recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forum gruppe for folk der kører Skoda?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forum gruppe for folk der kører Skoda?

Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4848
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2025 kl. 10:08
Jeg kører gerne på en øde vej og sætter farten op på 80 km/t. Recuperation er slået fra, og jeg træder hårdt på bremsen til bilen holder stille. Så bliver rusten slidt af sammen med kedelig belægning på klodserne. Sker ca engang i md.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
LeChuck Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-April-2011
Point: 174
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LeChuck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13 timer 46 minutter siden kl. 07:17
 Nu er det ikke en Enyaq jeg kører i, men det er mit indtryk at den lille hårde opbremsning til slut, kommer fordi den skifter fra motorbremse til de rigtige bremser.
Jeg ved ikke om der er kommet en opdatering, om bremserne er blevet slidt til eller om jeg har vænnet mig til det, men jeg lægger ikke mærke til det længere.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Point: 7912
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12 timer 10 minutter siden kl. 08:53
Aaah, ja det kan måske være en mulighed. Omend der i sådan en normal opbremsning ikke rigtigt er nogen grund til at den skulle skifte til de rigtige bremser.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10 timer 60 minutter siden kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Aaah, ja det kan måske være en mulighed. Omend der i sådan en normal opbremsning ikke rigtigt er nogen grund til at den skulle skifte til de rigtige bremser.
Hvis du træder på bremsepedalen, aktiverer du de “rigtige bremser”. Hvis recuperation er slået til, hjælper den funktion samtidigt med at du selv bremser. 
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10 timer 47 minutter siden kl. 10:16
Nej vel ikke altid? Eller hvad - har jeg misforstået noget? Hvis man ikke træder særligt hårdt på bremsen (altså normalt), er det så ikke regenereringsbremsen man aktiverer?

Hvis man altid aktiverer de rigtige bremser, når man træder på bremsepedalen, hvorfor snakker man så om at man næsten aldrig bruger bremserne, når man kører el-bil?

Thorvald.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10 timer 37 minutter siden kl. 10:26
Jo bremsepedalen trykker på bremsen. Du har vel efterhånden fået styr på indstillingen af recuparation? I svageste indstilling svarer den til en motorbremse i en fossil bil. I næste indstilling bremser bilen selv kraftigere, men du skal stadigvæk bremse for rødt lys og andre forhindringer. 

I kraftigste indstilling, klarer bilen selv at bremse helt ned i de fleste situationer i bymæssig kørsel, læs langsom kørsel. Man kan med lidt øvelse køre i byen uden at bruge bremsepedalen! Det er den situation du næsten aldrig bruger bremsepedalen…

Nogle siger at det er lige som at køre i Radiobil i Tivoli, når der er højest recuperation indstillet på bilen. 

Redigeret af Munch - 10 timer 31 minutter siden kl. 10:32
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10 timer 29 minutter siden kl. 10:34
Allright. Den står på automatisk regenerering hos mig og jeg har ikke tænkt mig at lege med det, fordi jeg synes det fungerer fantastisk. Når jeg nærmer mig en rundkørsel el.lign. eller måske bilen endda registrerer at der forud er en hastighedsnedsættelse, så "foreslår" bilen at jeg løfter foden fra speederen og det gør jeg så når jeg synes det passer ind i situationen. Så bremse bilen selv ned ("motorbremser" vel), med regenerering af energi. Og det gør den på en ret pæn måde, nogle gange mere, nogle gange mindre afhængigt af hvor langt der er hen til stoppet. Det sidste stykke træder jeg selv på bremsen, for selv at styre det, afhængigt af andre biler i rundkørslen, rødt lys, biler foran osv. Det synes jeg er megasmart og fungerer ret godt.

Thorvald.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 9 timer 32 minutter siden kl. 11:31
Okay, det er så lidt mere avanceret end på min “gamle” eGolf fra 2017. Der bestemmer jeg selv over hvor meget recuperation jeg ønsker. Indstillingerne 1, 2, 3 sidder i gearstangen, som bare vippes til siden. 

Men synes du ikke det er en lækker følelse at køre i elbil, fri for rystelser og larm fra motor, jævn opstart og nedbremsning for det meste LOL
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 9 timer 19 minutter siden kl. 11:44
Det kan man også i Skoda Enyaq (bestemme regenererings niveauet) ved at vippe på noget. Jeg synes bare det er langt mere enkelt at lade være.

Nu er jeg vant til at køre på el, fordi jeg havde en plugin hybrid før, men jo, det er ret lækkert at køre på el - hele tiden - i stedet for indtil der ikke er mere strøm på batteriet. Omvendt synes jeg også at plugin hybrid er mega smart.

Thorvald.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 345

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu