|
Hvem kender LGs AF115 projektor? |
Besvar |
Forfatter | ||
HDMads
Junior bruger Oprettet: 08-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 30 |
Emne: Hvem kender LGs AF115 projektor? Sendt: 09-Juli-2009 kl. 19:41 |
|
Jeg snublede over denne forholdsvis ukendte LG AF115 projektor da jeg søgte efter anmeldelser på henholdsvis JVC’s DLA-HD750/HD350 og Sony’s SXRD projektorer. Det er en forholdsvis ny projektor baseret på Lcos teknologi og den kan fås herhjemme til blot 15K. Se mere her: http://www.lge.com/products/model/detail/af115.jhtml Har nogle herinde en mening/kendskab til/eller erfaring med den? |
||
HDMads
Sendt: 09-Juli-2009 kl. 20:33 | |
Hvis LG AF115 er ligeså ukendt for jer som den var for mig - er her lidt mere info: Desværre er der tilsyneladende endnu ikke nogle nyere anmeldelser end disse (svenske): http://www.smartson.se/test/projektor/lg-af115.htm (ultimo marts http://www.idg.se/2.1085/1.178293 (de negative punkter, er der tilsyneladende blevet rettet op på med en nyere firmware - og så er prisen nu lavere) Teknisk info omkring bl.a. kalibrering (oversat fra koreansk): (1 af 3 meget lange dokumenterede sider) Lidt debat (engelsk forum): http://www.avforums.com/forums/dlp-lcd-d-ila-projectors/9389 88-lg-af115-sxrd-projector.html Denne Lcos-baserede projektor er på baggrund af ovenstående links og dens lave pris måske interessant og så er lampens pris på ca. 1.200,- danske kroner nok den billigste lampe jeg længe har set til en moderne film projektor! Kan LG AF115 mon være ny Joker i Lcos projektor verden? |
||
bony
Super bruger Oprettet: 15-August-2007 Sted: Fredensborg Status: Offline Point: 354 |
Sendt: 14-Juli-2009 kl. 01:45 | |
Jeg er selv blevet meget interesseret i denne model, da mit førstevalg, nemlig den allestedsværende BenQ W5000, var et urealistisk valg pga. begrænset throw. Jeg vil derfor følge med i denne tråd og håbe, at der kommer nogle gode inputs fra brugerne. Jeg kunne fx godt tænke mig, at vide hvordan AF115 performer efter en kalibrering, når nu den er ISF-godkendt (?). På papiret (og med prisskiltet in mente), så ser det skam ganske fornuftigt ud. Men nu er specs jo slet ikke alt og siger i grunden, slet ikke så meget om det endelige produkt. Derfor vil jeg glæde mig til, at denne projektor bliver testet og omtalt noget mere, for den virker i høj grad meget interessant. :) |
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 14-Juli-2009 kl. 11:23 | |
ISF "godkender" ikke et tv i den forstand (hvorimod de rent faktisk "godkender" f.eks. lærreder). ISFccc er et program der har til formål at sikre at apparaterne har to hukommelser per input, hvor der separat kan justeres gråskala i mindst to punkter (samt at der er de basale kontrast/brightness/sharpness/color). Jeg har ikke set LG'en, så jeg kan ikke kommentere på billledet. |
||
bony
Super bruger Oprettet: 15-August-2007 Sted: Fredensborg Status: Offline Point: 354 |
Sendt: 14-Juli-2009 kl. 12:38 | |
Jeg skrev også et (?) efter "godkendt", da jeg selv var i tvivl om hvad ISFccc rent faktisk betød i denne henseende. Men det betyder altså bare, at der er udvidede (ekspert) indstillings muligheder på projektoren? Er der eventuelt mulighed for, at du på et tidspunkt selv får et syn for sagen? Det kunne være interessant, at høre hvorvidt der er gode muligheder i kalibreringen eller ej. Men tak for svaret. :) |
||
HDMads
Sendt: 14-Juli-2009 kl. 17:20 | |
Jeg har gravet lidt dybere omkring LG AF115 og for de interesserede, følger her en sammenfatning. Bemærk først: Det, jeg har kunnet finde på originalt engelsksprog, er allerede linket i mine tidligere indlæg og det ”nye” er på henholdsvis fransk og koreansk. Google-oversatte sprog giver let anledning til misforståelser pga. forkert eller mangelfuld oversættelse. Det følgende er derfor min personlige udlægning. Projektoren blev førstegang vist på CES, 2008 (januar) og blev tilsyneladende sidenhen lanceret tilbage i maj 2008. Den er altså IKKE så ny, som først antaget. Det kan i første omgang undre, at den ”har været på markedet” så længe - uden nævneværdig markedsføring, men én forklaring kan måske være fundet (se senere)? Den er MEGET lysstærk og er derfor velegnet til meget store lærreder fx 160” (3,5m bredt!) og derover og den størrelse kan opnås på kun 4,8 meters afstand! Et 100” lærred kræver en afstand (fra linsen) på kun 3.0 meter. Den giver så meget lys, at nogle brugere opfordrer nye købere til at huske solbriller! I en måling slår den rekord på Lumens i ”normal” og ”Ecomode” (mens dette ikke gælder kontrastforhold). homecinema-fr.com (fransk) debatforum (Google-oversat til engelsk): LG har lagt vægt på, at give brugerne mulighed for at benytte AF115 i en lys og lettere oplyst dagligstue, hvor fx børn sammen kan spille WII. Det er altså ikke længere nødvendigt med et dedikerede mørklagt rum for at opnå tilpas nok lys - en anmeldelse? DVDprime.com (koreansk) review (Google-oversat til engelsk): Der hersker en del forvirring omkring kontrasten og sortniveauet, hvilket måske skyldes det kraftige lys projektoren afgiver. Men overordnet, så har den efter sigende de ”rigtige” pang-farver, når den vel og mærke er kalibreret efter alle kunstens regler (via AF115’s indbyggede ISF certified Expert mode menu). Altså, en masse smæk (farver og lys) for skillingen. Prisen bliver måske sortniveauet. Nogle mener, at det sorte tangerer i de grå toner, mens andre syntes der mangler detaljer i de sorte områder. Mange er enige om den i kontrast og sortniveau ”overgår” Sony’s nyeste SXRD projektorer og få hævder den er på højde med JVC’s HD1 og HD100 (tidligere modeller) og sågar ditto de nye HD350/HD750 modeller! Alt i alt, så giver LG AF115 projektoren et livligt (ikke pastelfarvet) ”DLP-agtigt” billede med rigeligt lys på selv store lærredsstørrelser. Omkring skarphed er der kun lidt ”uklare” meldinger. Jeg har bemærket, at de fleste AF115 brugere har eller stærkt anbefaler lærredsstørrelser på 3 meters bredde og derover svarende til ikke mindre end 140” (16:1) - det kræver 4,2m fra linsen! Med så store lærredsstørrelser er billedet sjældent helt knivskarpt, men ikke desto mindre syntes brugerne godt tilfredse (med godt kildemateriale fx Blu-ray), én bruger mener dog ikke den er ligeså skarp som BenQ’s W5000 og JVC’s D-ILA projektorer. Opskaléring af DVD materiale via HQV Reon chip udløser kun positive bemærkninger. Men, men – hvorfor har LG ikke ladet AF115 projektoren brage igennem selv i USA, hvor LG er et ligeså velkendt brand som Samsung er i Europa - med et så potent og konkurrencedygtigt produkt? Måske skyldes det en uoprettelig konstruktionsfejl? Ak, hvem ved med sikkerhed, men noget tyder på, at AF115 IKKE kan tåle at blive vendt på hovedet og hængt op i loftet! Billedet kan godt flippes rundt og vises korrekt. Men billedet kommer ligesom ud af fokus og får let forskudt farvekonvergens (ses som blå/rød skygge i øverste venstre del og en grøn/gul skygge i nederste højre del). Det ses ikke tydeligt på afstand, men det er ikke godt nok. Om problemet er rettet ved ingen endnu med sikkerhed, men en bruger fik ombyttet sin AF115 med en anden - muligvis ny kommende model. Nogle ”kilde” links: homecinema-fr.com (fransk) debatforum (Google-oversat til engelsk): cinetson.org (fransk) debatforum (Google-oversat til engelsk): |
||
'DLG'
Super bruger Oprettet: 09-September-2007 Status: Offline Point: 463 |
Sendt: 14-Juli-2009 kl. 17:43 | |
Lækkert stykke detektivarbejde. Følger spændt med fra sidelinien.
|
||
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk? Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså. |
||
Boogie
Guld medlem Oprettet: 23-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 985 |
Sendt: 14-Juli-2009 kl. 20:02 | |
HDMads
Sendt: 14-Juli-2009 kl. 22:15 | |
Tak DLG og Boogie (samme links ses i mit indlæg 2) og i forlængelse af foregående… Udeblivende markedsføring og begrænset tilgængelighed af LG’s ellers lovende AF115 projektor medfører naturligvis sparsom nyhedsinformation og derfor ingen anmeldelser. Det manglede kendskab og deraf begrænsede salg giver desværre også meget få brugererfaringer. Det hele kan virke meget mystisk eftersom LG’s AF115 projektor ”kom på markedet” for over et år siden. Mit gæt på den nærmest usynlige eksistens er, at den ved ”lanceringen” kostede ca. € 3.200,- (det er i sig selv ikke er noget nyt - produkter er altid dyrest i starten), men med bl.a. SXRD teknologi skal der betales royalties til Sony og samlet set er LG AF115 fyldt op med dyre ting og sager. I dag kan den ”stadig” købes, men til den halverede pris på ca. € 1.600,- Konkurrencen på det efterhånden trængte projektor marked, med gradvist flere og bedre mainstream produkter er ikke for de sarte, for priserne på mellemklasse projektorerne falder med raketfart, hvilket utvivlsomt har udhulet LG’s indtjening på netop dette produkt. Når der så tilsyneladende viser sig at dukke en graverende (uforståelig) fejl op, jamen så må LG trække i håndbremsen (på dansk damage controle). Jeg har i mellemtiden læst, at nogle brugere IKKE har bemærket fejlen, så mon ikke den er rettet? Det håber jeg personligt, for jeg kan ikke pt. få den helt ud af mine tanker. Ingen produkter er perfekte - de har alle deres fordele og ulemper, men åbenbare fejl må selvfølgeligt rettes. Der er ikke tvivl om, at man med AF115 får en projektor der performer ud over det sædvanlige specielt mht. lys og kastelængde. Hvis den så oven i købet holder og overgår de fleste ejeres forhåbninger mht. farveægthed/-dybde, skarphed, kontrast og detaljer i sortniveau, sammenlignet med tilsvarende og langt dyrere kendte mærker, jamen så kan den være et reelt scoop for brugere der ikke har dedikerede HT rum, men fx kombinerede dagligstuer uden fuld lys kontrol. LG har en ny projektor på vej kaldet LG CF181 SXRD TruMotion (120Hz). AF115 og CF181 ligner til forveksling hinanden fysisk, med undtagelse af at CF181 har en ”anden type pianolakeret” (plast) overflade, som ikke skulle tiltrække samme mængde støv som forgængeren. De 2 HDMI stik er placeret vandret i stedet for som på AF115 lodret (det skal give bedre stabilitet). Herudover er der foreløbigt sluppet meget få oplysninger ud, bortset fra en forbedret Iris med 3 auto- og 32 manuelle indstillinger samt disse afvigende kendte specifikationer: AF115 CF181 ANSI Lumens 1500 1800 Contrast 30000:1 35000:1 Lamp 220W 340W Lamp life (High/Eco) 3000/4000 ?/3500hrs. HDMI Input signal (max.) 60Hz 120Hz Prisen er set til ca. kr. 15.000,- € 3.000,- (udlandet) Links om LG CF181: homecinema-fr.com (fransk) debatforum (Google-oversat til engelsk): cinetson.org (fransk) debatforum (Google-oversat til engelsk): |
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 14-Juli-2009 kl. 23:39 | |
Jep.
Jeg får den at se hvis nogen bestiller en kalibrering af én. Jeg kan ikke låne mig til alt udstyr på markedet. Men ud fra de gebrokne oversættelser (well, screenshots'ne sådan set), så virker indstillingerne meget lig LG's tv - hvilket vil sige en "halv" CMS, hvor man kan rette op på nogle ting, men ikke opnå noget helt optimalt. Det kan dog sagtens være at dét der ser for simpelt ud på overfladen, i virkeligheden er nok - det afhænger af projektorens konstruktion iøvrigt. Sony HW10 har også ret omfattende justeringsmuligheder. Humlen er bare at én ting er at indstillingerne er der, noget andet er om man rent faktisk kan nå frem til et korrekt resultat. Det ved jeg først når jeg har prøvet. Modsat hvad mange sikkert forventer, så ville jeg hellere have et apparat der bare er korrekt ud af kassen, end omfattende justeringsmuligheder. Jo nemmere det er at opnå en korrekt gengivelse, jo bedre. Med de teknologier vi har til rådighed, og ikke mindst de implementationer vi ser i praksis, er det bare p.t. nødvendigt med kalibrering af visse ting hvis man vil være sikker på en så korrekt gengivelse som muligt. |
||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |