|
Transport udgifter til reparation...... |
Besvar | Side <123 |
Forfatter | |||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 24-August-2007 kl. 18:17 | ||
Sgu da godt han ikke tog den med til månen |
|||
Smurf
Super bruger Oprettet: 05-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
Sendt: 24-August-2007 kl. 18:26 | ||
Den der forstår jeg så slet ikke. Hvordan i himlens navn kan forhandleren ligges til last at en person køber noget her i danmark ikke bestilt til levering i udlandet og så tager det med.
Hvordan fitten kan de så pålægge forhandleren omkostningerne til at sende til usa - i min verden er det helt ovre i den anden grøft og er bare med til at priserne stiger i sidste ende samt forhandlerne generelt vil være endnu mere oppe på dupperne.... :/ |
|||
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer BDP-LX71 Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61 Baghøjtalere 2 x DM685 TDCTV - bredbånd Itrends.dk |
|||
JesperLund
Guld medlem Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Sendt: 24-August-2007 kl. 18:43 | ||
Den fulde tekst for afgørelsen er bedre end diverse avisartikler til at forklare dette... |
|||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||
Smurf
Super bruger Oprettet: 05-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
Sendt: 24-August-2007 kl. 23:20 | ||
Jeg kunne jo ikke dy mig, så derfor har jeg stillet e-mærket 2 fiktive spørgsmål med udgangspunkter i forskellige sager jeg har set bl.a. i dette forum uden at være konkret - det er en generel udmelding fra dem som "vagthund osv" jeg var interesseret i som forbruger og til deling med evt. andre interesserede, da man lidt for ofte får en forkert oplevelse af forretninger med det såkaldte e-mærke når man handler online. Fra: Michael Jensen [mailto:mje@tweakup.dk] Hej Vi har igennem længere tid fået en del forespørgsler fra brugere af vores forum på punkter omkring Plasmaskærme og hvad der egentligt kræves af sælger / køber ved reklamationssager / mangelsager indenfor reklamationsperioden på de 2 år via købeloven og regler for fjernsalg – via Internettet. Ved en rundspørge til et par forskellige forhandlere af edb-udstyr som også har bl.a. Plasma skærme er vi stødt på nogle underlige fortolkninger af købeloven og de regler der er forbundet hermed. Alle siderne har jeres e-mærke og det giver derfor ordningen et knap så positivt ry (dette er desværre også set i andre fora omkring elektronik og overholdelse af gældende lovgivning m.m.), at de forskellige forhandlere ikke fortolker reglerne som fx forbrugerstyrelsen og andre domme på områderne. Under forudsætning af at forhandleren er baseret i Danmark og hermed underlagt den danske købelov, har solgt via Internettet til en privat forbruger og forhandleren i øvrig bærer e-mærket, ønsker jeg generelle udmeldinger fra e-handelsordningen til, hvordan I forventer jeres medlemmer opfører sig og retter sig efter gældende købelov m.m. på følgende eksempler: Eksempel 1: Man har købt en plasmaskærm på Hvis vi skal se på købeloven samt uddrag fra forbrugerstyrelsens hjemmeside omkring disse problemstillinger står der klart (taget fra købeloven) Køberens mangelsbeføjelser Udover det står der på fx forbrug.dk’s hjemmeside om transportudgifter( http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/25/ ) : Køber skal være sælger behjælpelig med at aflevere, sende eller på anden måde stille varen til sælgers disposition. Mindre ting – dvs. ting det er muligt at transportere med offentlige transportmidler – skal du normalt selv indlevere i butikken. Når det gælder større ting som hårde hvidevarer, møbler, antenner o.l., vil der ofte komme en montør eller anden sagkyndig fra firmaet hjem til dig. Hvis sælgeren ønsker en stor og uhåndterlig genstand indleveret i butikken, må han som hovedregel selv sørge for transporten, medmindre det er muligt for køberen at sende varen med posten. En plasmaskærm på Hvad er jeres holdning til at forhandlere med jeres e-mærke afspiser forbrugere med meget fortolkede løsninger på en problemstilling som denne – samt hvad bør man som forbruger via købeloven og jeres ordning som minimum kunne forvente af service og rettigheder i en sådan situation? Eksempel 2:
Ombytning af varer taget fra forbrug.dk’s hjemmeside (http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/03/1/ ): Syntes I det er god skik og etik for sælgeren (en forhandler med jeres mærke) at foreslå ombytning til en demo-model? Hvad gør man som forbruger, som medlem i fora, handlende med Internet forhandlere med jeres logo, hvis de ikke lever op til de i købeloven stillede krav og selv fortolker dem? Jeg syntes, med det jeg ser dagligt mange steder rundt omkring, der i den grad mangler velvilje og lyst fra forhandlernes side til at forstå at service der som minimum lever op til lovens krav, efter salg er ligeså vigtigt som selve salget. Jeg finder også i den grad der mangler samspil og debat mellem forbrugere og forhandlere for at finde nogle fælles fodslag indenfor lovgivningen, til at sikre en endnu bedre fremtid for handler på nettet, da alt for mange slipper af sted med fortolkninger m.m. fordi de ved folk ikke gider vente år på afgørelser i forbrugerstyrelsen eller via Domstolene. Jeg håber meget, I vil besvare spørgsmålene.
Med venlig hilsen / Kindly Regards
Her kommer så svaret fra en medarbejder hos e-handelsfonden har fjernet personens navn da det ikke er videre relevant :) Fra: xxxxxx[mailto:xxxx@e-handelsfonden.dk] Hej Michael, Mange tak for dit spørgsmål, det er altid rart når der er nogen der interesserer sig for de retlige aspekter ved at handle, og i særdeleshed ved at handle på nettet. Til at starte med, synes jeg at det er ærgerligt hvis I har fået nogle svar fra forretninger der er ikke er i overensstemmelse med gældende lov. Vores opfattelse er dog den, at hvis en e-mærket butik er i tvivl om hvordan loven/lovene skal fortolkes i en konkret sag, så henvender de sig til os for at få rådgivning, om hvordan de skal agere. I de tilfælde hvor en e-mærket butik fejlagtigt har handlet i strid med loven bliver vi i mange tilfælde kontaktet af forbrugeren og kan af denne vej informere butikken om hvordan den enkelte lovbestemmelse skal fortolkes og hvilken retsstilling forbrugeren har. Herefter er det vores erfaring, at de e-mærkede butikker ”retter ind” og lytter og lærer. Der er tale om en kompleks lovgivning og det er de færreste netbutikker, der har en jurist ansat, så det kan ikke undgås, at den enkelte netbutik ind i mellem træffer en beslutning der er i strid med forbrugerklagenævnets praksis. Hertil skal det siges, at det er vores erfaring, at netbutikkerne reagerer og behandler forbrugeren i overensstemmelse med loven og forbrugerklagenævnets praksis så snart vi i e-handelsfonden rådgiver butikken i en konkret tvist. Når det nu er sagt, så vil det ikke være tilfredsstillende som forbruger i eksempel 1, kun at modtage en fragtlabel til PostDanmark, da det antageligvis vil være forbundet med væsentlig ulempe at skulle fragte en stor plasmaskærm ned til posthuset. Derfor vil man som forbruger, omkostningsfrit kunne bestille en fragtmand, til at afhente skærmen. Dette betinger dog, at reklamationen er berettiget. Forbrugeren skal være opmærksom på, at såfremt reklamationen ikke er berettiget, vil omkostningerne til fragtmanden ikke blive refunderet. Ad eksempel 2, så må man ikke ombytte til en tilsvarende demo model, da kunden således vil have modtaget noget der var dårligere end det han oprindeligt købte. Dog vil en forhandler godt kunne tilbyde, ombytning til en bedre demo model, eller en tilsvarende demo model plus en afslag i prisen såfremt forbrugeren er indstillet på dette. Jeg håber at svarene er udbydende nok, men det er svært at tage stilling i fiktive sager, da der i konkrete sager er et utal af parametre der skal tages hensyn til. Med venlig hilsen Jurist e-handelsfonden Børsen 1217 København K
|
|||
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer BDP-LX71 Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61 Baghøjtalere 2 x DM685 TDCTV - bredbånd Itrends.dk |
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 24-August-2007 kl. 23:41 | ||
De svarede blot det de skal svare, nemlig præcis det der står i købeloven. Så intet overraskende der.
|
|||
Smurf
Super bruger Oprettet: 05-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
Sendt: 24-August-2007 kl. 23:48 | ||
Det er fuldsændigt korrekt, nu har jeg så svaret hende retur med 2 konkrete eksempler fra e-mærkede netbutikker hvor deres svar ikke svarer til det hun skriver, samt en opfordring til at bygge broer imellem forbrugerleddet og sælgere, da det ikke virker til de i dagligdagen har et reelt billede af hvor mange der rent faktisk lever op til kravene i lovgivningen. |
|||
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer BDP-LX71 Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61 Baghøjtalere 2 x DM685 TDCTV - bredbånd Itrends.dk |
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 29-August-2007 kl. 00:11 | ||
Har du fået svar på dette så?
www.forbrug.dk har lidt ala dette, hvis du søger i deres sager. Men det kunne godt være langt bedre.
|
|||
Breddam
Guld medlem Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
Sendt: 29-August-2007 kl. 01:07 | ||
smurf, det var en meget fin ide at sende et skriv afsted til e-handelsfonden!
Du formidler problemstillingen rigtigt godt, og der svares meget fint. (De jurister kan altså ét eller andet...) Jeg lægger især mærke til formuleringen: "I de tilfælde, hvor en e-mærket butik fejlagtigt har handlet i strid med loven, bliver vi i mange tilfælde kontaktet af forbrugeren, og kan ad denne vej informere butikken om, hvordan den enkelte lovbestemmelse skal fortolkes, og hvilken retsstilling forbrugeren har. Herefter er det vores erfaring, at de e-mærkede butikker ”retter ind” og lytter og lærer." Jeg synes faktisk, at det er en god formulering, men frem for alt håber jeg, at det er rigtigt - undskyld tvivlen! Det rummer jo en ekstra mulighed for pression - undskyld udtrykket - når man har noget i klemme. Man skriver bare til e-handelsfonden! De tager så straks affære! Dén service har jeg i hvert fald ikke været opmærksom på hidtil Venligst Søren |
|||
Smurf
Super bruger Oprettet: 05-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
Sendt: 29-August-2007 kl. 16:37 | ||
Ja jeg har faktisk lige fået svar idag Kandersen I får lige det hele her- De 2 konkrete eksempler er der så ikke svaret på i første omgang!!:
Fra: Michael Jensen [mailto:mje@tweakup.dk] Hej xxxxxxx Mange tak for svaret. Som forbruger er jeg glad for svaret i den forstand, at det bliver taget seriøst. Mine spørgsmål var med vilje generelle, men du kan se et meget konkret eksempel vedhæftet denne mail for at dokumentere, det rent faktisk er meget normalt svar for en e-mærket butik. Derfor kunne jeg godt tænke mig, hvordan du mener man som forbruger, at man kan følge op på den slags sager. Med venlig hilsen __________________________________________________________
Fra: xxx xxx [mailto:xxx@e-handelsfonden.dk] Hej Michael Jeg vil anbefale, at du anbefaler de forbrugere, som du er i kontakt med, at de i første omgang henvender sig til os, hvis de har haft problemer med en e-mærket butik. Vi løser omkring 9 ud af 10 henvendelser vi får fra forbrugere. Vi fungerer oftest som mægler mellem forbruger og butik. Det er som regel bedst for alle parter at finde en løsning, der ikke involverer Forbrugerstyrelsen, da det ofte indebærer, som du selv nævner, lange behandlingstider. Det er ikke vores indtryk, at forbrugerne mener, at de har Forbrugerstyrelsen og butikkerne har e-handelsfonden. Vi får dagligt emails fra forbrugere, der føler sig uretfærdigt behandlet, og dem hjælper vi til at få løst deres problemer, så det er rettet ind efter lovens og vores særlige krav. Du må som sagt meget gerne henvise forbrugere til os, som føler sig uretfærdigt behandlet. Vi informerer de e-mærke butikkerom bl.a fortolkning af gældende lov, hvis det er vores opfattelse, at der er tvivl om fortolkning af en bestemmelse eller uvidenhed omkring forbrugerklagenævnets og forbrugerombudsmandens praksis. Vi kan ikke skrive ud til alle vores butikker hver gang, der er en lov bestemmelse som bliver fortolket uhensigtsmæssigt, men vi kontakter altid den enkelt butik så fejlen ikke gentager sig. Fortsat god dag. Med venlig hilsen xxx xxx xxxxx Jurist e-handelsfonden Børsen 1217 København K ___________________________
Breddam, er glad for du syntes om ideen, fordi man er magtesløs som forbruger som flere indlæg og oplevelser også viser. Nu påtager ehandelfonden sig noget ansvar, hvorvidt det er en god ting kan jeg personligt ikke sige da jeg ingen sager har selv, fordi jeg altid undersøger ting INDEN jeg køber og dermed meget meget sjældent får noget i klemme - man bruger meget tid på det før ja men meget lidt efter. |
|||
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer BDP-LX71 Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61 Baghøjtalere 2 x DM685 TDCTV - bredbånd Itrends.dk |
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 30-August-2007 kl. 14:18 | ||
Jeg synes det er lidt foruroligende, at de faktisk bare gentager sig selv. Omend jeg kan forstå, at det måske kan være svært at skrive noget andet, så skulle jeg dog mene, at man som minimum vil oplyse om, at man har noteret sig eksemplerne og vil følge op på dem. Men det er jo desværre ret typisk i denne verden, at mange helst ikke vil forholde sig til konkrete sager, når de bliver gået lidt på klingen (det betyder jo man skal arbejde lidt), men blot udtrykker en generel holdning, som pudsigt nok altid er i fin overensstemmelse med det som man ønsker at høre Jeg har ikke selv nogen egentlig holdning et E-mærket (eller fonden). Jeg finder det først og fremmest foruroligende, at der overhovedet er behov for den slags, medmindre det bliver brugt som en egentlig råd/vejledning til de erhvervsdrivende. Men i det øjeblik det bliver en mellempart mellem erhversdrivende og handlende, så mener jeg der er brug for langt større resourcer og ikke mindst kompetence til, at også gøre noget ved problemerne. Det har e-handelsfonden mig bekendt ikke. Det har forbrugerklagenævnet ikke engang. Der er alt for meget politik i dette, og for lidt handling!
|
|||
Besvar | Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |