recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mangel på lys i projektor, medfører hvad?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMangel på lys i projektor, medfører hvad?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Naite22 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 130
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2009 kl. 21:38
Oprindeligt skrevet af Naite22 Naite22 skrev:

[QUOTE=hjernemadsen][QUOTE=Naite22]

Lad mig spørge på en helt anden og nok mere simpel måde.

Hvad er det der gør at en projektor (så vel som en fladskærm) er i stand til og nuancere farverne og ikke mindst ADSKILLE tingene af, i en mørk sekvens, således tingene ikke bare flyder ud i sort? ? ? Er det lys eller en høj kontrast? ? ? 

Det er en høj kontrast, kombineret med en korrekt gamma-indstilling.

Problemet med kontrasten ved høje lysstyrker skyldes diffust lys der passerer gennem objektivet. Dette problem kan reduceres ved hjælp af den indbyggede blænde i objektivet.

I de dyreste LCD-projektorer er problemet reduceret ved hjælp af et ekstra polarisationsfilter efter LCD-panelet.

Jeg vil anbefale dig at eksperimentere med den indbyggede blænde i objektivet inden du køber en ny projektor. Selv om du bliver nødt til at køre lampen på højeste styrke for at få lys nok er prisen for dette vel ikke højere end omkostningen ved at skifte projektoren ud.

Du kan også prøve at justere en smule på gammaindstillingen, således at de mest lysstærke scener bliver lidt mere afdæmpede.

^

Jeg vil klart prøve og lege med indstillingerne. Har faktisk lige købt den der -DVE HD Basics- bluray disc. Så må vi se om den kan ændre på noget.

Men det jeg har highlightet af din post foroven, det må du meget gerne lige uddybe lidt, for er nemlig lidt i tvivl om hvad du mener mht "blænde i objektivet" ? ? ?

Redigeret af Naite22 - 02-April-2009 kl. 21:41
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2009 kl. 23:52

Lad mig spørge på en helt anden og nok mere simpel måde.

Hvad er det der gør at en projektor (så vel som en fladskærm) er i stand til og nuancere farverne og ikke mindst ADSKILLE tingene af, i en mørk sekvens, således tingene ikke bare flyder ud i sort? ? ? Er det lys eller en høj kontrast? ? ? 

Ingen af delene garanterer dig et godt billede. Begge dele er forudsætninger for at levere et godt billede, men du kan godt have høj lysstyrke og god kontrast, og stadig have et elendigt billede hvor tingene flyder fuldstændigt sammen. Billedkvalitet er en kombination af rigtigt mange faktorer, deriblandt gamma som er nævnt ovenfor, men også nogle faktorer der ikke sådan lige findes tal for. Derfor kan du ikke bare læse ud af specifikationerne hvilken der har det bedste billede.

En ting jeg har observeret har ekstremt stor betydning for oplevelsen af billedkvaliteten i mørke scener, er farveægtheden i den mørkeste del af billedet. Det er et punkt hvor visse DLP-projektorer klart udklasserer groft sagt alle andre displays, og et af de punkter der gør Pioneer til bedre tv end de fleste. Det kan lidt forenklet siges sådan at hvis de mørke detaljer gengives med de korrekte farver, så kan man langt hen ad vejen slippe afsted med knapt så mørk en sort, og stadig levere en troværdig gengivelse af mørke scener - hvis sort er knaldsort, men alt der er næsten sort er f.eks. grønligt, så ryger troværdigheden af sort, selv om man kan måle sig til nok så dyb en sort. Dette, kombineret med gamma-forløbet i det helt mørke, der af samme årsag også er vigtigt, gør at man ofte vil se at dén af to projektorer der på papiret har højest kontrast, nogle gange ikke i praksis opfattes som havende særligt god sort. Der er mange andre ting der spiller ind også, dette bare for at give et eksempel for at illustrere hvor komplekst det kan være i praksis.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2009 kl. 00:05

Jeg ved ikke hvor let forståeligt dette bliver, men jeg er ikke så god til at udarbejde grafiske beskrivelser af mine pointer, så jeg håber det går... Men gamma-forløbet er som nævnt meget afgørende for oplevelsen af kontrast i praksis. For at illustrere dette, vil jeg komme med nogle tal-eksempler. Lad os antage at vi et kort øjeblik glemmer alt hvad der ligger under 5% lysstyrke. Til sammenligning, så er den lyse bjælke i brightness-testbilledet på DVE 4%, så 5% er en relativt mørk del af billedet. Hvis vi beregner gamma ud fra maksimal hvid, så vil en skærm med en teoretisk perfekt, lineær gamma-værdi på 2.2 have en lysstyrke ved 5% input, der svarer til ca. 0,14% af maksimal hvid. Det svarer til cirka 700:1 kontrast mellem de to punkter, uanset hvad kontrasten mellem hvid og HELT sort så måtte være.

Hvis vi så antager at billedet i stedet har en teoretisk perfekt, lineær gamma-værdi på 2.4 (det kan virke lidt ulogisk for dem der ikke er vant til gamma-værdier, men højere tal betyder mørkere billede), så er værdien af 5% input - med samme hvid-værdi - groft sagt halveret, til nu at være ca. 0,07% af den maksimale lysstyrke, og altså cirka 1400:1 kontrast - igen uanset hvad den totale kontrast af systemet er.

Dét dette betyder i praksis, er at du i teorien kan have en skærm A der har 100.000:1 i kontrast og gamma 2.2, og skærm B der har 2000:1 og gamma 2.4 - og ved alle billeder der primært består af billedindhold der ligger over 5%, vil skærm B se ud som om den har klart bedre kontrast end skærm A! I de helt mørke scener vil skærm A så trække fra, da skærm B vil crushe detaljerne, men det siger lidt om hvor væsentlig gamma-forløbet er for oplevelsen af kontrast i billedet i praksis, i forhold til kontrast-opgivelser. Det målte tal for kontrast er ekstremt afhængigt af sort-niveauet, men oplevelsen af kontrast i praksis er en kombination af den totale kontrast, lysstyrken, og gamma-forløbet. Derfor er kontrast-tallet i sig selv ikke særligt retvisende overfor hvilken oplevelse af kontrast man reelt har i billedet. Og så har jeg endda slet ikke taget højde for dynamisk iris eller lignende, som først for alvor blander kortene.

Til top
hjernemadsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2006
Point: 267
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2009 kl. 22:21

Men det jeg har highlightet af din post foroven, det må du meget gerne lige uddybe lidt, for er nemlig lidt i tvivl om hvad du mener mht "blænde i objektivet" ? ? ?

Efter at have gennemlæst testen af HC6000 lidt grundigere er jeg kommet til den konklusion at den indbyggede blænde i objektivet er fast, og dermed desværre ikke kan justeres.

Du er altså nødt til at eksperimentere med projektorens indstillinger for at få et bedre billede. Måske kunne du oplyse nogen af de indstillinger du har valgt, for at det er muligt at hjælpe dig på rette vej.

Redigeret af hjernemadsen - 03-April-2009 kl. 22:23
Til top
Naite22 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Oktober-2007
Point: 130
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2009 kl. 15:34

I skal ikke belemres mere med dette problem, jeg må jo finde på noget. Ihvertfald tusind tak for jeres inputs :-)

Under alle omstændigheder, skulle man ikke tro at det blev meget bedre hvis man opgraderede til en HC7000... Den har jo alle de samme specifikationer. Det eneste den har mere er et meget højere kontrast niveau.

Redigeret af Naite22 - 06-April-2009 kl. 15:46
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu