recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dias-/negativ scanner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDias-/negativ scanner

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2011 kl. 14:48
Her er et foto som er scannet ind på canonscan 9000f opløsningen er sat ned i forhold til originalen, men mere for at give dig en ide om hvad man faktisk kan få ud af en scanning (originalen fyldte vist 600kb (kan mailes hvis det er).. det billed blev scannet ind ved 1200 dpi, og her går det rimeligt hurtigt.. mener det er omkring 30 sekunder pr foto .. og husk der kan loades 12 fotos i 1 scanning (den gemmer selv automatisk fortløbende og separeret så man har et minimum af efterbehandling) billedet ligger ubehandlet.. dvs blot indscannet.. ikke yderligere behandlet, vi kunne ikke rigtigt se den store forskel når man viste billedet i fuld størrelse på den store skærm.. self. var det lidt bedre.. men det var ikke tiden værd... skal det bruges senere hen i en bedre kvalitet scanner jeg blot negativet ind igen i den bedre opløsning. 

Edit supplerende så lige dette billede faktisk var scannet på vores mg8150 multifunktionsprinter, canonscan 9000f har på papireret et bedre scan.. jeg kunne dog ikke se forskel når jeg blæste det op på min 60" isf kalibrerede pioneer krp 600a, men mener stadig det er retvisende indikation for mindste kvalitet på sådan en scanner... men obs.. det afhænger bestemt også af kvaliteten af dine negativer.

at billedet ser lidt hakket ud ved zoom skyldes udelukkende den valgte opløsning.. originalen er bedre.. og havde jeg scannet ind i 2400-3600 dpi så ville den være fri for det.. og med 9600 dpi regner jeg med den ville være helt smooth selv ved fuld zoom.. lavede et forsøg i starten som jeg husker det.. og her kunne man se begrænsningen i "opløsningen" på negativet.. så de scanner altså ret godt. (nedenstående er negativet fra 1997)

Velbekomme Big smile 

Redigeret af rhsin - 28-November-2011 kl. 15:17
Mvh

René
Til top
mosekrogen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 20-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2011 kl. 15:42
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2011 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af mosekrogen mosekrogen skrev:

Lyder umiddelbart af denne anmeldelse som om scanning af dias med 9000F er ret besværligt:

i hvilken forstand mener du det skulle være besværligt ifølge anmeldelsen?, for set ud over man er nødt til at placere negativerne i en holder (som iøvrigt ikke er besværligt imo når først man har håndelaget) så syntes jeg da hele processen er ret ligefrem.. og da bestemt ganske udmærket til feks et projekt bestående af godt 1000 fotos.. det er trods alt en overskuelig opgave
edit nå syntes jeg havde fået ind i hovedet det var trådstarter der skrev 1000 stk, men anyway, til den private vil jeg stadig mene den er et bedre bud en de som trådstarter oprindeligt havde peget frem, når man nu også skal tage højde for totaløkonomien og kvaliteten... vi bliver hurtigt enig om det ikke er proff udstyr.. men der er priserne jo også betydeligt højere.

Redigeret af rhsin - 28-November-2011 kl. 16:15
Mvh

René
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-April-2009
Point: 236
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2011 kl. 16:44
Jeg har arvet rigtig mange negativer og dias fra min mormor og så snart jeg er færdig med min uddannelse og får købt en mere kraftig pc skal jeg også i gang. Derfor har jeg i noget tid også læst på diverse forum og læst test. En anden bruger her skriver om Nikon coolscan som jeg mener ikke laves mere. Jeg har en ven som har en og det var svært at finde den rigtige driver til windows 7.
Eneste producent som stadig laver en scanner af samme type i samme prisleje er Plustek. 

Men faldt over denne anmeldelse hvor canon 9000f sammenlignes lidt med en af Plustek's scannere. Der var ikke den store forskel så jeg tror jeg ville vælge 9000f muligvis sammen med Silverfast software.

Redigeret af piddy - 28-November-2011 kl. 16:45
Til top
mosekrogen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 20-Marts-2006
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2011 kl. 17:19
"Thus, the scanning of framed slides with the Canon CanoScan 9000F is rather a laborious matter. During the work one realizes that the scanner is not made for this purpose but that the slide scan function is rather an added feature in order to digitalise some slides occasionally."

Var det jeg henviste til.

Men når det er sagt tror jeg man får rigtig meget for få penge.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu