|
Projektor støj? |
Besvar |
Forfatter | |
Brian7500
Bruger Oprettet: 30-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 61 |
Emne: Projektor støj? Sendt: 06-Oktober-2011 kl. 18:50 |
Hvornår kan en projektor kaldes støjsvag?
Et tosset spørgsmål måske. Men hvor mange db afgiver en fornuftigt støjsvag projektor?
|
|
jj79
Guld medlem Oprettet: 21-August-2010 Sted: Vejen Status: Offline Point: 539 |
Sendt: 06-Oktober-2011 kl. 18:57 |
Har en epson der ved sparemode afgiver 22db iflg spec. - mener dog den skal lidt længere ned inden den kan kaldes fornuftigt støjsvag - så mit bud vil være under 20db
|
|
kaizer
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2351 |
Sendt: 06-Oktober-2011 kl. 20:42 |
Det tror jeg er svært at sige noget konkret om. Det er muligt at der nogle "retningslinjer" for hvornår noget er støjsvagt, men taler man om personlige holdninger er der store forskelle. Det betyder også en del hvilket leje støjen ligger i; om det er dybe eller lyse toner, og ikke mindst bliver støjen mindre relevant jo længere væk projektoren befinder sig fra personen der skal "høre" på den.
Redigeret af kaizer - 06-Oktober-2011 kl. 20:43 |
|
Aim
Guld medlem Oprettet: 30-Juni-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1135 |
Sendt: 06-Oktober-2011 kl. 21:19 |
Præcis som Kaizer skriver har det også en del betydning hvilken frekvens støjen ligger.
Jeg har oplevet en projektor der på papiret var meget støjsvag, men pga. frekvensen lå i et for mig meget generene område var den næsten ikke til at holde ud at hører på. |
|
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
|
|
centric
Super bruger Oprettet: 25-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 422 |
Sendt: 06-Oktober-2011 kl. 21:41 |
Den støjsvag projektor må være en der støjer under 20 dB(A). Det er så lavt at langt de fleste der bor i byer ikke vil bemærke støjen, selv ved stille scener.
|
|
opzouten
Guld medlem Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 12:51 |
Det er meget svært at sammenligne når der kun opgivet ét tal, og det er ikke muligt at fjerne A-vægtningen når først tallene er summeret. Desuden er der sjældent opgivet i hvilket frekvensområde støjen er summeret.
Desuden er det ikke helt gennemskuelige hvordan de er blevet målt. Normalt måler man lydintensiteten, dvs. effekten, integreret over 5 flader i en virtuel terning der afgrænser emnet. Målingen foretages med en såkaldt gradient mikrofon, hvilket betyder at det er muligt at se bort fra reflektioner i målingen. Hjemme i stuen vil du høre både projekteren og reflektioner fra omgivelserne. Min Optoma HD65 er fx opgivet til 29 dB i eco-mode, men jeg har målt den til ca 45 dB med en håndholdt lydmåler fra Bruel & Kjær. Mit bud vil derfor være at lytte til støjen fra en lignende projekter og så sammenligne evt tal med den.
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |