recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Størrrelse på lærred - Afstemning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Størrrelse på lærred - Afstemning

Besvar Besvar Side  <1 234
Afstemningsspørgsmål: Foretrukne størrelse på lærred ved 330 cm fra øjne til lærred.
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
4 [4.82%]
18 [21.69%]
30 [36.14%]
2 [2.41%]
23 [27.71%]
6 [7.23%]
Du har ikke adgang til at deltage i denne afstemning

Forfatter
Besked
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Hvilken projektor der er tale om, og hvordan rummet ellers er, spiller ringe rollle, hvis man da ellers kan tro de utallige tråde der om lign. emne. 

Mht. størrelse er der én ting som alle kan blive enige om:

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

jeg undlader at stemme men vil sige "så stort som muligt"

BS

At det kun kan blive for småt.. man vænner sig HURTIGT til 50", dernæst til 90" osv.. køb så stort som det kan være - dét burde være den gyldne regel. 

Go big or go home.
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 2350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 16:36
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

At det kun kan blive for småt.. man vænner sig HURTIGT til 50", dernæst til 90" osv.. køb så stort som det kan være - dét burde være den gyldne regel. 

Go big or go home.

Ikke alle er enige i at lærredet skal være så stort som muligt. Jeg er i hvert fald ikke.

I øvrigt kan sætningen: "Køb så stort som det kan være", vel tolkes på flere måder. Jeg formoder du mener så stort et lærred, som man har plads til. 

Det kunne også være at du mener så stort et lærred at det giver mening. For nogen giver det mening at købe det største lærred de kan presse ind i rummet; for andre gør det ikke.

Jeg har ikke lyst til at købe et lærred der er for stort. Jeg bryder mig ikke om at sidde forrest i biografen, og får ondt i hovedet af at skulle bevæge øjnene for meget for at overskue billedet. Det samme sker når jeg sidder i et privat hjem med et lærred der er for stor i forhold til siddeafstanden. Desuden er der vist også noget med at det kræver en del lys fra projektoren, jo større lærredet bliver. 

Oprindeligt skrevet af bird bird skrev:

Jeg kan ikke se der er noget galt i trådstarters spørgsmål. 

Han kuinne også besøge Otto i Tapeconnectino og spørge, hvilken størrelse lærred han vil anbefale. Otto spørger vel kunden om siddeafstand, projektorvalg, øvrig lys i rummet, mærklægning, vægfarver og andet relevant. Ud fra kundens svar anbefaler han 100". 

Her vælger brugeren så ikke at gå i Tapeconnection for at høre Ottos personlige anbefaling, men spørger bredt blandt projektor-brugerne, hvad deres erfaring er. Brugeren har muligvis lille budget og skal bare have en retningssnor om, hvilken størrelse der anses for optimal. Han køber herefter et 1500 DKK lærred i den ønskede størrelse og sætter en 3500 projektor foran. Brugeren er glad og tilfreds. Han er ikke gået helt  galt i byen og endt med et alt for stort eller alt for lille lærred. Ud fra brugerens præmis er han ganske godt tilfreds.

Ud fra de erfarne brugeres kommentarer i denne tråd, tør man efterhånden ikke stille "dumme" spørgsmål mere. Det er den typiske forbandelse fora med lang levetid lever under. Semiarrogante OMG oneliners og herefter diverse billeder for at underbygge det..

Please.

Enig. 

Især det sidste afsnit. 

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af bird bird skrev:

Her vælger brugeren så ikke at gå i Tapeconnection for at høre Ottos personlige anbefaling, men spørger bredt blandt projektor-brugerne, hvad deres erfaring er. Brugeren har muligvis lille budget og skal bare have en retningssnor om, hvilken størrelse der anses for optimal. Han køber herefter et 1500 DKK lærred i den ønskede størrelse og sætter en 3500 projektor foran. Brugeren er glad og tilfreds. Han er ikke gået helt  galt i byen og endt med et alt for stort eller alt for lille lærred. Ud fra brugerens præmis er han ganske godt tilfreds.

Muligvis, men derfor er konceptet i at lave en afstemning og (hvis det er dét man har gjort) vælge ud fra flest stemmer, stadig decideret dumt. Spørge, og forholde sig til svarene, og ud fra formuleringen forsøge at vurdere værdien af de svar er én ting. Men at beslutte sig ud fra stemmer fra komplet ukendte brugere, det er der altså ikke ret mange gode argumenter for. Du aner ikke om dem der har stemt rent faktisk er projektor-brugere, eller bare er en stak brugere der tilfældigvis kiggede forbi af nysgerrighed og klikkede på 100 fordi det er sådan et dejligt rundt tal.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af KillBoxOne KillBoxOne skrev:

vent med at købe - jeg får lige fat i nogle flere der kan stemme på 120"Confused
du MÅ ikke købe lærrede i 100" bare fordi der er flest stemmer på denne størrelse

Jeg tror ikke , der umiddelbart kan findes en projektor, der kan lave et billede på 120 " hvis afstanden ikke kan blive mere end 3,3 m., fra projektorlinse til lærred...
Til top
KillBoxOne Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Juli-2008
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KillBoxOne Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Oprindeligt skrevet af KillBoxOne KillBoxOne skrev:

vent med at købe - jeg får lige fat i nogle flere der kan stemme på 120"Confused
du MÅ ikke købe lærrede i 100" bare fordi der er flest stemmer på denne størrelse

Jeg tror ikke , der umiddelbart kan findes en projektor, der kan lave et billede på 120 " hvis afstanden ikke kan blive mere end 3,3 m., fra projektorlinse til lærred...
 var også meget ironisk ment - Wink
Panasonic TH-50PZ800
Epson TW3200, Hivilux TX 120"
Panasonic DMP-BDT 110
Onkyo NX-NR609
DALI Concept 8 DALI Concept CT
DALI Concept 2 DALI IKON SUB
Harmony One
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2012 kl. 18:41
Wow det her er godt nok en underlig tråd.. lol

Hvad med at definere projektor type / opløsning og helt nøjagtig afstand til lærred, som det mindste.

Jeg har et 90" og et 110" 16-9 lærred, og med en JVC X7 foretrækker jeg 90" med en afstand på 4m.

Med min Vidikron CRT maskine foretrækker jeg 110" med en afstand på ca 3m

Så ca brede x 1,5 - 2 med 1080P digital projektor, og på CRT maskine der kan opløse fuld 1080P kan man sagtens komme så tæt på som brede x1

Det er i forhold til opløsning, så er det personligt hvor meget man kan overskue.

150" lærred der hænger 10m væk er småt, men et 60" der er 1m væk er stort..

Der er lys forhold, afstand mellem pixel og bla bla, så som andre foreslår... KIG selv.

Jeg startede i sin tid med at låne et 120" rullelæred, og ændre størelse til jeg fandt det der passede best til min projektors egenskaber, og den fastsatte lytteafstand jeg havde fra mine højtalere.

Redigeret af stridsvognen - 16-Juni-2012 kl. 18:55
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2012 kl. 20:00
Hvad er det, der gør, at du foretrækker forskellige afstande og størrelser, alt efter hvilken projektor, du bruger???
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2012 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Hvad er det, der gør, at du foretrækker forskellige afstande og størrelser, alt efter hvilken projektor, du bruger???

Det har at gøre med at digital er fast pixel, og har en opbygning af små firkanter med en lille afstand, hvor CRT er total fri for pixel opbygning, og har man en af de 9" maskiner der kan opløse 1080P 1:1 så kan du stå 30cm fra lærredet og det ser ud som om du kigger ud af vinduet.

Fast pixel display kræver en vis afstand for at man ikke længere bemærker nettet, og opbygningen af små firkanter.

Så derfor kan visse CRT tåle større lærred og kan betragtes så tæt på som man kan overskue.
De hårde fyre stacker 2stk  9" CRT maskiner side om side og laver et 4-5m bredt billede og sidder 4-5 m fra lærredet.

Redigeret af stridsvognen - 16-Juni-2012 kl. 20:24
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu