|
Lærred holdbarhed |
Besvar |
Forfatter | |
henrikmk
Ny bruger Oprettet: 17-Oktober-2010 Status: Offline Point: 3 |
Emne: Lærred holdbarhed Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 13:48 |
Hej
Jeg lurer lidt på en hjemmebio med projektor/lærred, men desværre er min stue indrettet, så den eneste bare væg er 2 vinduer med en hylde nedenunder. Det kan der ikke rigtig gøres noget ved, så der skal lidt opfindsomhed til. Vinduerne er udkigsvinduer, som skal være frit tilgængelige, når lærredet ikke er i brug, og det hele skal fylde så lidt som muligt. Derudover må det godt laves så billigt som muligt, og jeg har observeret at rullelærreder og tab tension lærreder er generelt meget dyrere end rammelærreder i den størrelse jeg vil have, så jeg har indtil videre besluttet mig for selv at bygge rammen i træ eller aluminium, og lave en vippemekanisme, så lærredet kan hænge langs loftet, når det ikke er i brug. Et andet problem, er at højttalerne skal stå bag lærredet på hylden mellem vinduerne (der er ikke andre muligheder), og derfor skal der akustisk gennemsigtigt lærred til. Hvad kan sådan et lærred holde til? Er det ligesom madpapir eller mere som et rullegardin? Hvis man kan alt for nemt komme til at rive hul i lærredet med en skarp genstand eller bare ved at jogge en albue imod, når det nu hænger i fri luft, er jeg vel nødt til at finde på noget andet.
Redigeret af henrikmk - 17-Oktober-2010 kl. 13:48 |
|
Aim
Guld medlem Oprettet: 30-Juni-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1135 |
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 16:06 |
Velkommen til
Jeg tror dit georg gearløs projekt bliver lidt for besværligt rent funktionelt og derudover kunne jeg forstille mig at det ikke ville tage sig særlig kønt ud med sådan et lærrede hængende oppe under loftet når det ikke er i brug.
Find et manuelt rullelærred, de kan også findes til rimlige penge, dog bliver det nok noget mere bekosteligt hvis du skal have et akustiskt transprarant lærrede.
Et normalt lærred er temlig robust, akustiske lærredere er ikke lige noget jeg har forstand på, men prøv at besøg en forhandler eller kontakt dem på anden vis.
|
|
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
|
|
Rasmusdc
Guld medlem Oprettet: 09-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1756 |
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 16:29 |
alternativt så er jeg fint tilfreds med mit Hivilux Tab tension med motor til 5k... ved ham forhandleren i dk kan handles tæt på tyske priser med de fleste, ellers kan du bestille direkte..
Intet problem i dette, og så er alt på plads.
endte med at give 3500kr for et 92" gain 1.0 Motor med Tab min mate gav vist 5500 for et 120" med motor og tab
|
|
henrikmk
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 20:34 |
Tak for tips. Jeg kigger på det.
|
|
cgmand
Guld medlem Oprettet: 24-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 694 |
Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 12:14 |
Evt køb et rullelærred og monter det nede bag et av-møbel, så du trækker lærredet op når du skal bruge det.. På den måde kan det jo ikke ses når det er rullet ned.
|
|
henrikmk
Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 18:16 |
Nu kiggede jeg på tab tension lærreder fra Hivilux og det så umiddelbart noget billigere ud end jeg regnede med, så de kommer med i overvejelsen igen. Hermed kan jeg nok tvinges finde en anden højttalerplacering, der ikke kræver akustisk transparent lærred.
En ting jeg læser for TE modellerne (de billige, selvfølgelig), er at monteringen er lidt begrænset, dvs. hvad jeg ser, er 2 kroge ude i hver side i stedet for at kunne sætte skruer direkte op gennem kassen. Jeg kan dog ikke finde et præcist billede af monteringspunkterne, så er der nogen der kan uddybe dette? Jeg har 3 bjælker på tværs af lærredkassen med ca. 1 meters mellemrum jeg kan skrue op i, og ellers kun tynde loftsplader, og jeg tvivler på de plader alene kan bære en 20 kg tung lærredkasse.
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |