Jeg ved ikke hvor let forståeligt dette bliver, men jeg er ikke så god til at udarbejde grafiske beskrivelser af mine pointer, så jeg håber det går... Men gamma-forløbet er som nævnt meget afgørende for oplevelsen af kontrast i praksis. For at illustrere dette, vil jeg komme med nogle tal-eksempler. Lad os antage at vi et kort øjeblik glemmer alt hvad der ligger under 5% lysstyrke. Til sammenligning, så er den lyse bjælke i brightness-testbilledet på DVE 4%, så 5% er en relativt mørk del af billedet. Hvis vi beregner gamma ud fra maksimal hvid, så vil en skærm med en teoretisk perfekt, lineær gamma-værdi på 2.2 have en lysstyrke ved 5% input, der svarer til ca. 0,14% af maksimal hvid. Det svarer til cirka 700:1 kontrast mellem de to punkter, uanset hvad kontrasten mellem hvid og HELT sort så måtte være.
Hvis vi så antager at billedet i stedet har en teoretisk perfekt, lineær gamma-værdi på 2.4 (det kan virke lidt ulogisk for dem der ikke er vant til gamma-værdier, men højere tal betyder mørkere billede), så er værdien af 5% input - med samme hvid-værdi - groft sagt halveret, til nu at være ca. 0,07% af den maksimale lysstyrke, og altså cirka 1400:1 kontrast - igen uanset hvad den totale kontrast af systemet er.
Dét dette betyder i praksis, er at du i teorien kan have en skærm A der har 100.000:1 i kontrast og gamma 2.2, og skærm B der har 2000:1 og gamma 2.4 - og ved alle billeder der primært består af billedindhold der ligger over 5%, vil skærm B se ud som om den har klart bedre kontrast end skærm A! I de helt mørke scener vil skærm A så trække fra, da skærm B vil crushe detaljerne, men det siger lidt om hvor væsentlig gamma-forløbet er for oplevelsen af kontrast i billedet i praksis, i forhold til kontrast-opgivelser. Det målte tal for kontrast er ekstremt afhængigt af sort-niveauet, men oplevelsen af kontrast i praksis er en kombination af den totale kontrast, lysstyrken, og gamma-forløbet. Derfor er kontrast-tallet i sig selv ikke særligt retvisende overfor hvilken oplevelse af kontrast man reelt har i billedet. Og så har jeg endda slet ikke taget højde for dynamisk iris eller lignende, som først for alvor blander kortene.