recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Automatisk op- og nedrul af lærred
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAutomatisk op- og nedrul af lærred

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
MortenMJ Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 23:40
Hej igen BS

Mit lærred har ikke disse knapper/kontakter som ses på billedet på side 4. Så jeg formoder at problemet derfor må relatere sig til selve printet og programmeringen heraf?

Enete tilbagemelding jeg hidtil har fået fra producenten har ikke været særligt brugbart, da de bare foreslår at jeg prøver at programmerer forfra igen. Dette har jeg allerede gjort talrige gange og det gør ingen forskel - problemet er der stadig.

Mvh
Morten
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 06:32
Hej Morten

Jeg har ikke disse produkter, derfor er det også vigtigt at du skitserer hvilke produkter du har og hvordan du har samlet dem. Det eneste jeg byder ind med er erfaring fra tilslutning af et utal af motorer til diverse hejs.

BS
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 07:36

>Normalt< stiller man tiden højere end det er nødvendigt og lader de indbyggede endestop klare placeringen. Spørgsmålet er så om der er indbygget endestop....

BS
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 08:33
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Hej Morten

Jeg har ikke disse produkter, derfor er det også vigtigt at du skitserer hvilke produkter du har og hvordan du har samlet dem. Det eneste jeg byder ind med er erfaring fra tilslutning af et utal af motorer til diverse hejs.

BS

Hej BS

Ja, du skal selvfølgelig informeres ordentligt for at have mulighed for at hjælpe mig, det har jeg fuld forståelse for. Kan godt se at jeg nok har været lidt sparsom med informationerne og det beklager jeg. Men prøver nu at rode bod på det: Smile

Den lille boks med det programmérbare print i er helt identisk med det der er afbilledet og aftegnet på side tre i den pdf-fil du henviste til tidligere i tråden. Og den er forbundet fuldstændigt som vist på billedet/tegningen.

Jeg har også modtaget sådan en enhed som vises på side to øverst til højre og nederst til venstre (den der står intertechno på). Men den har jeg ikke brugt eller tilsluttet, da jeg tror at det er en anden selvstændig kontrolenhed, som blot ikke er automtisk - men måske tager jeg fejl. Er den en der skal bruges, selvom man også bruger ovenfor omtalte kontrolenhed? Jeg kan bare ikke lige se hvordan man evt. skal bruge de to enheder samtidigt?

Lærredet er en 280 cm udgave af dette:
og det er indbygget i en kassette som den der ses ca. midt på siden (der er afbilledet et hvidt indbygningslærred i venstre side af hjemmesiden).
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 08:37

>Normalt< stiller man tiden højere end det er nødvendigt og lader de indbyggede endestop klare placeringen. Spørgsmålet er så om der er indbygget endestop....

BS
Jeg er helt enig i at tiden skal være sat højere når den skal rulle lærredet op igen og det er i bund og grund bare det som jeg gerne vil have den til. Men jeg ved ikke hvordan jeg får den til det, men det er vel en funktion som skal være programmeret ind i printet fra producentens side?

Jeg er helt sikker på at selve lærreds-/motorenheden har endstop (hvis du mener at den stopper med at rulle op af sig selv når lærredet er rullet helt op), for dette har jeg afprøvet med fjernbetjeningen. Her trykker jeg bare på op én gang og så ruller den selv helt op og slår selv fra når lærredet er rullet helt op. Men meningen var jo at det skulle køre automatisk ved hhv. tænd og sluk af projektoren og at fjernbetjeningen dermed ikke skulle anvendes.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 14:26
Oprindeligt skrevet af MortenMJ MortenMJ skrev:

BS
Jeg er helt enig i at tiden skal være sat højere når den skal rulle lærredet op igen og det er i bund og grund bare det som jeg gerne vil have den til. Men jeg ved ikke hvordan jeg får den til det, men det er vel en funktion som skal være programmeret ind i printet fra producentens side?

Jeg er helt sikker på at selve lærreds-/motorenheden har endstop (hvis du mener at den stopper med at rulle op af sig selv når lærredet er rullet helt op), for dette har jeg afprøvet med fjernbetjeningen. Her trykker jeg bare på op én gang og så ruller den selv helt op og slår selv fra når lærredet er rullet helt op. Men meningen var jo at det skulle køre automatisk ved hhv. tænd og sluk af projektoren og at fjernbetjeningen dermed ikke skulle anvendes.
Jeg udtrykte mig vidst ikke klart nok. Når du trykker på fjernbetjeningen for at få lærredet til at køre ned skal den indstillede tid være ca 10 sek længere end det tager at køre lærredet ned. Det bevirker at lærredet kører helt ud, til bund endestoppet stopper det, der er fortsat strøm til lærredet i 10 sek endnu men lærredet kan ikke køre videre. Når du så kører lærredet op igen er der de 10 sek ekstra at løbe på og lærredet skulle kunne nå at køre helt ind til top endestoppet. Ofte er der indbyggede justerbare endestop for top og bund i denne type motor så du selv kan indstille hvor præcist lærredet skal stoppe. Disse kan så justeres på et par potmetre.

Jeg læste lidt nærmere op på lærredet og der skulle sidde en Becker R20-17PS+ motor i. Du kan finde en installationsmanual HER på Becker motorer og side 42 starter PS+ serien og der står også hvordan man indstiller endestop for top og bund. Der er dog også beskrevet de knapper der var i den medfølgende manual. Er du sikker på de ikke er der?

Et tillægsspørgsmål. Ønsker du at stoppe lærredet før det er rullet HELT ud? For at det skal passe til din opstilling.

BS

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 14:41

BS

Jeg udtrykte mig vidst ikke klart nok. Når du trykker på fjernbetjeningen for at få lærredet til at køre ned skal den indstillede tid være ca 10 sek længere end det tager at køre lærredet ned. Det bevirker at lærredet kører helt ud, til bund endestoppet stopper det, der er fortsat strøm til lærredet i 10 sek endnu men lærredet kan ikke køre videre. Når du så kører lærredet op igen er der de 10 sek ekstra at løbe på og lærredet skulle kunne nå at køre helt ind til top endestoppet. Ofte er der indbyggede justerbare endestop for top og bund i denne type motor så du selv kan indstille hvor præcist lærredet skal stoppe. Disse kan så justeres på et par potmetre.

Jeg læste lidt nærmere op på lærredet og der skulle sidde en Becker R20-17PS+ motor i. Du kan finde en installationsmanual HER på Becker motorer og side 42 starter PS+ serien og der står også hvordan man indstiller endestop for top og bund. Der er dog også beskrevet de knapper der var i den medfølgende manual. Er du sikker på de ikke er der?

Et tillægsspørgsmål. Ønsker du at stoppe lærredet før det er rullet HELT ud? For at det skal passe til din opstilling.

BS

Hej BS

1.000 tak for dit meget grundige og fyldestgørende svar!

Ja, jeg ønsker at lærredet skal stoppe før det er rullet helt ned - ellers kommer det til at se fjollet ud i min opstilling og det vil også komme i vejen for bl.a. min centerhøjttaler så. Så det skal gerne stoppe nogenlunde således at den øverste del af den hvide del af lærredet stopper nogle få cm fra bunden/underkanten af den kassette som lærredet er bygget ind i.

Men forstår jeg dig ret, at når jeg skal lave justering af hvor langt den skal rulle ned, så skal lærredet først rulles helt ned, derefter rulles op til den ønskede position og så rulles helt op?

Også mange tak for linket - det kigger jeg lige på. Smile
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 14:53
OK så er det måske det der er galt. Det du forsøger er, at indstille tiden på styringen til at bestemme hvor lærredet skal stoppe. Det er ikke styringen der skal bestemme dette. Det skal det nederste endestop på lærredet. Styringen skal give strøm yderligere (eks.) 10 sek men lærredet kører KUN ud til endestoppet som du skal indstille iflg. manualen (link) Denne ekstra tid styringen giver skal bruges når lærredet skal rulle op igen da det så skal kæmpe med vægten af lærredet og derfor kører langsommere.

Hvis du får indstillet disse endestop rigtigt (og tiden) vil lærredet køre ned til ønsket position og op til lukket tilstand, det vil aldrig blive rullet helt ud og dermed dække over din Center HT.

BS
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 15:35
Så bare lige for at skære det ud i pap:

Er dette den rigtige fremgangsmåde?

Når jeg skal indstille lærredet til den position jeg ønsker skal jeg ført slå programmeringen til på styringen, så køre lærredet helt ned/ud, derefter bruge fjernbetjeningen til at rulle op til den ønskede position og så rulle lærredet helt op - ligeledes vha. fjernbetjeningen?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 16:45

Hej igen BS

Mit lærred har ikke disse knapper/kontakter som ses på billedet på side 4. Så jeg formoder at problemet derfor må relatere sig til selve printet og programmeringen heraf?

Enete tilbagemelding jeg hidtil har fået fra producenten har ikke været særligt brugbart, da de bare foreslår at jeg prøver at programmerer forfra igen. Dette har jeg allerede gjort talrige gange og det gør ingen forskel - problemet er der stadig.

Mvh
Morten

Er du nu SIKKER på at de switche ikke er der? For motorproducenten skriver også de er der. Som jeg læser det: rul lærredet til midterposition. Stil nederste switch på 0 og rul så lærredet ned til ønsket position med fjernbetjeningen. Stil så nederste switch på 1 (så gemmer den positionen). Nu skulle øverste endestop stå som altid (helt i top) og nederste endestop stå i ønsket position . Du kan prøve ta rulle op/ned for at tjekke. Derefter kan du programmere tiden ind så du er sikker på der er tid nok til både rul ned og rul op.

BS

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 18:44
Ja, jeg er ret sikker på at jeg ikke har nogle switche på mit lærred.

Jeg har sendt dig et par PM.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu