recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Maximum T 102
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMaximum T 102

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2010 kl. 17:00
Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nu er HE-AAC jo en forhv ny kompressions standard, men den bedste der findes. Jeg er sikker på DR har valgt det bedste i en god mening.

Jeg er ikke i tvivl om, at HE-AAC er en rigtig god kompressionsstandard. Men det hjælper bare ikke noget når formatet ikke understøttes af surround receivere, men det er selvfølgelig en hønen og ægget diskussion.

Det er ikke SR'en der skal understøtte HE-AAC, det er Boxen. Den re-encoder til et for SR'en kendt format, såsom DD og DTS

Din sammenligning med MPEG2 kontra MPEG4 er selvfølgelig relevant, men alligvel er det ikke helt det samme, da MPEG4 trods alt er bredere understøttet end HE-AAC som i den udgave DR bruger vist kun derudover bruges i Norge og New Zealand.

Citér
Det er så bare kedeligt at der er så få boxe der understøtter HE-AAC i 5.1. Men det må jo skyldes alt det billige kinester-skrammel, der kommer til landet. Og de boxe fejler jo tydeligvis på mange flere parametre end lyden. Så lad være med at tro I får det hele for 400 kr

Det kan du da have ret i. Men Windows Mediacenter der i følge specifikationerne understøtter HE-AAC med 5.1 kanaler er det ikke muligt (for mig) at hive surround ud af.

Understøtter WMC også HE-AAC vers 4?
Til top
morten_b Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2010 kl. 08:32

Det er ikke SR'en der skal understøtte HE-AAC, det er Boxen. Den re-encoder til et for SR'en kendt format, såsom DD og DTS

Det er lige netop det der er problemstillingen. De gænge lydkomprimeringsstandarder dvs. DD og DTS er understøttet af alle normale surround receivere. Det er HE-AAC ikke pt. Derfor er HE-AAC et dårligt valg til surround for nuværende, og det er da heller ikke ret mange der har valgt det. At reencode er alt andet lige et dårligt valg som giver et kvalitetstab - det svarer til at reencode wma til mp3 eller omvendt.

Citér  

Ikke i følge oversigten. Men længere nede i dokumentet er 5.1 (3/2) lyd angivet som en mulighed
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/dd742784%28VS.85%29.aspx

Men jeg er bestemt ikke vant til at læse tekniske dokumenter om codecs.

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2010 kl. 13:53

Det er lige netop det der er problemstillingen. De gænge lydkomprimeringsstandarder dvs. DD og DTS er understøttet af alle normale surround receivere. Det er HE-AAC ikke pt. Derfor er HE-AAC et dårligt valg til surround for nuværende, og det er da heller ikke ret mange der har valgt det. At reencode er alt andet lige et dårligt valg som giver et kvalitetstab - det svarer til at reencode wma til mp3 eller omvendt.

Citér  

Ikke i følge oversigten. Men længere nede i dokumentet er 5.1 (3/2) lyd angivet som en mulighed
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/dd742784%28VS.85%29.aspx

Men jeg er bestemt ikke vant til at læse tekniske dokumenter om codecs.

Du blir ved! Man kan da ikke sende et fuldt ukomprimeret 5.1 surround

Redigeret af Kampus - 05-Marts-2010 kl. 13:54
Til top
Pluto Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-Februar-2010
Sted: Danmark
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2010 kl. 10:20
Igår havde jeg for første gang lidt pixellering i udsendelsen Politiforhandleren på DR HD. Dog ikke kraftig nok til at generer lyden. Men vejret var jo også lidt voldsom. Var dog aldrig sket med den
indbyggede tuner i min Sony fladskærm ( som jeg dog ikke kan bruge, da den ikke understøtter HEE-AAC lyden.

Skal man være 100% sikkert på at noget virker. Skal der stå Sony eller Pioneer på produkterne.
Det er min erfaring.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2010 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af Pluto Pluto skrev:

Skal man være 100% sikkert på at noget virker. Skal der stå Sony eller Pioneer på produkterne.
Det er min erfaring.
Ja! Eller Triax T-HD405VA Big smile
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2010 kl. 19:16

Nej men den i forvejen ikke supergode kvalitet bliver bestemt ikke bedre af reencoding.

Det ville i øvrigt være komplet uproblematisk at sende alm. 5.1 DD eller DTS på det digitale sendenet på DRHD. Den maksimale bitrate på DD 5.1 er 448 kbps på DVD. Så man sparer 2-300 kbps ved at bruge HE-AAC som giver alt for meget bøvl og besvær uden nævneværdige fordele for nuværende.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2010 kl. 20:30

Nej men den i forvejen ikke supergode kvalitet bliver bestemt ikke bedre af reencoding.

Det ville i øvrigt være komplet uproblematisk at sende alm. 5.1 DD eller DTS på det digitale sendenet på DRHD. Den maksimale bitrate på DD 5.1 er 448 kbps på DVD. Så man sparer 2-300 kbps ved at bruge HE-AAC som giver alt for meget bøvl og besvær uden nævneværdige fordele for nuværende.
Kvaliteten gennem min triax fejler da ikke noget. Den svarer ganske til hvis jeg satte en DVD på.

Bøvlet og besværet er fordi der findes for meget Kineser skrammel på markedet.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2010 kl. 09:24

Kvaliteten gennem min triax fejler da ikke noget. Den svarer ganske til hvis jeg satte en DVD på.

Det er jo subjektivt. Objektivt set ryger der kvalitet hver gang en ikke-tabsløs komprimeringsalgortitme anvendes.

Citér
Bøvlet og besværet er fordi der findes for meget Kineser skrammel på markedet.

Ja det kan man mene (selvom det efterhånden er svært at få noget der ikke er kineserskrammel). Omvendt kan man også sige, at det ikke er vanvittigt smart at bruge et format der ikke er bredt understøttet. Som jeg tidligere har skrevet er det kun ganske få lande der på deres terrestriske digitale sendenet benytter HE-AAC til surround.

Men jeg tror ikke vi kommer videreSmile
Til top
kallek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-September-2005
Point: 1287
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2010 kl. 11:38

Oprindeligt skrevet af Pluto Pluto skrev:

Det er min erfaring.
Ja! Eller Triax T-HD405VA Big smile

Uden at kunne udtale mig om triax T-HD405VA 
(Ja Triax er noget der virker) Jeg tror ikke der er mange ejer af Triax T-HD409+Triax C-HD 415 som vil give dig ret i at det virker. Det er Dansk men sidste gang jeg køber fra Triax. Ingen hjælp, ingen svar på mail, og ingen opdateringer, de er total ligeglade med deres kunder. Ok de laver en rep når man sender til dem, men man skal selv finde løsningen bla her i dette forum. 100% aldrig mere Triax. Eneste positivt er deres billed kvalitet er god når det muligt at følge en udsendelse, uden fast frysninger drop out mm

Redigeret af kallek - 07-Marts-2010 kl. 13:33
Lg 42 LA 667V
RDR-HX650 HDD
MARANTZ SR 4600
KEF HØJTALER 6,1
Blu-ray LG 730
Humax BXR-HD
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu