Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Bruger udmeldt 6
Super bruger
Oprettet: 19-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 412
|
Sendt: 23-September-2011 kl. 20:40 |
tvkartoffel skrev:
@ Lexicon
Ahhh OK. Så forstår jeg det bedre.
8-10 fl lyder ikke af meget i betragtning af at det generelt anbefales at komme op på i hvert fald 40cd/m2 = 12 fl.
Hvis du vil op på 15 fl kalibreret på den projektor, er der ikke andet for end at skifte lærredet til et der har mere gain og mindre areal. - Eller skifte projektoren som du selv er inde på.
Det er sku da død sygt hva?
MVH
|
Men 12fl. er ok, men det er også et spørgsmål om at ha nok lys efter nogle hundrede timer. Jeg vil helst over 12fl. med ny pære.
JVC´erne er åbenbart meget kritiske mht. valg af lærred. En ST130 vil være go til at booste kontrasten og bevare sortniveauet imens lys øges.
Tror bare den skal sælges når jeg finder noget andet - med MERE lys - gerne godt med overskud.. Det skal i hvertfald prioriteres højt næste gang..
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 1998
|
Sendt: 23-September-2011 kl. 21:02 |
Efter hvad jeg lige kan regne ud vil det kun lige præcis være nok at gå ned i 92" med gain 1,3 hvis du vil op i noget der ligner 40cd/m2. Jeg tager udgangspunkt i at din projektor kun skulle kunne levere 8-10 fl i kalibreret tilstand på dit nuværende lærred og at der skal være lidt at give af når lampen ældes. MVH
|
|
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
|
Sendt: 23-September-2011 kl. 21:28 |
Lexicon forever skrev:
p.las skrev:
Lexicon forever skrev:
tvkartoffel skrev:
@ lexicon
Hvis du nu har 15 fl så har du da rigeligt med lys? Det svarer til 51,5 cd/m2 hvilket må være nok i et mørklagt rum. Jeg målte min til 61cd/m2 ved 100% hvid på et 92" her den anden dag. Det synes jeg er rigeligt i en almindelig stue om aftenen med lyset slukket.
Er de 15 fl noget der er målt eller det bare noget du tror?
Jeg vil lige indskyde at du ikke har brug for nær så mange reelle lumen som du tilsyneladende tror. Nu ved jeg ikke hvor stort dit lærred er med hvis vi tager udgangspunkt i et 100" diagonal lærred så kommer regnestykket til at se sådan ud:
Ønsket reflekteret lysstyrke: 16 fl/f2 = 55cm/m2
100" lærred areal = 2,75m2
gain = 1,1
Den nødvendig projektor lysstyrke i lumen kan beregnes ud fra den ønskede reflekterede lysstyrke, lærredets areal og lærredets relative gain.
Nødvendig Lumen = (ønsket reflekteret lysstyrke i cd/m2 x <SPAN style="mso-bidi-font-family: Calibri; mso-bidi-theme-font: minor-latin"><FONT size=3 face=Calibri>π x lærredets areal i m2)/lærredets relative gain</SPAN>
<SPAN style="mso-bidi-font-family: Calibri; mso-bidi-theme-font: minor-latin"><FONT size=3 face=Calibri></SPAN>
<SPAN style="mso-bidi-font-family: Calibri; mso-bidi-theme-font: minor-latin"><FONT face=Calibri>vi får så: (55 x <SPAN style="mso-bidi-font-family: Calibri; mso-bidi-theme-font: minor-latin">π </SPAN><FONT face="Times New Roman">x 2,75)/1,1= 432 lumen !</SPAN>
<SPAN style="mso-bidi-font-family: Calibri; mso-bidi-theme-font: minor-latin"><FONT size=3 face=Calibri>Det er 1/10 del af den projektor du omtalers opgivne lysstyrke.. Det siger lidt om hvor lidt man kan bruge disse tal til.</SPAN>
<SPAN style="mso-bidi-font-family: Calibri; mso-bidi-theme-font: minor-latin"><FONT size=3 face=Calibri></SPAN>
<SPAN style="mso-bidi-font-family: Calibri; mso-bidi-theme-font: minor-latin"><FONT size=3 face=Calibri>MVH</SPAN>
<SPAN style="mso-bidi-font-family: Calibri; mso-bidi-theme-font: minor-latin"><FONT size=3 face=Calibri></SPAN> |
Nej de 15fl var med min W6000 projektor. Det var endda i eco-mode. Det var ret imponerende. Den blev kalibreret af Otto, og der målte han lysoutputtet - 865 lumens. Nu har jeg en JVC HD550 som ikke er kalibreret, men Otto har fortalt mig jeg vil få ca. 8-10fl. kalibreret, hvilket jo ikke er meget.
Lærredet er 104" hvid dug. |
Pas nu på at du ikke glemmer w6000 ulemper. Den har meget lys. Men jegcsyntes også at det har en pris. Jeg syntes atxder er meget støj i billedet. Specielt scener hvor der er mange detaljer, forekommer billedet som rodet. |
Det var nu ikke noget jeg lagde mærke til da jeg havde den. Overall tror jeg faktisk jeg synes den var bedre end min HD550 er, på det lærred jeg har. | Det var meget tydeligt da jeg fil min sim2. En gæst som også har w6000 bemærkede det med det samme, da han var på besøg. Jeg mangler dog lidt lysoutput i forhold til w6000.
|
|
|
Kenzo85
Guld medlem
Oprettet: 09-August-2007
Point: 2943
|
Sendt: 24-September-2011 kl. 10:05 |
Hvad blev du enig med dig selv om at du ville?
|
|
|
Bruger udmeldt 6
Super bruger
|
Sendt: 24-September-2011 kl. 14:33 |
Kenzo85 skrev:
Hvad blev du enig med dig selv om at du ville? |
Jeg sælger JVC´en når jeg finder den projektor jeg gerne vil ha, og som opfylder mine krav. Jeg bliver nødt til at gå på kompromis, men sådan er det jo i den her branche.
Jeg glæder mig til W7000 kommer.
|
|
Kenzo85
Guld medlem
Oprettet: 09-August-2007
Point: 2943
|
Sendt: 24-September-2011 kl. 15:24 |
Lexicon forever skrev:
Kenzo85 skrev:
Hvad blev du enig med dig selv om at du ville? |
Jeg sælger JVC´en når jeg finder den projektor jeg gerne vil ha, og som opfylder mine krav. Jeg bliver nødt til at gå på kompromis, men sådan er det jo i den her branche.
Jeg glæder mig til W7000 kommer. |
Ja så hellere W7000 end den BenQ du så på.!
|
|
|
cgmand
Guld medlem
Oprettet: 24-Juni-2008
Point: 694
|
Sendt: 27-September-2011 kl. 15:49 |
Hvor mange timer har du på din 550 ?
Jeg hentede selv en del lys ved at gøre pæren ren og prismen foran..
|
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
|
|
Bruger udmeldt 6
Super bruger
|
Sendt: 27-September-2011 kl. 15:53 |
cgmand skrev:
Jeg hentede selv en del lys ved at gøre pæren ren og prismen foran.. |
Den har kun kørt 150 timer, men den har allerede tabt en del lys. Jeg har så heller ikke zoom funktionen i fuld vidde, men ved JVC er det 10% du mister fra min. til max. zoom, så det er ikke meget jeg kan hente der heller.
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
|
Sendt: 27-September-2011 kl. 16:05 |
Lexicon forever skrev:
cgmand skrev:
Jeg hentede selv en del lys ved at gøre pæren ren og prismen foran.. |
Den har kun kørt 150 timer, men den har allerede tabt en del lys. Jeg har så heller ikke zoom funktionen i fuld vidde, men ved JVC er det 10% du mister fra min. til max. zoom, så det er ikke meget jeg kan hente der heller. |
Hvor har du det tal fra? Jeg har selv kæmpet lidt at finde ud af hvor meget lys man taber ved max zoom ( mindste billede ved samme afstand ). Jeg har prøvet at regne på det, men det jeg får ud af det hænger slet ikke sammen med de tal jeg kan læse mig til på nettet. 10% synes jeg lyder af meget lidt. Normalt synes jeg at de tal jeg kan finde ligger omkring 30-35%. MVH
|
|
Bruger udmeldt 6
Super bruger
|
Sendt: 27-September-2011 kl. 16:12 |
Jeg mener Otto fortalte mig det da jeg købte projektoren hos ham. JVC har en ret go zoom, faktisk en af de bedste på det punkt. Jeg synes 30-35% lyder af ret meget.
Lige en indskydelse. Ved max. zoom har du mest lys - ved min. zoom mindst lys.
Redigeret af Lexicon forever - 27-September-2011 kl. 16:14
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
|
Sendt: 27-September-2011 kl. 16:50 |
Lexicon forever skrev:
Jeg mener Otto fortalte mig det da jeg købte projektoren hos ham. JVC har en ret go zoom, faktisk en af de bedste på det punkt. Jeg synes 30-35% lyder af ret meget.
Lige en indskydelse. Ved max. zoom har du mest lys - ved min. zoom mindst lys. |
OK. Jeg kan ikke finde ud af hvad der er op og ned mht. hvor meget lys man taber. Tallene svinger helt enormt meget. Nu kan jeg ikke se hvad du mener med "max. zoom", men jeg tror nok at vi kan blive enige om at man har mindst lys fra projektoren ved længste brændvidde som giver det mindste billede i forhold til afstanden mellem objektiv og lærred. Jeg tror dog ikke de 10% holder vand selv om JVCs optik, på det punkt, er væsentligt bedre end på epsons modeller. MVH
Redigeret af tvkartoffel - 27-September-2011 kl. 16:54
|
|
Bruger udmeldt 6
Super bruger
|
Sendt: 27-September-2011 kl. 19:56 |
tvkartoffel skrev:
Lexicon forever skrev:
Lige en indskydelse. Ved max. zoom har du mest lys - ved min. zoom mindst lys. |
OK.
Jeg kan ikke finde ud af hvad der er op og ned mht. hvor meget lys man taber. Tallene svinger helt enormt meget.
Nu kan jeg ikke se hvad du mener med "max. zoom", men jeg tror nok at vi kan blive enige om at man har mindst lys fra projektoren ved længste brændvidde som giver det mindste billede i forhold til afstanden mellem objektiv og lærred. Jeg tror dog ikke de 10% holder vand selv om JVCs optik, på det punkt, er væsentligt bedre end på epsons modeller.
MVH |
Ja det svinger nok en del fra producent til producent mht. zoom spec´ene, og fra model til model. Vi mener det samme ja. Nu hænger projektoren jo der hvor den gør, og kablerne er trukket til at gå ned der. Så at hænge den tættere på, ville blive lidt bøvlet, og se lidt dumt ud JVC´erne har også væsentlig større zoomvidde end eks. BenQ som jeg havde førhen.
Har du en Epson?
|
|