recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er lovligt - Hvad er ikke?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad er lovligt - Hvad er ikke?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
isteen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2005
Sted: Randers,Denmark
Status: Offline
Point: 713
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2006 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af MadManMingo MadManMingo skrev:

Har nu fået svar, fra en fuldmægtig i
Kulturministeriet:

"Digital kopiering er kun tilladt til en selv og
ens husstand. Det vil derfor ikke være lovligt at tage en digital kopi af en
udsendelse og låne denne til familie og venner., ligesom det ikke er
lovligt at give en sådan kopi i gave til familie og venner.

Hm! det sætter ligesom sine begrænsninger i en del af dette forum, men
det er der nok ikke noget at gøre ved. Jeg synes det er lidt forkert at gøre
det kriminelt at optage noget fra TV til naboen, eller lignende.

Så´n er det bare, og det må man jo så tage til efterretning, hvis man ikke
ønsker at bryde loven
Steen
Til top
MadManMingo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Januar-2006
Sted: Denmark
Point: 253
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2006 kl. 14:58

@iSteen

ENIG! Synes heller ikke det er rimelig, at man ikke må give/låne en optagelse fra TV væk, bare fordi det ikke er et gammelt analogt VHS-bånd. Men sådan er reglerne åbenbart PT.

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2006 kl. 08:28

Jeg fatter altså ikke begrænsningen på at låne ud til ens nærmeste. Det er selvfølgelig nok for at trække stregen et sted, og for at man ikke skal lave "låne på ubestemt tid" til alle og enhver inklusiv naboens datters kærestes kollegas ven.

Men man låner da sine originale DVD'er ud til en god ven eller noget nær familie, hvis de gerne vil se dem. Eller er det måske i bund og grund også ulovligt???   Hvis man måtte låne en original ud - hvorfor må man så ikke låne en kopi fra TV ud?

Efter min mening er det først ulovligt, hvis man kopierer eller downloader en original film med menuer, ekstramateriale (og advarsler om det ulovlige i at kopiere dem). Jeg synes ikke der er noget forkert i at give/låne en optagelse fra TV ud. Hvis den først er vist i TV, er der efterhånden betalt så meget afgift og tjent så mange penge på den, at det nok går, hvis jeg låner den ud til min gamle far.

Men selvfølgelig - Hvis loven siger noget andet. Så må man jo have det med i betragtning.

Redigeret af MadManMingo - 11-April-2006 kl. 08:30
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2006 kl. 08:40
Hvis det er ulovligt er det i hvert fald en lov jeg har tænkt mig at praktisere "civil disobedience" overfor.

Det er ikke en rimelig lov på noget som helst niveau...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2006 kl. 09:36

Hej MadManMingo

Tak for opfølgningen og informationen.

Det er som du siger, nok et spørgsmål om at skulle trække grænsen et eller andet sted, og det er altid rart at vide hvor denne grænse er, så man ved når man bevæger sig på kanten af den.

For det vil jeg nok komme til at gøre nogen gange, med god samvittighed.  

Der kan være situationer som dem du nævner med at låne en optagelse ud til sin gamle far, eller optage noget for en kammerat der ikke selv har mulighed for at være hjemme og se det live. De vil være over grænsen, hvor den er trukket nu, men personligt kan min samvittighed godt leve med at gå den fod over grænsen i sådanne tilfælde, og jeg tror heller ikke nogen retsinstans ville gøre særligt meget for at retsforfølge mig for en sådan overtrædelse.

Den vigtigste grænse ligger i min samvittighed ved "massedistribution" eller kommerciel distribution - altså situationer hvor man deler sine optagelser med mange via filtjenester eller lægger dem på et website, eller situationer hvor man sælger sine optagelser. Men at låne eller forære min gamle far en optagelse af et program han virkelig gerne ville have set, kan jeg ikke få mange søvnløse nætter over.

PS: "civil disobedience" - hehehe, godt udtrykt Heartware 

Redigeret af spawn - 11-April-2006 kl. 09:38
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
grøn Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 22-September-2005
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2006 kl. 09:57
for at ikke at ødelægge min nattesøvn, kalder vi det her i huset for backup og ikke kopi. er der noget galt i det???????
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2006 kl. 10:12

@grøn

Hmmm - Du kan nok kalde det hvad du vil. Men backup eller kopi... Tomato'/Toma'to. Det er stadig en digitalt "kopi" hvis den kommer ud på en DVD.

Men det er nok lidt overdrevet at kalde tv-optagelser for backup . Det er nok de færreste der laver backup at deres TV - og det er TV-optagelser vi taler om i denne tråd. Hvis du tænker på backup af hjemmevideo fra turen til bobon-land, så er det jo helt i orden. Dem har du selv rettighederne til

Redigeret af MadManMingo - 11-April-2006 kl. 10:13
Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2005
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2006 kl. 22:29

For mig er det helt logisk at distributionsmetode eller forholdet mellem afsender og modtager ikke retfærdiggør en evt. udåd. Ellers kunne enhver jo påstå at have modtaget seneste afsnit af Smallville fra onkel i Amerika.

Og med hånden på hjertet, kan jeg altså ikke påstå at kunne se forskel på en film optaget af en jeg kender og på en optaget af en jeg ikke kender.Synd for gammel-far som ikke kan betjene en recorder: Ingen arme - ingen småkager. OK, så er der jo VHS hullet :)

Som jeg skrev i denne tråd med et glimt i øjet, http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10774& PN=1

"recorder aka. piratmaskine"

Næ, den helt store parodi, er at man hjertens gerne må kopiere og distribuere en købt DVD inden for hustanden, bare man ikke bryder en kode i processen. Den formulering er da så latterlig, at den nærmest opfordrer til civil ulydighed (= pirateri).

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2006 kl. 08:15

@mgmg

Velkommen tilbage mgmg. Nå, har du været ude og købe dig en recorder siden sidst?

Jeg skal gerne hjælpe dig, hvis du har fået glimt i øjet. Og som vi ivrigt diskuterede i den nævnte tråd, så er en recorder STADIGVÆK ikke en piratmaskine. Den kan fuldt ud bruges på lovlig vis, indtil en vis grænse. Det er hvor denne grænse ligger, som vi behandler i denne tråd.

Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2005
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2006 kl. 10:51

MadManMingo, jeg vakler mellem fælleskøb af en Sony 720 og en 710. Jeg har sparet sammen, men er ikke sikker på at den nye er bedre end den gamle (som den burde være).

Helt enig, en recorder kan ligesom et destillationsapparat anvendes fuldt lovligt :)

Det kunne være interessant at lave en poll med spørgsmål om folk har anvendt deres recorder 100% lovligt, som beskrevet i denne tråd.

Personligt kender jeg kun én recorder-ejer, der ikke har brudt loven, som den fortolkes her. Han har kun brugt den som afspiller.

Hvis alle bryder loven, kunne det være fordi der var noget galt med den.

PS. Undskyld "fed"

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2006 kl. 12:51

første svar på evt. poll

Jeg kan bekræfte at jeg indtil videre udelukkende har brugt min recorder 100% lovligt som beskrevet både i denne tråd og alle lovtekster.

Ikke af moralske eller andre skrupler, men udelukkende da jeg ikke har haft behov for at bruge den anderledes endnu.

Får jeg et behov for at bryde loven i mindre udstrækning som beskrevet i denne tråd, vil jeg dog ikke have nogen skrupler ved at gøre det.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2006 kl. 13:34

Jeg vil da gerne melde rent ud, at jeg kun har brugt min recorder 95% lovligt. Idet jeg i god tro har optaget nogle enkelte tegnefilm til min mor, som hun kan vise til børnebørnene. På daværende tidspunkt regnede jeg også med, at det var helt ok.

Men grunden til at jeg overhovedet startede denne tråd, var netop at finde ud af hvordan landskabet så ud rent lovmæssigt. Så man som Spawn nævnte, ved hvornår man bevæger sig ud mod kanten. Så er det jo op til den enkelte at afgøre, hvor meget samvittighed man har til at gå ud over .

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu