recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ang. gain
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAng. gain

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Direkte link til dette indlæg Emne: Ang. gain
    Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 22:54
Ved godt de forskellige former for gain. Men er alligevel lidt i tvivl om hvad der er bedst.

Har kigget lidt på et hvidt gain 1.2 16:9 lærred med 60cm dropdown. Prisen er jeg kan få det til, er rigtig god.

Har en W6000, så vil det være et godt match? Tænker på de fleste hvide lærreder bliver jo solgt med gain 1 eller 0.8 for gråt. Hvad med hotspotting når det er gain 1.2?

Har jo mit DIY grå lærred nu, som jeg har været rigtig glad for. Dog vil jeg gerne over til rullelærred. (Ser pænere ud, da jeg ikke har pladsen til fastramme lærred i stuen med den projektor.)
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 471
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 00:32
Har din W6000 ikke nok lys? den er da rimelig lysstærk i udgangspunktet.

Alle lærreder med gain vil i sagens natur hotspotte. 1.2 vil nok ikke synes ret kraftigt dog.

Hvilket lærred er der specifikt tale om?

Redigeret af submaniac - 12-Oktober-2011 kl. 00:34
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 01:10
Jo har masser af lys. Har et 102" diagonalt nu i low lamp, det jeg har kigget på er 126" diagonalt. Dog tror jeg at projektor så skal køre i normal lamp? Har ca 300 timer på pæren nu.

Ved ikke præcis hvad dugen består af, har jeg skrevet mail til dem for at høre hvad det består af her til aften. Samt forsendelses omkostninger til DK.

Lærred venter jeg lige med at linke til, da de kun har et tilbage og jeg har først råd til at bestille om en uge.

Eneste minus jeg kan se er, at det ikke er tabtension, men til prisen kan det godt overleves.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 07:47
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Har en W6000, så vil det være et godt match? Tænker på de fleste hvide lærreder bliver jo solgt med gain 1 eller 0.8 for gråt. Hvad med hotspotting når det er gain 1.2?

Det er reelt umuligt at svare på, ud fra de givne oplysninger. Der er to problemer: For det første at rigtigt mange lærredsproducenter, specielt de billige, oplyser fejlagtige gain-tal. Eksempelvis Carada oplyser gain 1.4 på en dug der reelt er omkring 1.0. Så det kan sagtens være at dét du reelt får er et 1.0 gain lærred uden hotspotting, det kan også være du får et 1.5 gain lærred der hotspotter ind i helvede. For det andet, så kan en given gain opnås på mange forskellige måder, derfor kan man ikke rigtigt sige noget om hvor meget hotspotting der er, udelukkende ud fra gain. Et eksempel, Stewart ST130 har gain 1.3 og minimalt hotspotting - Stewart Firehawk har gain 1.25 og tydelig hotspotting. Med andre ord, lærreder med samme gain kan være vidt forskelligt konstrueret, med vidt forskellige resultater.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 07:52
der har også lige været eksempler på hvide lærreder der har en gain på 1.0 , som også hotspotter - blandt andet
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 09:39
Tak for din altid gode ekspert viden Otto. Vil overveje om det er besværet værd, at få sendt til Danmark eller om jeg skal spare endnu flere penge op.

P.las ja kan jeg godt huske med tvkartoffel og et billig lærred (mener jeg det var).

Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 16:22

Tak for din altid gode ekspert viden Otto. Vil overveje om det er besværet værd, at få sendt til Danmark eller om jeg skal spare endnu flere penge op.

P.las ja kan jeg godt huske med tvkartoffel og et billig lærred (mener jeg det var).

Det var denne tråd.

Efter den oplevelse ville jeg ikke købe et billigt lærred hvor man ikke kan se det først, eller i det mindste ville jeg sikre mig at det kan returneres hvis det ikke lever op til forventningerne. De to grandview jeg havde hjemme er returneret til Dustin for længst.

For lige at kommentere på det med hotspotting, så vil det sandsynligvis være mere eller midre tydeligt alt efter hvor langt du sidder fra lærredet og hvor stort det er. Jo tættere og større, jo værre vil det blive. Det samme vil efter alt at dømme være tilfældet med med selve projektoren. Jo tættere den kommer på lærredet jo større bliver vinklen mellem det reflekterede lys fra skærmen og tilskureren. -Dette gælder hvis der er indbygget direktivitet i skærmen for at øge gain til mere end 1.0 eller for at kompensere for en grå backing. 

Ved "ægte" gain 1.0 (der ikke er lavet med en grå backing og indbygget direktivitet) har vinklerne i teorien ikke nogen betydning da lærredet reflekterer lige meget lys i alle retninger. Så er det kun projektoren der skal belyse billedet jævnt.

Håber det er forståeligt.. :-)

MVH
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Det var denne tråd.

Efter den oplevelse ville jeg ikke købe et billigt lærred hvor man ikke kan se det først, eller i det mindste ville jeg sikre mig at det kan returneres hvis det ikke lever op til forventningerne. De to grandview jeg havde hjemme er returneret til Dustin for længst.

For lige at kommentere på det med hotspotting, så vil det sandsynligvis være mere eller midre tydeligt alt efter hvor langt du sidder fra lærredet og hvor stort det er. Jo tættere og større, jo værre vil det blive. Det samme vil efter alt at dømme være tilfældet med med selve projektoren. Jo tættere den kommer på lærredet jo større bliver vinklen mellem det reflekterede lys fra skærmen og tilskureren. -Dette gælder hvis der er indbygget direktivitet i skærmen for at øge gain til mere end 1.0 eller for at kompensere for en grå backing. 

Ved "ægte" gain 1.0 (der ikke er lavet med en grå backing og indbygget direktivitet) har vinklerne i teorien ikke nogen betydning da lærredet reflekterer lige meget lys i alle retninger. Så er det kun projektoren der skal belyse billedet jævnt.

Håber det er forståeligt.. :-)

MVH

På en firehawk anbefalder man min afstand fra lærred til projektor x1.6 i forhold til lærredbredden
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 15:17
Har fundet frem til lærred er en Cinescreen v5, så efter noget mere søgning er det noget kinesisk produceret noget. Nogle som har erfaring med det?

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu