|
LCD.dk |
Besvar | Side <12 |
Forfatter | ||
Ole
Guld medlem recordere.dk teamet Oprettet: 04-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 874 |
Sendt: 09-April-2008 kl. 17:26 | |
Forbrugerombudsmanden har altså sagt (jf Sandal) at der skal mere end blot en udvidelse af perioden for "formodningsreglen" for at forhandleren må kalde det for en garanti. -Og mit GÆT er, at det er det LCD.dk mener med garanti. En garanti skal indeholde mere end det. Eksempel: Lad os antage, at bildæk normalt holder 15.000km. En forhandler garanterer, at du kan køre mindst 10.000km på de nye dæk. Din bil er dårligt sporet, og derfor er dækkene slidt op efter 8.000km. Nu kan du gå til forhandleren og bede om et par nye dæk - på garantien. Havde han ikke givet dig garanti kunne han - hvis han kunne bevise, at det var din sporing, den var gal med - fraskrive sig ansvar. Var der gået over 6 måneder var det dig, som forbruger, der skulle bevise, at dækkene var i en dårlig kvalitet da du købte dem.
Det ENESTE LCD.dk tilbyder ekstra (som jeg læser deres forretningsbetingelser) er, at du slipper for den sidste sætning i mit eksempel. -Det er altså dem, der har bevisbyrden i alle 24 måneder - men det bliver et gæt, for de skriver det ikke direkte på hjemmesiden, hvilket de skal §12, stk. 2. (se ovenfor)
...Ole |
||
Moderator, recordere.dk
|
||
fhansen
Guld medlem Oprettet: 08-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1349 |
Sendt: 10-April-2008 kl. 07:43 | |
Skrev til LCD.dk: Okay. Skal lige forstå det ret så. Hvis der skulle opstå noget med mit Svar: Ja, det er korrekt, så længe det ikke er selvtægt står vi inde for garantien i de 2 år. |
||
bøllebobb
Junior bruger Oprettet: 29-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 40 |
Sendt: 30-April-2008 kl. 08:43 | |
Jeg ville mene, at det må betyde, at der er tale om egentlig garanti, som er væsentlig forskellig fra reklamationsretten.
2 års garanti er en hel del, og stiller forbrugeren væsentligt bedre end reklamationsretten. Andre elementer, som lcd.dk kunne smide i for at gøre det rigtig godt kunne være erstatningsprodukt i reparationsperioden, ombytning i stedet for reparation, afhentning af produkt i forbindelse med reparation. |
||
Sandal
Guld medlem Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
Sendt: 30-April-2008 kl. 09:16 | |
På hvilken måde, er denne garanti forskellig bedre fra reklamationsretten? LCD.dk skriver selv, at: de 2 års garanti følger vi 100% i henhold til købeloven. Altså er der KUN tale om reklamationsret. Endvidere er det ikke tilladt at benytte ordet garanti, hvis man ikke specificerer, hvad denne indholder (markedsføringslovens § 10).
Forbrugerombudsmanden har udtalt i sine retningslinjer, at et uspecificeret 2 årig garanti, ikke er væsentlig bedre end reklamationsretten. Så der er vel egentlig ikke så meget at diskutere. Redigeret af Sandal - 30-April-2008 kl. 09:19 |
||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
||
bøllebobb
Junior bruger Oprettet: 29-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 40 |
Sendt: 30-April-2008 kl. 21:00 | |
Jeg tror, at medarbejderen hos lcd ikke er så sikker på juraen, som du er.
Senere siger de jo, at med mindre der er tale om selvtægt så dækker lcd. Hvis vi går ud fra, at de ikke mener med selvtægt, at man påtager sig en politimæssig opgave uden at have ret til det, som en jurist måske ville forstå selvtægt, men bare, at man smadrede tingen med vilje, så er det væsentligt bedre vilkår end en reklamationsret. Jeg vil give dig ret i, at det havde været bedre, hvis de havde specificeret hvordan deres garanti var bedre end købelovens reklamationsret, men du skal huske, at bare fordi ombudsmanden har sagt noget, så kan man stadig diskutere det. Ombydsmanden er klog, men ikke ufejlbarlig, og hans 'afgørelser' kan ikke tvangsfuldbyrdes og tæller ikke rigtig, når man taler om retspraksis. Men det er stadigvæk fornuftigt at holde sig til ombudsmandens udtalelser, men lidt kritisk sans skader aldrig... Det sidste var ikke så relevant her, men hvis du læser jura, skal du huske rækkefølgen af dine retskilder, og her er ombudsmandens udtalelser altså en hel del under grundloven :-) |
||
Sandal
Guld medlem Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
Sendt: 30-April-2008 kl. 21:16 | |
De skal specificere hvad der er omfattet af deres garanti, det følger direkte af markedsføringsloven. Hvis de ikke gør det, vil enhver mangel som udgangspunkt være omfattet af garantien. Jeg har helt styr på rækkefølgen af vores retskilder. Forbrugerombudsmandens retninglinjer kun er vejledende (deraf navnet retningslinjer), men mig bekendt, så bliver disse almindeligvis benytte af både advokater og domstolene. Alt andet vil da også være uhensigtsmæssigt. |
||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
||
Peter_J
Junior bruger Oprettet: 22-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 28 |
Sendt: 05-Maj-2008 kl. 21:54 | |
Hej alle sammen. Efter længere tids overvejelser har jeg endelig besluttet mig for at købe et 42" Panasonic PX80. Nu skal jeg bare finde ud af, hvor det skal købes... I den forbindelse har jeg også overvejet LCD.dk (muligvis via et fælleskøb et sted). Da jeg har læst mig til, at deres tv er parallel-importeret fra Tyskland, og jeg gerne vil kunne sove så sikkert fremover som muligt, har jeg overvejet at tegne en ekstra-forsikring hos dem. Den koster 999 kr og udbydes af Securator: http://www.lcd.dk/Default.aspx?ID=71 Det er selvfølgelig en ekstra udgift, men det lyder meget rart, f.eks. at de har 4-års burn-in garanti etc. Mine spørgsmål er nu: Kender nogen af jer Securator, og hvad er jeres erfaringer med dette firma? Jeg kan se, at Securator er genforsikret, kan jeg så sove roligt, hvis de må lukke eller går konkurs? Hvis LCD.dk (eller en anden dansk internetbutik) må lukke eller går konkurs, er det så Panasonic, der overtager butikkens forpligtelser overfor kunden - hvis man eksempelvis ikke har nogen ekstraforsikring, (men kun standard DK-købelovs-rettigheder)? Hvor meget får man for pengene, hvis man i stedet bruger den ekstra guldmønt og køber hos en dansk autoriseret Panasonic forhandler - er Panasonic garanti-periode meget bedre end standard dansk købelov foreskriver? Jeg synes egentlig LCD.dk virker meget fornuftige, også på deres "Om os" video på deres hjemmeside. Jeg undrer mig dog over, at en butik, som efter sigende er 12 år gammel (godt nok startet under et andet navn) ikke er blevet bedømt på hifipriser's barometer funktion, som stort set alle andre store forhandlere har. Er der nogen som har yderligere for-eller-imod bemærkninger mht. køb hos dem? Håber det er fair nok at placere alle disse spørgsmål herinde, selvom flere af spørgsmålene er mere generelle - ellers er en admin selvfølgelig velkommen til at flytte min post til rette sted. Jeg glæder mig til at høre jeres svar. Mvh. Peter. |
||
JesperLund
Guld medlem Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Sendt: 05-Maj-2008 kl. 22:31 | |
Du skal ikke regne med at en forsikring dækker i de tilfælde hvor du kan (eller burde kunne) bruge din reklamationsret over for forhandleren. Forsikringer dækker udover reklamationsretten, for eksempel defekter efter to år, eller hvis du taber dit TV på gulvet (eller hvad der nu står i policen).
Hvis du er bekymret for værdien af din reklamationsret (i praksis) på grund af parallelimport, så køb hos en forhandler der får leveret gennem Panasonic Danmark. Redigeret af JesperLund - 05-Maj-2008 kl. 22:33 |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
fhansen
Guld medlem Oprettet: 08-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1349 |
Sendt: 09-Maj-2008 kl. 23:50 | |
Åk for mig. Syntes spøgsmålene passer fint nok her. |
||
Besvar | Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |