recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lærred fra tysk site
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLærred fra tysk site

Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af Sejrsen Sejrsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

2.6 meter bredt fra en Blackwing? Ubetinget hvid dug.

Ok...kan du uddybe dit korte, men dog yderst sarkastiske svar. Du må kende noget til netop denne model.

Der hentyder til at blackwing ikke er specielt lysstærk.
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Point: 813
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Det kan jeg såmænd sagtens regne ud selvWink

Det skal lige siges at jeg ikke har så meget forstand på det selv, men synes at have læst mig til at projektoren er forholdsvis lysstærk(250W pære og 1500 Ansi), men derimod har problemer med kontrastniveauet. Derfor kunne et gråt lærred måske være en mulighed.

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 19:29

Det kan jeg såmænd sagtens regne ud selvWink

Det skal lige siges at jeg ikke har så meget forstand på det selv, men synes at have læst mig til at projektoren er forholdsvis lysstærk(250W pære og 1500 Ansi), men derimod har problemer med kontrastniveauet. Derfor kunne et gråt lærred måske være en mulighed.

Hvor meget efter kalibrering?
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 20:01

Hvor meget efter kalibrering?

Aner det ikke, derfor mit spørgsmål. Den er ikke kalibreret (medmindre den tidligere ejer har gjort det)

Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 20:08
Nu kender jeg ikke selv projektoren så jeg ved ikke noget om hvor meget lys den kan give, men du kan selv regne ud hvor meget der er brug for på et 2,6m lærred.

Lumens = lysstyrke i cd/m2 x pi x lærredets areal i m2 / lærredets gain.

Det giver hvis der sigtes efter mindst 12 Fl (40 cd/m2):

12Fl  x 3,43 x Pi x 3,8m2 = 491 lumen.

Ved et 0,8 gain lærred bliver det:

12Fl x 3,43 x Pi x 3,8m2 x (1/0,8) = 614 lumen

Den beregnede lysstyrke er den som projektoren minimum skal kunne give når lampen er slidt, hvis du vil opretholde min. 12Fl. Man kan som tommelfingerregel regne med at lampen taber omkring halvdelen af lysstyrken i løbet af sin levetid, - med mindre man skifter den.
I praksis siger beregningen et projektoren skal kunne levere omkring 1000 lumen med en ny  lampe i den ønskede billedindstilling. Det er en del og det er derofr nok ikke for sjov når der anbefales et hvidt lærred.

Til sammenligning giver min epson knapt 500 lumen i biografindstillingen med en næsten ny lampe.

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 27-Oktober-2011 kl. 20:13
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 20:31

Ok...kan du uddybe dit korte, men dog yderst sarkastiske svar. Du må kende noget til netop denne model.

Det var overhovedet ikke sarkastisk, beklager hvis jeg var uklar i mit svar. 2.6 meter bredt billede er ret stort til den projektor, den er ikke voldsomt lysstærk. Derfor vil du få et alt for mørkt billede hvis du vælger en grå dug. Derfor er min anbefaling ubetinget at vælge en hvid dug. Hvad hjælper bedre sort-niveau, hvis billedet er alt for mørkt?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 20:40

Jeg kan ikke huske specs'ne, ej heller de målinger jeg har haft lavet, men i praksis er den ikke specielt lysstærk.
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 20:56
Ok...takker for svarene.

Det bliver et hvidt lærred. Projektoren bliver sikkert udskiftet om et år eller to alligevel.

Prøvede lige at sætte den til med et helt almindeligt gammeldags fremviserlærred (bredde 2,4m) på rulle og der forekom den mig meget lysstærk. Ganske givet fordi den ikke har været indstillet korrekt.

Jeg ofrer en kalibrering når den tid kommer.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 21:02

Ok...takker for svarene.

Det bliver et hvidt lærred. Projektoren bliver sikkert udskiftet om et år eller to alligevel.

Prøvede lige at sætte den til med et helt almindeligt gammeldags fremviserlærred (bredde 2,4m) på rulle og der forekom den mig meget lysstærk. Ganske givet fordi den ikke har været indstillet korrekt.

Jeg ofrer en kalibrering når den tid kommer.

Alt er jo relativt - jeg erkender blankt at jeg har flyttet fokus fra sort-niveau til lysstyrke i takt med at jeg har oplevet flere high-end setups hvor lysstyrken er i orden. Jeg har været hos kunder der har haft 2 fL lysstyrke - kommer man dérfra, så vil man givetvis synes at 12 fL er en meget overvældende oplevelse... men iøvrigt, hvis du med "fremviserlærred" mener et lærred beregnet til lysbilleder, så har de ofte MEGET høj gain. Gain 2.0 er ikke usædvanligt (i følgeskab med heftig hotspotting, selvsagt).
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

men iøvrigt, hvis du med "fremviserlærred" mener et lærred beregnet til lysbilleder, så har de ofte MEGET høj gain. Gain 2.0 er ikke usædvanligt (i følgeskab med heftig hotspotting, selvsagt).

Ja netop sådan et lærred. Virkede lidt voldsomt med alt det lys det blev kastet tilbage i rummet fra sådan et lærred.
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Point: 1683
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 09:08
Kan lige tilføje at jeg fik mit lærred op i går og det ser bare fantastisk ud. Nu har pæren også kørt 2500 timer så det kan selvfølgelig gøre en del.
Jeg tror bare jeg beholder min IN83 indtil videre. Den laver et flot billede synes jeg.
Når jeg skifter pære må jeg hellere lige få malet sort omkring lærredet.
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 17:38
Så er multiformat lærredet bestilt.

Hvis der er nogle i nærheden af Aalborg, der skal købe et lærred fra tyske Alphaluxx inden for meget nær fremtid, så kan man få det fragtfrit, da jeg har betalt fragten op til 250 kg.

Lad mig høre, hvis det er tilfældet

vh
Sejrsen
Til top

Besvar Besvar Side  <1 456

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu