbine blæser som man kender fra mange grafik kort.

Jeg løb i en del vanskeligheder undervejs, og de fleste har jeg fået løste – men nogen var vanskelige! Lad mig liste de issues jeg havde og de løsninger de virkede (i håb om at det kan hjælpe jer andre)

Problem 1: keystones position glemte projektoren ved power off:

Løsning: Det kan indstilles om den automatisk skal forsøge at sætte keystones. Hvis projektor så sidder en grad eller 2 skævt justerer den på keystones automatisk. Slå den feature fra og indstil det manuelt en gang for alle.

Problem 2: Når man sætter en hånd op foran projektor så slører billedet og bliver uskarpt

Løsning: Flyt den trådløse HDMI modtager længere op og gerne til en ad siderne. Billedet slører hvis man fx sætter en hånd imellem dem. Der gik lidt tid inden jeg fandt ud af det.

Problem 3: Det sker at billedet totalt forsvinder når man rejser sig op foran projektor

Løsning: Samme løsning som til problem 2, holder man en hånd foran modtageren, så forsvinder billedet med det samme.

Problem 4: 1080p hakker når en film afspilles fra medie center

Løsning: 1080p supporteres IKKE ved 32 bit farver og 60hz. Dette er virkelig det STØRSTE minus ved projektoren!! Man er nødt til at køre 16 bit farver.

Problem 5: Den finder ikke altid den wireless HDMI modtager

Løsning: Sluk og tænd for HDMI modtageren eller sørg for at fx media center sender et aktivt signal ud. Virker ikke 100% imponerende i mine øjne.

Lærred:

Her er jeg ej heller ekspert, men jeg er godt tilfreds med lærredet. Det larmer ikke specielt meget når det køres op og ned.

Jeg kan se et fænomen hvor lærredet ligesom glimrer lidt lige i centrum hvor lyskilden nok er højest.

Dette er lettest at se med hvid baggrund og hvor der skal læses tekst.

Dog skal det lige tilføjes at det absolut ikke er generende i film, og faktisk heller ikke generende generelt, blot bemærkelsesværdigt.

Jeg er generelt meget godt tilfreds med lærredet, og er endnu mere tilfreds med prisen på det J

Ophæng:

Let a montere og virker sådan set okay. Det er dog besværligt at skulle justere det ind, da den har svært ved at holde vinklen (man skal bugge frem og tilbage med belaget en del før det sidder ordenligt)

Til prisen virker det fint, og har man først fået sat det op, så skal man ikke pille mere ved det.

Mine åbne emner:

I forbindelse med Problem 4 opdagede jeg et par ting mere:

Hvis man slår hz ned til fx 24 herz i stedet for 60 hz, så forsvinder lag og billedet kører flydende igen.

Faktisk kunne jeg ikke se at den kører 24 hz (og normalt ser jeg nemt forskel på et TV som kører 60 vs 100 hz).

Hvad betyder 24 herz og er det måden man konfigerer 24p på? Jeg ved ikke om de 2 ting er relaterede.

At køre 16 bit farver er ikke specielt fedt, der er en stor forskel på 16 og 32 bit (hvis man fx kigger på ferie billeder)

Jeg mangler en god kalibrerings guide til projektoren. Lige nu kører alt med default indstillinger (bortset fra de få special features som ”super-white”, ”noise reduction” og hvad man ellers kan lege med)

Konklusion:

Jeg er RIGTIG glad for projektoren og vil gerne anbefale den til andre. Dog er 16 bit ved 1080p en begrænsing man bør overveje inden købet.  Lige nu sætter jeg den op til 32 bit, hvis en film fx er komprimeret til 720p. Lærredet gør det rigtig flot prisen taget i betragning, og læg mærke til at den kan rulle 60 cm ud i stedet for 30 cm (hvis man har længere til loftet).

Mht Ophæng synes jeg at man får meget for så få penge, men man skal leve med at den ikke virker ”dyr” og flexibel.

Til top
Nick_S Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Maj-2008
Sted: Denmark
Point: 384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nick_S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2012 kl. 10:13
Film er optaget i 24p (hz) og skal derfor bestemt ikke "tvinges" til at blive vist i 60 hz, da det netop vil introducere en hel del unaturlig hak i billedet. 
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2012 kl. 10:16
undskyld jeg er lidt kritisk.
hvilke erfaringer har du med andre projektore, når du mener at man for meget for pengene.
de ulemper LCD har , er der stadig. det er kun et spørgsmål om hvor kritisk man er (DLP har nogle andre). De forskellige teknologier har deres fordele og ulemper.
hvis man er bare en smule kritisk er keystone et no go.

prøv at slukke for signalet op til projektoren, så der er sort skærm - opfatter du stadig det sorte som værende dyb sort?

din projektor kan ikke gengive 720p native - det vil blive opscaleret til 1080p
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2012 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

hvilke erfaringer har du med andre projektore, når du mener at man for meget for pengene.

Jeg skriver at man får meget projektor "ophæng" for pengene, hvis du nu læser det rigtigt :)

de ulemper LCD har , er der stadig. det er kun et spørgsmål om hvor kritisk man er (DLP har nogle andre). De forskellige teknologier har deres fordele og ulemper.

100% enig, det er en smags sag. Forskellen mellem fordele/ulemper er dog blevet markant mindre over de sidste 3-4 år. LCD er blevet bedre til at gengive sort farve og DLP har reduceret deres regnbue effekter.  Det samme gælder for Plasma vs LCD diskutionen.

hvis man er bare en smule kritisk er keystone et no go.

Igen er jeg helt enig, jeg bruger ikke keystones. Den automatiske indstilling gav mig -7 på en af vinklerne, hvor jeg ønskede 0.

prøv at slukke for signalet op til projektoren, så der er sort skærm - opfatter du stadig det sorte som værende dyb sort?

Jeg opfatter det ikke som generende i en film, hvor kontrasten fuldstændigt overdøver en "dyb" sort farve. Hvor tit sidder du i et totalt sort rum med dit signal fjernet? :) Igen er det en smags sag, jeg har set adskillige film på forskellige projektor typer, og mener at denne Epson er det bedste jeg har set indtil nu. Hvis min film viser skarpe kontraster, og at den sorte farve virker så dyb i forbindelse med andre farver, at jeg ikke bliver generet af det, så har Epson da nået deres mål.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2012 kl. 10:48
Godt at se en melding om hvad du synes om projectoren og lærredet. Jeg kunne dog godt tænke mig at høre om du har sammenlignet trådløs HDMI med kablet?

Ellers vil jeg da også sige at den i princippet bør sættes op så keystone ikke er nødvendigt, da keystone nedskalerer billedet asymetrisk for at få geometrien på skærmen korrekt. Du har allerede en 70cm forlænger på beslaget så mon ikke det ville være bedre at lave det helt færdigt, så du slipper for keystone? Hvor synligt det er med den projektor ved filmkigning ved jeg så ikke, men de tester jeg har lavet med testbilleder viser at scalering ikke kan laves uden samtidig at introducere forskellige dårligdomme.

Det med lærredet der "glimrer" og har en lys plet er vist meget normalt på billige lærreder. Jeg havde også et (andet mærke) der gjorde sådan. Mit var meget ringe og blev returneret. Overvej nøje om det generer. Til at begynde på generede det ikke mig synderligt, men jeg blev alligevel meget hurtigt meget træt af det.

Ang 60Hz, så er jeg ikke mediecenter ekspert, men det er altid en god ide at sætte frekvensen til det samme som filmens egen framerate eller et multiplum deraf. De fleste amerikanske film er 24Hz så der bør du vælge 24Hz. Europæiske film er 25Hz så der kan du vælge 50Hz refresh rate. Det bedste er hvis mediecenteret kan skifte selv. Det kan du evt spørge om i HTPC sektionen. Jeg selv bruger et lille program der hedder "mediainfo" der kan oplyse frameraten (og meget andet) i en fil. Jeg sætter så frekvensen manuelt. Hvis filens framerate og refreshraten over hdmi ikke passer sammen vil du få en masse små hak i afspilningen der er helt vildt irriterende når først du har lagt mærke til det.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal tro om sort niveauet. Det er meget blandede meldinger om det, men det er i det mindste godt at du er tilfreds. Jeg har en tw3200 der angiveligt skulle være bedre på det punkt, og jeg er ikke lige frem imponeret om end det er "godt nok".

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 28-April-2012 kl. 13:06
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2012 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Godt at se en melding om hvad du synes om projectoren og lærredet. Jeg kunne dog godt tænke mig at høre om du har sammenlignet trådløs HDMI med kablet?

Tak for fint feedback. Faktisk har jeg slet ikke forsøgt mig med et kabel. Jeg købte netop den trådløse udgave for at undgå et +10 meter langt og dyrt HDMI kabel. Min helt personlige påstand er at om ganske få år så bliver trådløs HDMI den nye standard i projektorer, og kablet vil forsvinde (ja ja,  blot en påstand).

Med hensyn til keystones, så må jeg have forklaret mig dårligt i min første post. Jeg benytter mig ikke af keystones, det var grunden til min 70 cm ophæng, så kommer alt til at passe i højden. Projektoren hænger 100% vandret, og jeg har ikke bøjet med ophænget for at opnå bedste billede.

At lærredet glimrer lidt - det kan jeg godt leve med. Jeg ser det kun i meget lyse scener i film.

Tak for tippet med media info, det skal absolut prøves. En del af mine film ligger blot som mkv, og det er svært at se om filmen understøtter 24p eller ikke.

Det med sort niveau er totalt en smags sag, jeg valgte hovedsageligt en LCD projektor da kammeraternes regnbue effekter sprang i hovedet på mig når vi skulle se film.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu