|
Hjælp til køb af spejlrefleks |
Besvar | Side <12 |
Forfatter | |
Juleulven
Super bruger Oprettet: 28-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 484 |
Funktioner
Tak(0)
|
har en ældre Canon EOS450D ... super godt kamera ... købte inkl en 18-55mm linse (indendørs optik) også en 28-200mm til zoom/udendørs
dejligt kamera ... lidt voldsomt med den store linse men godt og "næsten" kompakt med den lille ... 450'eren er dog ikke længere på markedet... vælger du Spejlrefleks så sørg for, at få UV(0) filtre på dine linser... så er det "kun" filteret du ødelægger/ridser og ikke selve optikken ... de koster godt nok et par "hundrede" .... men i forhold til en god optik til 4k så er det godt givet ud
|
|
abacus
Super bruger Oprettet: 12-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 491 |
Funktioner
Tak(0)
|
Inden vi kommer alt for langt ud, så blev der spurgt om råd vedrørende et spejlrefleks-kamera? Valget mellem f.eks. Canon/Nikon er nærmest en trossag, men i alle tilfælde er ideen med at købe et spejlrefleks-kamera er nok, at man får en større billedchip og et kamera der har en hurtigere reaktionstid end de fleste kompakt-kameraer? Jeg ville da nok helst have Nikons nye prof-kamera (d800) men min kone protesterer :-). Så kik på testbilleder på de forskellige foto-cites og se hvad de skriver om de forskellige kameraer. Kik efter, hvor meget ”støj” de forskellige kameraer genererer ved høje iso-indstillinger hvis du har tænkt dig at fotografere i ringe lysforhold, hvad du sikkert vil på et eller andet tidspunkt. Har selv haft et Nikon d50 med standart-obj. 18-55mm (med Nikon skal du gange med 1½ for sammenligning med 35 mm kameraer). For nuværende et Nikon d5000 med et 18-200mm. Ingen af objektiverne er i absolut topklasse, men begge skyder ganske gode fotos hvis man bruger blænde-prioritet og stiller ind på en blænde omkring 8-11. hvis du bruger Raw (nef), får du faktisk forærende en masse muligheder for at korrigere dine fotos uden at det går ud over kvaliteten. MVH Niels |
|
Roland
Guld medlem Oprettet: 26-Maj-2009 Sted: Kbh's Vestegn Status: Offline Point: 1220 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du skriver max 4000 kr. for et kamera m/objektiv, som bl.a. skal tage natte- og indendørsbilleder !
Så er mulighederne ret små for, at finde noget der kan klare disse to ting.
De fleste entry-level kameraer og ditto objektiver er ikke ligefrem kendte for, at kunne tage billeder under svage og mørke lysforhold. Så skal du imo - op i semipro- eller pro kamerahuse og ditto objektiver.
Og så er prisen selvfølgelig også noget mere pebret. Og det kan gå hen og blive en herlig men dyr hobby. Ska' jeg hils' og sige.
Startede selv med et entrylevel (Canon 400D og et okay Sigma 17-70mm objektiv) - men erfarede efter et stykke tid, at det var begrænset hvad jeg fik ud af de billeder, hvor der ikke var lys nok.
Jeg skiftede så til et semi-pro kamera (Canon 40D og nogle af Canon's fede L-objektiver). Det kom der flere "keepers" ud af, dog stadig ikke helt tilfredsstillende.
Er så endt med, at ha' erhvervet mig 2 pro-huse (EOS 5D MkII og EOS 1D MarkIII) + ialt 8 herlige L-objektiver.
(More gear than talent, but i'm working on it. )
Nå - nok om mit noget pebrede hobby udstyr.
Tjek evt. den udemærkede foto-portal www.fotostart.dk og spørg løs inde i deres forum.
Der er mange gode og venlige brugere, som gerne hjælper til med, at guide nye fotografer i gang med denne herlige hobby. Redigeret af Roland - 14-Februar-2012 kl. 07:35 |
|
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks |
|
Springer_dk
Bruger Oprettet: 08-Oktober-2006 Sted: Skive, Denmark Status: Offline Point: 235 |
Funktioner
Tak(0)
|
- Synes godt om. Ville selv have foreslået dette men er lidt i tvivl om man må sende besøgende fra recordere over til fotostart (og andre sider)
|
|
Michaelsc
Super bruger Oprettet: 03-Maj-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 260 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
Michaelsc
Super bruger Oprettet: 03-Maj-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 260 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
abacus
Super bruger Oprettet: 12-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 491 |
Funktioner
Tak(0)
|
Er blevet fristet af al den snak om at købe nyt kamera, det skal være et Nikon d800 men så skal jeg først se, hvad jeg kan få for mit Nikon d5000 med 18-200mm først, konen er måske ikke så meget på tværs, hvis jeg kan få noget hjem på det gamle kamera :-)
Niels
Redigeret af abacus - 14-Februar-2012 kl. 16:32 |
|
splintogco
Junior bruger Oprettet: 21-Oktober-2006 Status: Offline Point: 45 |
Funktioner
Tak(0)
|
Min anbefaling er at købe det billige Nikon og så købe et godt objektiv med fast brændvidde.
F.eks Nikon 35 eller 50mm. Jeg har selv flere Nikon digitalkameraer, D1, D2H og D700. Mit D700 med et 50mm f1.8 D tager nogle fantastiske billeder. Michael
|
|
Følg mit eksperiment:
http://splintogco.blogspot.com/ |
|
Martinsson
Ny bruger Oprettet: 28-Marts-2012 Status: Offline Point: 4 |
Funktioner
Tak(0)
|
Anbefaler D5000. Koster lidt over 4500, men er rigtig godt.
|
|
justrace
Guld medlem Oprettet: 06-August-2009 Sted: Mindanao, Ph Status: Offline Point: 1490 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvorfor ikke den nye D5100..? Men D800 er, uden tvivl nok noget tæt på det allerbedte på markedet lige pt.
|
|
opzouten
Guld medlem Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Funktioner
Tak(0)
|
Synes du skulle overveje et Sony Alpha 55. Specielt hvis du er glad for at bruge live view. Lige præcis den feature er ret håbløs hos både Nikon og Canon.
Det kan fås med en 18-55 mm for lige omkring 4k: http://www.kamerahuset.dk/product/sony-alpha-55-m-18-55mm-slta55vl-cee5/ Mht hvorvidt et kamera kan bruges til at tage gode billeder indendørs/om natten afhænger rigtig meget af håndteringen af kameraet. Synes at set mit kompaktkamera (Panasonic TZ8) kan tage fine billeder både om natten (med tripod naturligvis) og indendørs. Så længe man ikke presser udstyret ud over dets evner kan man opnå rigtig gode resultater.
|
|
Besvar | Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |