recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor er der ingen konkurrence på fiber?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor er der ingen konkurrence på fiber?

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8637
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: i går kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Men der er en ting der undrer mig. Hvorfor trækker man fiber ind i den enkelte bolig?

Hvis det have været en kontor ejendom. Have man sat swiche op med passende mellemrum?

Og kun trukket fiber mellem de enkette swiche.

Hvis det er en kontorejendom med forskellige virksomheder, vil du ofte have én fiber ind i bygningen pr. virksomhed, men nej, der går ikke fiber ud til det enkelte kontor, og alle inden for samme virksomhed deles jo om samme internetforbindelse.

Skulle der kun fiber ind i din ejendom, som så fordeles videre via en switch, ville I jo deles om den ene forbindelse.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: i går kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Man trækker fiber ind i nye rækkehus lejligheder fra starten af. Det er jo at sammenligne med parcelhuse. I boligblokke tror jeg ikke der trækkes fiber til hver eneste lejlighed, men der fordeles med coax til internet og TV.
Jeg bor i en boligblok og har en fiber trukket op til min lejlighed. Fiberselskabet gravede fiber ind til ejendommens kælder og satte noget elektronik op i en boks på kældervæggen, derfra er der ført en fiber op til min lejlighed. Med til historien hører at det var mig som privatperson der bad om at få trukket en fiber ind, det er muligt at hvis det havde været en beslutning boligforeningen havde taget så var det gået via coax, det skal jeg ikke kunne sige.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 4715
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11 timer 20 minutter siden kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Den oprindelige installation er sandsynligvis dækket ind via huslejen som alle andre investeringer i ejendommen.

Hej.

Jeg tror det afhænger meget af situationen omkring etaleringen af anlæget.

1. En bygherre anskalffer en grund og beslutter at opføre nogle rækkehuse.
Har ingen interesse eller erfaring i antenne eller internet, og skriver under
på en aftale, der binder den fremtidige bruger til levering via nævnte firma.

2. En gruppe antenne og internet nørder bor i en bebyggelse, hvor antennen skal
udskiftes. De har forskellige præferencer og finder ud af at de kan kun opfyldes
med et meget fleksibelt anlæg og stifter en antenne forening.

Jeg kan ikke se at værdien af den oprindelige installation betyder ret meget.

Men det der betyder meget er om brugerne i 1. er Bundet. Om de kan slippe for
alle udgifter til kabel leje?

For 2. kan jeg oplyse at vi aldrig har haft kabel TV, da vi streamer.
Og for 2 års siden satte vi internetter på pause, uden ekstra omkostninger.
Vi skulle dog stadig betale 21 kr i antennebidrag.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 11 timer 6 minutter siden kl. 11:52
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11 timer 11 minutter siden kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Den oprindelige installation er sandsynligvis dækket ind via huslejen som alle andre investeringer i ejendommen.

Hej.

Jeg tror det afhænger meget af situationen omkring etaleringen af anlæget.

1. En bygherre anskalffer en grund og beslutter at opføre nogle rækkehuse.
Har ingen interesse eller erfaring i antenne eller internet, og skriver under
på en aftale, der binder den fremtidige bruger til levering via nævnte firma.

2. En gruppe antenne og internet nørder bor i en bebyggelse, hvor antennen skal
udskiftes. De har forskellige præferencer og finder ud af at de kun opfyldes
med et meget fleksibelt anlæg og stifter en antenne forening.

Jeg kan ikke se at værdien af den oprindelige installation betyder ret meget.

Men det der betyder meget er om brugerne i 1. er Bundet. Om de kan slippe for
alle udgifter til kabel leje?

For 2. kan jeg oplyse at vi aldrig har haft kabel TV, da vi streamer.
Og for 2 års siden satte vi internetter på pause, uden ekstra omkostninger.
Vi skulle dog stadig betale 21 kr i antennebidrag.

Hilsen Carsten.

Nu er der jo typisk ingen der bliver bundet til noget, da langt de fleste fibernet er åbne i dag. Synes dog det er åbenlyst at der skal betales leje for den fiber til det selskab der har etableret fibernettet, og brugt en hel del penge på det. Det er ikke utænkeligt at etablering med udstyr, netværk mm. løber op i 10-15.000,- pr husstand, og dertil kommer løbende vedligehold, afskrivninger, service mm. Prøv og regn baglæns, hvad skulle du selv have i afkast på en 15.000,- investering? 

De penge skal selvfølgelig ikke betales i leje, hvis en gruppe nørder i en etageejendom beslutter sig for at oprette, etablere og betale for et LAN netværk i en etageejendom, og derefter deler en internetforbindelse mellem sig. 

Udover det er tråden vel ved at løbe af sporet. Synes det er fint at man i fællesskab har bygget en løsning, hvor de månedlige omkostninger er 95,- + 21,- om måneden, men det er jo ikke noget som trådstarter kan bruge til ret meget, og som at sammenligne pære og banaer. 
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11 timer 2 minutter siden kl. 11:56

DiscomanDK@

Hvis jeg kunne nøjes med 299,-, ville jeg mene at det var rimeligt. Også fordi jeg ved at EWII ejer fiberen, og de er meeeget dyrere. Men den prisstigning jeg opponerer imod er 349,-/md.

Ja og jeg har en alder, hvor jeg er opdraget til at spare. Og det er yderst fornuftigt at leve efter princippet: “Brug altid mindre end du tjener”. For så bliver livet bare så meget lettere, når man ikke har økonomiske problemer.

Hvorfor tager du så ikke bare Bolignet, hvor du kan få 100/100 Mbit/s til 199,- det er langt nok til 99% af alle husstande.

Og tak for dit velmenende økonomiske råd. Jeg er ligesom mange andre danskere afhængige af indtjening fra mit arbejde som kræver internet, og er ikke sikker på mit liv vil blive meget lettere eller rigere, hvis jeg køber noget billigt skrammel der ikke virker.

Bare få timer nettet er nede om året, og jeg må søge alternativer så er besparelsen spist op, så man kan også bukke sig for langt efter håndøre.

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 4849
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 9 timer 17 minutter siden kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

DiscomanDK@

Hvis jeg kunne nøjes med 299,-, ville jeg mene at det var rimeligt. Også fordi jeg ved at EWII ejer fiberen, og de er meeeget dyrere. Men den prisstigning jeg opponerer imod er 349,-/md.

Ja og jeg har en alder, hvor jeg er opdraget til at spare. Og det er yderst fornuftigt at leve efter princippet: “Brug altid mindre end du tjener”. For så bliver livet bare så meget lettere, når man ikke har økonomiske problemer.

Hvorfor tager du så ikke bare Bolignet, hvor du kan få 100/100 Mbit/s til 199,- det er langt nok til 99% af alle husstande.

Og tak for dit velmenende økonomiske råd. Jeg er ligesom mange andre danskere afhængige af indtjening fra mit arbejde som kræver internet, og er ikke sikker på mit liv vil blive meget lettere eller rigere, hvis jeg køber noget billigt skrammel der ikke virker.

Bare få timer nettet er nede om året, og jeg må søge alternativer så er besparelsen spist op, så man kan også bukke sig for langt efter håndøre.

Der er for lille en forbindelse til at streame 4k.

Det var ikke et råd til andre, men hvordan jeg får en god tilværelse med økonomien iorden.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8637
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 7 timer 50 minutter siden kl. 15:08

100/100 er da ikke for lidt til 4K.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 7 timer 18 minutter siden kl. 15:40

100/100 er da ikke for lidt til 4K.
Der var problemer med Stofa da jeg havde 200/100
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19553
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 5 timer 47 minutter siden kl. 17:11

Hvor mange samtidige 4K streams kørte i med problemer på en 200Mbit linje, før der gav problemer?

50 Mbit kan trække 4K streams.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 3 timer 10 minutter siden kl. 19:48
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvor mange samtidige 4K streams kørte i med problemer på en 200Mbit linje, før der gav problemer?

50 Mbit kan trække 4K streams.

Klaus
Een på coax
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Point: 24783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 1 time 50 minutter siden kl. 21:08
I løbet af 2025 får vi lagt fiber ind, og der bliver leveret 1000/1000 Mbps forbindelse til 59kr. om måneden som max pris.
Mvh
Flemming Larsen
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 1 time 27 minutter siden kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

I løbet af 2025 får vi lagt fiber ind, og der bliver leveret 1000/1000 Mbps forbindelse til 59kr. om måneden som max pris.
Det var ikke meget. Du mener nok Mbit. Det er da noget svineri der er forskel på landsdel/ pris.
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu