Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
DrageMester
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
|
Sendt: 11-September-2007 kl. 23:16 |
Problemet med at en DVD går fra hinanden på denne måde kan skyldes to ting:
* Dårlig "bonding" (limning) * For stor mekanisk stress på DVD'en
Alle skrivbare DVD'er består af to sammenlimede polykarbonat skiver med farvefølsomt stof ("dye") og et reflekterende lag i midten. Samenlimningen kan være af varierende kvalitet og grundighed.
Specielt ved DVD'ens centrum vil det være muligt ved mekanisk påvirkning at få de to lag til at skille ad. Visse DVD bokse er så stramme i center-tappen at de giver stor mekanisk påvirkning på DVD'en når denne sætes i og tages ud af boksen. Dette kan få en DVD til at gå fra hinanden, eller det kan få polykarbonatet til at slå revner (er sket for mig).
Verbatim DVD medier har normalt en god bonding (limning).
|
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
|
T-teknik
--
Bruger er stoppet
Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1989
|
Sendt: 11-September-2007 kl. 23:37 |
Hvis bokse kan være problematiske ved DVD´ens holdbarhed, så er det måske bedre undgå bokse og så anvende de almindelige etuier som kendes til CD´er?
De har måske så et andet problem med lys påvirkning?
|
|
DrageMester
Guld medlem
|
Sendt: 12-September-2007 kl. 18:53 |
T-teknik skrev:
Hvis bokse kan være problematiske ved DVD´ens holdbarhed, så er det måske bedre undgå bokse og så anvende de almindelige etuier som kendes til CD´er? |
Nej, centertappen i almindelige CD etuier (jewelcase) er ikke optimale til DVD'er.
Gode kvalitets DVD etuier (box, case, cover, ...kært barn har mange navne) er de bedste til at opbevare DVD'er. Men der er altså nogen problematiske etuier hvor centertappen er for hård ved DVD'en.
T-teknik skrev:
De har måske så et andet problem med lys påvirkning? |
Det kan de godt have, men det kommer selvfølgelig an på andre faktorer som f.eks. hvor de opbevares.
|
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
|
Breddam
Guld medlem
Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
|
Sendt: 12-September-2007 kl. 23:18 |
Hmmm, under alle omstændigheder et midlertidigt medie! Det er ikke egnet til opbevaring af data over længere tid, hvorfor bånd eller endnu bedre, harddiske kommer ind som nr. 1. Venligst Søren
|
|
|
videoguy
Bruger
Oprettet: 04-Juli-2007
Point: 167
|
Sendt: 12-September-2007 kl. 23:48 |
Husk lige at centertappen i jewel cases som regel er lavet sådan, at man trykker ned på centertappen for at frigøre CD'en/DVD'en. Det er der mange der har glemt eller ikke ved, og derfor bare hiver i kanten på skiven.
Redigeret af videoguy - 12-September-2007 kl. 23:49
|
|
DrageMester
Guld medlem
|
Sendt: 13-September-2007 kl. 01:46 |
Breddam skrev:
Hmmm, under alle omstændigheder et midlertidigt medie! Det er ikke egnet til opbevaring af data over længere tid, hvorfor bånd eller endnu bedre, harddiske kommer ind som nr. 1. |
Harddiske er bestemt ikke et langvarigt medie; man skal ikke regne med at en harddisk holder mere end en ca. 5 år, og hvis den barer ligger på hylden uden nogensinde at blive tændt, så kan den risikere at "gro" fast så den ikke kan spinde op.
Hvis man taber en harddisk på gulvet, så er chancen for at den går i stykker højere end hvis man gør det samme med en DVD.
På visse punkter er harddiske bedre end DVD'er til opbevaring af data og på andre punkte er de dårligere.
Bånd har det problem, at man skal have den rigtige båndstation til at læse dem i, hvorimod DVD medier kan læses i både nuværende DVD drev og fremtidige Blu-ray / HD DVD drev. Og hvad med risikoen for båndsalat? Så bånd har også sine ulemper.
|
|
|
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 13-September-2007 kl. 09:40 |
Hvis der med case også tænkes på de kufferter, man kan købe, som kan sammenlignes med dem som single plader også blev opbevaret i. Forskellen fra dem er jo at DVD´er og CD´er jo så lægges direkte i lommer med mulighed for ridser og skævhed.
Redigeret af T-teknik - 13-September-2007 kl. 11:13
|
|
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 13-September-2007 kl. 09:53 |
Med udgangspunkt i de forskellige indlæg, kan jeg kun se DVD´en som et vedvarende medie. Men ikke nødvendigvis et mere holdbart medie.
At DVD´en har bedre redigeringsmuligheder, er nok det der gør det til et vedvarende medie.
|
|
Breddam
Guld medlem
Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
|
Sendt: 13-September-2007 kl. 10:00 |
Dragemester, du har jo naturligvis ret. Jeg har bare den holdning, at data har det bedst på en harddisk, der er under overvågning - og absolut ikke på hylden. Den gik med papir, men det gør den ikke med digitale medier. Man kan jo ikke ligefrem sige, at data skal motioneres, men fx. at brænde en dvd eller cd og tro, at den holder evigt, har jeg desværre gjort en gang for meget.
Venligst Søren
|
|
|
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 24-September-2007 kl. 12:40 |
Til tjensen02: Har du prøvet at kontakte Verbatim?
|
|
tjensen02
Bruger
Oprettet: 15-December-2005
Point: 244
|
Sendt: 24-September-2007 kl. 12:56 |
T-teknik skrev:
Til tjensen02: Har du prøvet at kontakte Verbatim? |
nej det har jeg ikke.
jeg ved desværre ikke hvor jeg skal gøre det.
på æsken står der at der er evighedsgaranti men man skal have bon med købsdato for at kunne få en ny og jeg har jo da ikke gemt min bon på alle de skiver jeg har købt og jeg ved da så heller ikke hvilken der skulle høre til lige den pakke så det syntes jeg da er lidt dumt hvis jeg har læst rigtigt.
Jeg er ikke god til engelsk så jeg kan ikke en gang ringe til dem
|
|