recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Aperture, Shutter speed, mm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAperture, Shutter speed, mm

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2011 kl. 11:01
Du kan jo prøve at skyde to billeder af præcis samme motiv ved forskellige blændeværdier. Du skal kunne se en markant forskel i dybdeskarpheden for at der er tale om "rigtig" blændeændring. Hvis der ikke er dét, så putter dit kamera blot et slags digitalt ND-filter på, som begrænser lyset, så du ikke får overeksponeret billedet ved den lukkehastighed du bruger. Det er en ret fesen måde at gøre det på og det er en af grundene til, at jeg stort set aldrig bruger mit kompaktkamera til at skyde billeder af noget mere.

DSLR er vejen frem. Når du først har været dér, så vil du aldrig tilbage igen. Jeg slæber hellere på de ekstra 2-3 kg end at stå med halvdårlige billeder fra kompaktkameraet.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
rasmuskarlsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-Juli-2006
Point: 193
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2011 kl. 15:40
Hmm.. Har ikke lige mulighed for at tage kameraet med udenfor pt. pga. work. Men kan man ikke undersøge det på nettet? I så fald om andre kompakt kameraer har den rigtige funktion og ikke snyde funktionen...
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2011 kl. 19:38
Du behøver ikke gå udenfor. Stil kameraet på gulvet og tag et billede med fokus på noget ca midt på gulvets længe. Så kan du se hvor meget der er skarpt hhv foran og bagved objektet i fokus. Det virker nok bedst på et parketgulv, hvor der er lidt inddeling pga. brædderne.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu