recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Firewire
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFirewire

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Leon S Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 61
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2008 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Det er ikke helt korrekt Niepe. Performance mæssigt er der en del at hente mht USB vs. FW da FW slet ikke er så CPU-intensivt som USB er.

Teoretisk har USB2 højere transfer, men reality viser noget andet. Det er bl.a. derfor der bruges FW og ikke USB når vi snakker video.

Jo det der... ..

Forskellen i den reelle transfer rate mellem Firewire400 og USB 2.0 er MEGET lille.. og uden praktisk betydning.

At USB så er lidt mere CPU krævende er korrekt men med dagens standard processorer (2 og 4 kerner) vil denne forskel med garanti heller ikke kunne mærkes. Når man overfører video mellem kamera og computer laver man vel heller ikke noget andet på maskinen imens?

+ Er alle nyere Video kameraer til hjemmebrug ikke kun med USB?

Hej Martin:  Det er mit indtryk, når jeg læser annoncer, at "nyere" video-kameraer alene har USB. Men når jeg stillede mit "amatør"-spørgsmål om det der med FireWire, skyldes det, at min økonomi har bestemt, at jeg må koncentrere mig om slag-tilbud, som f.eks. et fra Kvickly, og her var det, at jeg opdagede, at vi her ikke taler om de nyeste apparater; - men ældre med kun FireWire.

Jeg kom forresten til at tænke på "Formater". Jeg overspiller i øjeblikket video-bånd til DVD i formatet "-RW". Gad vide om jeg også skal iagtage noget om formater, når jeg en dag køber et video-kamera-slagtilbud.   Hilsen  Leon 

Leon
Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2008 kl. 22:52
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Fi-Wi er den normale måde at overføre på til en PC eller Recorder. Hvad er problemet.?

Det hedder nu bare ikke Fi-Wi...

Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2008 kl. 22:55
Oprindeligt skrevet af Leon S Leon S skrev:

Det er ikke helt korrekt Niepe. Performance mæssigt er der en del at hente mht USB vs. FW da FW slet ikke er så CPU-intensivt som USB er.

Teoretisk har USB2 højere transfer, men reality viser noget andet. Det er bl.a. derfor der bruges FW og ikke USB når vi snakker video.

Jo det der... ..

Forskellen i den reelle transfer rate mellem Firewire400 og USB 2.0 er MEGET lille.. og uden praktisk betydning.

At USB så er lidt mere CPU krævende er korrekt men med dagens standard processorer (2 og 4 kerner) vil denne forskel med garanti heller ikke kunne mærkes. Når man overfører video mellem kamera og computer laver man vel heller ikke noget andet på maskinen imens?

Hej Martin:  Det er mit indtryk, når jeg læser annoncer, at "nyere" video-kameraer alene har USB. Men når jeg stillede mit "amatør"-spørgsmål om det der med FireWire, skyldes det, at min økonomi har bestemt, at jeg må koncentrere mig om slag-tilbud, som f.eks. et fra Kvickly, og her var det, at jeg opdagede, at vi her ikke taler om de nyeste apparater; - men ældre med kun FireWire.

Jeg kom forresten til at tænke på "Formater". Jeg overspiller i øjeblikket video-bånd til DVD i formatet "-RW". Gad vide om jeg også skal iagtage noget om formater, når jeg en dag køber et video-kamera-slagtilbud.   Hilsen  Leon 

Hej Leon,

Det er nu min update du svarer på .. Men svaret er nej.. Det eneste du skal være opmærksm på at du skal købe et firewire kort til din PC..

feks.:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=387800&am p;searchArea=products&Soegeord=firewire

/Per

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2008 kl. 23:01

Måske... til gengæld er det helt korrekt at firewire er fedtet ind i ækle patenter (Apple og Sony, værre kan det vist ikke blive!) og restriktioner såsom manglende/inkomplet driver understøttelse på visse systemer. Billige motherboards har typisk ikke firewire på grund af dette; derimod er der altid masser af USB stik. Ud fra en samlet overvejelse (teknik og økonomi) kan USB meget vel være et bedre interface end firewire, også til video!
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2008 kl. 23:02

Jeg kom forresten til at tænke på "Formater". Jeg overspiller i øjeblikket video-bånd til DVD i formatet "-RW".

Hvis det er noget der skal gemmes permanent, hvorfor i alverden bruger du så RW, det er der da ingen grund til eller økonomi i, det er da billigere med R skiver.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Leon S Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2008 kl. 23:05

Jo det der... ..

Hej Leon,

Det er nu min update du svarer på .. Men svaret er nej.. Det eneste du skal være opmærksm på at du skal købe et firewire kort til din PC..

feks.:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=387800&am p;am p;searchArea=products&Soegeord=firewire

/Per

Nåh ja, - undskyld mit administrative roderi. Selv om jeg aldersmæssigt er ved at være lidt halvgammel, så er jeg ret ny ud i dette spændende net-forum. Jeg lærer det jo nok en dag. Under alle omstændigheder har jeg allerede fået mange nye informationer fra jer allesammen. - Tak for det.  Hilsen Leon

Leon
Til top
Leon S Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2008 kl. 00:01
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Jeg kom forresten til at tænke på "Formater". Jeg overspiller i øjeblikket video-bånd til DVD i formatet "-RW".

Hvis det er noget der skal gemmes permanent, hvorfor i alverden bruger du så RW, det er der da ingen grund til eller økonomi i, det er da billigere med R skiver.

Ja, det ved jeg godt. Men ser du; en hel del af mine kopieringer er relativt korte ting - måske 30 minutter - optaget fra TV, - f.eks. film af tog (Jeg er også tog-nørd); og når jeg så bruger genskrivbare skiver (-RW), så kan jeg indsætte mange filmklip / udsendelser på samme skive; og flytte om på dem. Sdan en skive kan rumme 4 timer ved at bruge indspilningskvalitet "LP", og så sparer jeg meget reolplads - så derfor.   Hilsen Leon

Leon
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2008 kl. 00:07

(Jeg er også tog-nørd)

Jammen, så er der da i hvert fald 2 af os her på forummet.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2008 kl. 00:35

De cams jeg har kigget på har haft FW, men ok det var så også et krav så har gået udenom dem med kun USB.

Transferraten på FW er i realiteten en smule højere end USB2 selvom teoretisk siger noget andet.

Der hvor jeg mener der er stor forskel er netop i det CPU krævende. Hvorfor skulle man ikke lave andet samtidig med? Det er vel kun hvis man er vant til USB at "man tænker sådan"

Jeg elsker at multitaske og med FW foregår det smertefrit uden det store load på CPU'en.

Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2008 kl. 09:41

[QUOTE=niepe]

Der hvor jeg mener der er stor forskel er netop i det CPU krævende. Hvorfor skulle man ikke lave andet samtidig med? Det er vel kun hvis man er vant til USB at "man tænker sådan"

Jeg elsker at multitaske og med FW foregår det smertefrit uden det store load på CPU'en.

Det er heller ikke noget problem med en multicore CPU.  Problemet ligger i disk access. Uanset om man kører FireWire eller USB er der et voldsom load på disken ved overførsel og video.

Mit ældre JVC DV camera bruger også Firewire og jeg skal ikke lave andet på maskinen imens hvis jeg vil unggå mistede frames.. Dette skyldes udelukkende loaded på disken.. (dog bruger pinnacle studio også sin del af CPU kagen)

Det kan godt være at firewire i bedst i denne sammenhæng men tror nu er firewire er vel at være ligeså dødende som HD-DVD er.. (til amatør brug..)

Hvilke nye cameraer indeholder da Firewire? (Pana ? Sony ? Canon ? JVC? ) 

Redigeret af niepe - 10-August-2008 kl. 09:55
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu