recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedre SD-billede med HDMI vs. Scart?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBedre SD-billede med HDMI vs. Scart?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2010 kl. 16:57

Hvis vi lige skal tage den ovenfra:

Rent principielt, så er HDMI - forudsat at kilden er digital - per definition bedre end scart. Dét kan ikke diskuteres. Dét der KAN diskuteres, er hvad der er bedst i praksis - og det kan der ikke siges noget generelt om, da både HDMI og scart kan implementeres med meget svingende kvalitet. Man kan sagtens opleve apparater med dårlig HDMI implementering (f.eks. ved at man kun kan køre igennem en dårlig de-interlacer), og god scart implementering, hvor det derfor viser sig at scart i dén specifikke opsætning er bedst.

I praksis, så vil jeg være lidt kynisk og sige at stort set alle tv-modtagerne har realtivt dårlige implementeringer af både HDMI og scart, og derfor bliver det lidt som at slå plat og krone hvad der er bedst - prøv dig frem.

Dét der gør det hele temmeligt speget, er at dårlig implementering kan forekomme både i afspiller/receiver og i displayet. Derfor kan man i princippet godt komme ud for at en given receiver giver bedst billede med HDMI på ét tv, men scart på et andet.

Ergo: Der findes ikke et generelt, korrekt svar.
Til top
SPI Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 13-December-2010
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2010 kl. 10:34
Jeg har forstået det således:
Satellitten sender et signal, som min sat-boks modtager og laver et scart-signal og et hdmi-signal. Mit tv modtager disse signaler og laver dem om til billeder.

Der kan så gå noget galt tre steder:
1. Sat-boksen kan være bedre til at lave et hdmi-signal end et scart-signal, eller omvendt.
2. Tv'et kan være bedre til at lave et billede fra et hdmi-signal end et scart-signal, eller omvendt.
3. Signalerne kan blive forringet under transporten fra sat-boks til tv.

Ad 3: Med korte kvalitetskabler tror jeg ikke, der sker en mærkbar forringelse af hverken hdmi- eller scart-signalet.
Ad 2: Jeg har svært ved at forestille mig, at et nyt tv skulle lave dårlige billeder af de indkomne SD-signaler uanset om det er hdmi- eller scart-signaler.
Ad 1: Det kan da være, at sat-boksen er bedre til at lave hdmi-signaler end scart-signaler, men er det sandsynligt?

Jeg konkluderer derfor følgende:
a) Der er næppe mærkbar forskel på SD-billedet ved at bruge hdmi og scart fra den samme sat-boks til det samme tv.
b) Der kan derimod sagtens være forskel i billedkvaliteten ved at bruge forskellige sat-bokse.

Jeg har valgt at fokusere meget på svaret fra Mejnert, som jo netop har haft en gammel Pace 460 og udskiftet den med en ny Pace 855, dvs. næsten samme situation som jeg står i. Jeg har bare overvejet at skifte til en Pace 865 i stedet for en 855, men kvaliteten er næppe blevet ringere med udviklingen.

Mvh
Søren
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2010 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af SPI SPI skrev:

Der kan så gå noget galt tre steder:
1. Sat-boksen kan være bedre til at lave et hdmi-signal end et scart-signal, eller omvendt.
2. Tv'et kan være bedre til at lave et billede fra et hdmi-signal end et scart-signal, eller omvendt.
3. Signalerne kan blive forringet under transporten fra sat-boks til tv.

Ad 3: Med korte kvalitetskabler tror jeg ikke, der sker en mærkbar forringelse af hverken hdmi- eller scart-signalet.

Korrekt.

Ad 2: Jeg har svært ved at forestille mig, at et nyt tv skulle lave dårlige billeder af de indkomne SD-signaler uanset om det er hdmi- eller scart-signaler.

Meget forkert. Det er, især for scarts vedkommende men faktisk også HDMI, et af de steder der bliver sparet mest. Det er relativt dyrt at lave en god SD gengivelse, mens en god HD gengivelse er meget mere simpelt.

Ad 1: Det kan da være, at sat-boksen er bedre til at lave hdmi-signaler end scart-signaler, men er det sandsynligt?

Ja, i dén grad. Forhold dig til dét at scart faktisk er dyrere at lave godt end HDMI, og samtidig noget som meget få interesserer sig for. Så det er det første sted der bliver sparet. Desværre, så er de fleste bokse også lavet med en dårligt udført HDMI, men stadigvæk så er scart som regel ringere. Dog skal det siges, at vi jo her kommer til at sammenligne en gammel boks, hvor scart måske (kun måske) er bedre udført end på nye bokse, men stadigvæk så vil du formentligt få bedre billede med HDMI i praksis. Og samtidig få du jo så muligheden for HD kanaler.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2010 kl. 00:12
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Ja, i dén grad. Forhold dig til dét at scart faktisk er dyrere at lave godt end HDMI, og samtidig noget som meget få interesserer sig for. Så det er det første sted der bliver sparet. Desværre, så er de fleste bokse også lavet med en dårligt udført HDMI, men stadigvæk så er scart som regel ringere. Dog skal det siges, at vi jo her kommer til at sammenligne en gammel boks, hvor scart måske (kun måske) er bedre udført end på nye bokse, men stadigvæk så vil du formentligt få bedre billede med HDMI i praksis. Og samtidig få du jo så muligheden for HD kanaler.

Der kan vel også spares på TVets SCART implementering, og så hjælper det ikke ret meget at den gode gamle box har en god SCART output implementering?

Jeg har lige erstattet mit Philips 32PW9308 CRT med et 42" G20, og jeg synes egentligt at SCART output fra f.eks. min gamle Panasonic S49 DVD afspiller så bedre ud på CRT'et (med forbehold for at jeg sammenligner "paneler" i forskellig størrelse). HDMI fra min Popcorn Hour ser derimod kanon godt ud, selv når det er SD indhold.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu