recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR HD og Surround Sound
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDR HD og Surround Sound

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
janbau Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Maj-2005
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 360
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2009 kl. 16:00

Først senere på året kommer der 5/1 Surround Sound .

fandt dette

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1257259827

Til top
Derre Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-November-2009
Sted: Denmark
Point: 85
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2009 kl. 16:18
Tak, det er rart at få en endelig afklaring.

Samtidig stiller det dog spørgsmålstegn ved andre brugeres påstande om at have modtaget surround lyd på DR HD
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2009 kl. 16:29
Jeg synes ikke at dette udsagn fra DR giver mening (blå tekst, tyvstjålet og piratkopieret fra flatpanels.dk artiklen). Hvis lyden er HE-AAC 5.1, kan STBen ikke sende DTS eller DD videre til receiceren. Enten skal det decoces til 5.1 PCM over HDMI i STBen, eller også skal surround receiceren modtage og decode HE-AAC 5.1

Erik Henz Kjeldsen fortsætter:
”DR regner med at kunne sende de første film med 5.1 lyd før årets udgang.”

Formatet, som benyttes til at distribuere den digitale lyd kaldes HE-AAC, som er kort for High-Efficiency Advanced Audio Coding. Denne lyd sendes til den digitale tuner, som modtager DR HD og herfra kan lyden videredistribueres til en surround-forstærker, der dekoder lyden i 5.1 DTS eller 5.1 Dolby Digital.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Bobben Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Maj-2007
Sted: Norway
Point: 358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2009 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg synes ikke at dette udsagn fra DR giver mening (blå tekst, tyvstjålet og piratkopieret fra flatpanels.dk artiklen). Hvis lyden er HE-AAC 5.1, kan STBen ikke sende DTS eller DD videre til receiceren. Enten skal det decoces til 5.1 PCM over HDMI i STBen, eller også skal surround receiceren modtage og decode HE-AAC 5.1

Erik Henz Kjeldsen fortsætter:
”DR regner med at kunne sende de første film med 5.1 lyd før årets udgang.”

Formatet, som benyttes til at distribuere den digitale lyd kaldes HE-AAC, som er kort for High-Efficiency Advanced Audio Coding. Denne lyd sendes til den digitale tuner, som modtager DR HD og herfra kan lyden videredistribueres til en surround-forstærker, der dekoder lyden i 5.1 DTS eller 5.1 Dolby Digital.

Teksten til DR gir mening den.   MPEG4 mottagere som støtter HE-AAC multikanalslyd vil transkode denne lyden til DTS 5.1 i mottagerens hardware. Dermed kan alle AVreceivere motta surround lyden.,  Dersom dekoderen ikke støtter HE-AAC multkanalslyd (dvs. produsenten ikke har valgt å betale for denne hardware opsjonen/lisensen) så vil mottageren kun gi ut stereo PCM.

Denne måten å sende 5.1 lyd på er også valgt som standard i Norsk DVB-T.

Med HE-AAC kan man sende høykvalitets 5.1 lyd med 160kbps.  Dolby Digital krever typisk minst 448kbps for å gi god kvalitet mens DTS benytter normalt sett 1.5Mbps.  Derfor er løsningen med HE-AAC 160kbps og transkoding til DTS i MPEG4 mottageren enormt båndbreddebesparende.

Se også side 10 i EBU Techreview 305:
http://www.ebu.ch/fr/technical/trev/trev_305-moser.pdf

Det finnes også mer info på
http://broadcastengineering.com/news/dts_mpeg4_hdtv_20060907 /
http://news.ecoustics.com/bbs/messages/10381/264420.html

HE-AAC (AACplus) standarden er utviklet av Coding Technologies. Coding Technologies og DTS inngikk en avtale for å få til en løsning som gjør det mulig å transkode HE-AAC 5.1 til DTS 5.1 i en dekoder/mottager.  Senere så har Dolby kjøpt Coding Technologies og har kommet med løsninger for å transkode til Dolby Pulse.
http://www.dolby.com/professional/technology/broadcast/dol by-pulse.html

Redigeret af Bobben - 03-November-2009 kl. 17:37
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2009 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af Bobben Bobben skrev:

Teksten til DR gir mening den.   MPEG4 mottagere som støtter HE-AAC multikanalslyd vil transkode denne lyden til DTS 5.1 i mottagerens hardware. Dermed kan alle AVreceivere motta surround lyden.,  Dersom dekoderen ikke støtter HE-AAC multkanalslyd (dvs. produsenten ikke har valgt å betale for denne hardware opsjonen/lisensen) så vil mottageren kun gi ut stereo PCM.

Er denne transcoding en standard feature i DVB-T boxe?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Derre Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-November-2009
Sted: Denmark
Point: 85
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2009 kl. 18:19
Det burde det da ihvertfald være... Mon ikke det er beskrevet i boxer godkendelsen?
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2009 kl. 19:00
lidt offtopic så håber jeg at det bliver muligt at slå underteksterne fra over selector, jeg kunne ihvertfald ikke på det program jeg så i går.

Redigeret af Kasper_J - 03-November-2009 kl. 19:00
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2006
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2009 kl. 20:55

Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

lidt offtopic så håber jeg at det bliver muligt at slå underteksterne fra over selector, jeg kunne ihvertfald ikke på det program jeg så i går.

Ja, hvad er det lige der gør DR så skræmte i forhold til DVB subtitling. Findes der overhovedet MPEG4 kompatible DVB bokse der IKKE understøtter DVB subtitling? (Jeg er med på at der findes ældre MPEG2 bokse der ikke gør) 

Til top
Bobben Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Maj-2007
Sted: Norway
Point: 358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2009 kl. 08:32
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Bobben Bobben skrev:

Er denne transcoding en standard feature i DVB-T boxe?

Det er jeg usikker på men dersom mottageren støtter HE-AAC 5.1 lyd så er den nødt til å transkode for at det hele skal fungere.   Jeg tror de fleste MPEG4 baserte chipset har denne muligheten dersom produsenten har valgt å betale for å  "enable" den.  Det skal sannsynligvis betales lisens for å benytte DTS transkoding løsningen på samme måte som det må betales lisenser for å benytte MPEG4 & HE-AAC audio i dekoderen.

Dersom det er meningen at DR skal sende HE-AAC 5.1 så må mottageren transkode ellers vil man ikke få overført surroundlyden til AVreceiver.   Her i Norge er det spesifisert at surroundsendinger i DTT skal være HE-AAC 5.1 og at evt. dekodere som skal støtte dette må transkode.
Til top
Bohn Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-August-2007
Sted: Haslev
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2009 kl. 10:36
Vi har en C+ HD boks, og på vores Marantz SR-14 viser den 5,1 DTS lyd på DVB-T, men alm. 2,0 DD på sat. (dette på de nævnte DR kanaler).
Hygge
Kim

Marantz SR-14
B&W Matrix - f:801 s2, b: 805, c: HTM, s: 800asw
Panasonic PT-AE700e
Quality Screen 86"
C+ HD boks
Topfield TF5000pvr

Xbox 360 Elite
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu