recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kompaktkamera til erstatning af mobilen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKompaktkamera til erstatning af mobilen?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2008 kl. 12:23
1. Jeg er glad for at høre, at andre ikke har haft de samme problemer med genopladelige AA-batterier, som jeg nu har haft med Olympus og HP. Og som Artisten også har oplevet

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44497& KW=batterier

Måske hjælper det, når kameraet bruger mere end 2 1,2 volts batterier.

2. Sorry about forkert info om Sony kamera, der bruger såkaldte Memory Sticks (der normalt er dyrere end SD-kort)

3. Jeg undgår også Pixmania og købte mit Ricoh R7 hos Mobiludsalg.dk til 1616,- inkl. levering.

http://www.mobiludsalg.dk/pi/Ricoh_Caplio_R7_black_9344_2542 .aspx

4. Min erfaring med SD-kort er, at de billigste også virker med compactkameraer, men det kan være at andre har andre erfaringer.

vh. ThomasP

Til top
zaboom Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 29-November-2004
Point: 354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2008 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af popcorn popcorn skrev:

#Zaboom

præcis

Jeg har lige været på Kreta en uge og skudt et helt 4gb SD kort - på en enkelt opladning af de 4 genopladelige AA batterier der sidder i mit kamera - også et Canon PowerShot S5 IS.

Jeg havde dog 4 ekstra genopladelige batterier samt en oplader med i kufferten, for en sikkerheds skyld, men kunne også have købt alkaline batterier overalt hvis jeg var i byen og pludselig løb tør for batteri. Med den combo bliver det aldrig et problem - det gør det hvis dit interne proprietære batteri pludselig dør i en lille by hvor de ikke lige har den model på den lokale benzintank.

Nemlig - havde også slæbt både 4 ekstra batterier samt lader med på 14 dages ferie, men fik ikke brug for det, på trods af flere hundrede billeder samt fremvisning af billeder på kameraets fornemme skærm flere gange.

Gå evt. efter Sanyo Eneloop batterier. Ikke de kraftigste men de bedste

...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2008 kl. 12:54
Jeg kan se, at jeg må revidere min holdning til genopladelige batterier AA-batterier i kameraer.

Forklaringen på mine dårlige erfaringer er nok, at mine to tidligere kameraer har været meget følsomme overfor spændingsforskellen mellem de 3,0-3,1 volt, der som udgangspunkt kommer fra 2 alkaline-batterier, og de 2,4-2,6 volt, jeg får fra to genopladelige - uanset hvor stor kapacitet, de har.

Med andre ord: Når de opladelige batterier er helt nyopladede, bliver de lige accepteret af kameraet, men lige så snart spændingen falder bare lidt, bliver de registreret som tomme, selvom der er masser af strøm i dem.

Lyder det ikke rimeligt?

Til top
popcorn Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-December-2007
Point: 316
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2008 kl. 13:20

Det lyder bestemt ikke umuligt Thomas

Måske det afhænger af det enkelte kamera hvor mange volt det behøver for at kunne køre.

Jeg har aldrig oplevet sådanne problemer med mine Canon kameraer og genopladelige batterier.

Popcorn Hour NMT A-100/A-110/C-200
(Spawn på job)
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2008 kl. 17:00

Jeg ved godt man bare lige kan købe 4 x AA hvis man løber tør i Sahara's ørken i Ali Baba's Shish-kebab koisk, men jeg foretrækker nu alligevel Li-Ion ..

Et ekstra batteri til 2-300,- er alt man behøver og der er altid et friskt i lommen (hvis man husker at lade det op).

Det må være smag og behag - jeg rører ikke kameraer der bruger AA (eller andre normale) med en ildtang - det er Li-Ion all-the-way her i kameratasken  Det er både tungt og IMHO besværligt.

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2008 kl. 10:57
Hej alle,

I skal have tak for Jeres inputs

Batteridiskussionen er ganske fin. Martin tilføjer emnet Li-ion (vs. Ni-mh - min fortolkning).
Det fik mig til at kigge lidt på batteriteknologierne, for jeg har også den formodning, at Lithium-ion er den seneste og bedste teknologi. (Mine genopladelige AA-celler er Nikkel-metalhybrid)
Her faldt jeg over udsagnet fra Wikipedia:

Li-ion batteries are not as durable as
nickel metal hydride or nickel-cadmium designs and can be extremely dangerous if mistreated. They are usually more expensive.

Dér forsvandt lige én af mine forestillinger!!!)

Det er selvfølgelig interessant, men jeg har stadig til gode at få besvaret spørgsmålet, om der findes kameraer indenfor den gruppe, der er i mit fokus, og som tilbyder AA-batterier (eller AAA). (Og samtidig er gode kameraer )

Det var batterisnakken.

Jeg har nu kigget på Ixus 80 IS og det foreslåede Ricoh R7.

Specs er i dén grad på R7's side: 7x optisk zoom og 28 mm objektiv
Kameraet fås i Tyskland til 1200,- hvor Canon'et er relativt dyrere (?!)

Jeg er stemt for at anbefale R7, men hvordan er det med den mekaniske holdbarhed? Jeg har gode erfaringer med mit eget, bedagede Ixus. Hvordan er R7?

Venligst
Søren

Redigeret af Breddam - 06-August-2008 kl. 11:33
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2008 kl. 11:42
Mit R7 virker mekanisk solidt, men lige nu er det altså sendt ind til reparation/ombytning. Det gik pludselig helt død - 3 mdr. gammelt.

Jeg vælger at tro, at jeg bare har være uheldig, og ville ikke selv være bange for at købe det samme igen, men hvis du har gode erfaringer med Canon, er det da et godt argument for at holde sig til dette mærke. Tillid er også en kvalitet.

vh. ThomasP
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2008 kl. 12:18
Uuuhh, det skulle du ikke have sagt

Jeg ville jo kun kunne købe R7 i Tyskland (eller UK, men dér har jeg ikke fundet søgemaskiner...)
Udenlandske køb giver problemer mht reklamationer på trods af EU - det er der vel ikke nogen, der vil bestride?
Og jeg vil være nødsaget til at lade min datter købe i udlandet, hvis prisen skal holdes...

Nu peger pilen igen mod Ixus 80...

Venligst
Søren
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2008 kl. 12:25
Ja, man glemmer let risikoen fra reklamationer, når man gerne vil have det billigt. Og det er surt, især hvis man køber for andre.

Jeg købte på et tidspunkt en DVB-T-boks til mine forældre hos Pixmania for at få den billigest muligt, og det fik jeg lov til at fortryde i mange måneder, da den gik i stykker. Pixmanias reaktionstid var så lang, at jeg til sidst følte mig forpligtet til at købe en ny boks til dem i Bilka.
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2008 kl. 12:41
Din erfaring forstærker min aversion mod firmaet

Vedr. R7 er du jo kun én forbruger (no offense). Du er imidlertid den eneste forbruger, som jeg har hørt om og fra (Selvom én svale gør ingen sommer - og alt dét dér)
foreløbigt til R7 - må det jo blive til

/Søren
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2008 kl. 00:44
har du fundet ud af noget?

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2008 kl. 09:14
Jeg har anbefalet Ricoh R7 til min datter. Efter Thomas' erfaring med reklamation har jeg dog svært ved at lade hende købe det i Tyskland, så det vil blive købt i Danmark efter hendes fødselsdag på søndag 
Det er godt nok dyrere end smertegrænsen på 1500,- men hun synes, at det er bedre at gå efter gode specs på billedsiden, når de er så tæt indenfor rækkevidde...

Venligst
Søren
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu