recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor støj?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjektor støj?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Brian7500 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 61
Direkte link til dette indlæg Emne: Projektor støj?
    Sendt: 06-Oktober-2011 kl. 18:50
Hvornår kan en projektor kaldes støjsvag?

Et tosset spørgsmål måske. Men hvor mange db afgiver en fornuftigt støjsvag projektor?
Til top
jj79 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-August-2010
Sted: Vejen
Point: 539
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2011 kl. 18:57
Har en epson der ved sparemode afgiver 22db iflg spec. - mener dog den skal lidt længere ned inden den kan kaldes fornuftigt støjsvag - så mit bud vil være under 20db
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2011 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af Brian7500 Brian7500 skrev:

Hvornår kan en projektor kaldes støjsvag?

Et tosset spørgsmål måske. Men hvor mange db afgiver en fornuftigt støjsvag projektor?

Det tror jeg er svært at sige noget konkret om. Det er muligt at der nogle "retningslinjer" for hvornår noget er støjsvagt, men taler man om personlige holdninger er der store forskelle.

Det betyder også en del hvilket leje støjen ligger i; om det er dybe eller lyse toner, og ikke mindst bliver støjen mindre relevant jo længere væk projektoren befinder sig fra personen der skal "høre" på den.

Redigeret af kaizer - 06-Oktober-2011 kl. 20:43
Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2011 kl. 21:19
Præcis som Kaizer skriver har det også en del betydning hvilken frekvens støjen ligger.
Jeg har oplevet en projektor der på papiret var meget støjsvag, men pga. frekvensen lå i et for mig meget generene område var den næsten ikke til at holde ud at hører på.
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
Til top
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-August-2006
Point: 422
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2011 kl. 21:41
Den støjsvag projektor må være en der støjer under 20 dB(A). Det er så lavt at langt de fleste der bor i byer ikke vil bemærke støjen, selv ved stille scener.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 12:51
Det er meget svært at sammenligne når der kun opgivet ét tal, og det er ikke muligt at fjerne A-vægtningen når først tallene er summeret. Desuden er der sjældent opgivet i hvilket frekvensområde støjen er summeret. 

Desuden er det ikke helt gennemskuelige hvordan de er blevet målt. Normalt måler man lydintensiteten, dvs. effekten, integreret over 5 flader i en virtuel terning der afgrænser emnet. Målingen foretages med en såkaldt gradient mikrofon, hvilket betyder at det er muligt at se bort fra reflektioner i målingen. 

Hjemme i stuen vil du høre både projekteren og reflektioner fra omgivelserne. Min Optoma HD65 er fx opgivet til 29 dB i eco-mode, men jeg har målt den til ca 45 dB med en håndholdt lydmåler fra Bruel & Kjær. 

Mit bud vil derfor være at lytte til støjen fra en lignende projekter og så sammenligne evt tal med den. 
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu