recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Boxer godkendt"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket"Boxer godkendt"

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2010 kl. 23:48
Oprindeligt skrevet af Mikael T Mikael T skrev:

Er det ikke Digi-tv som har sat de tekniske standarder jf. tidligere link:

På nordisk plan er man blevet enige om hvilke dele af standarderne for digitalt tv vi skal benytte, og modtagerne skal kunne klare det hele.

Disse specifikationer er nedskrevet på http://www.nordig.org/

Boxer har påtaget sig opgaven med at godkende bokse til det hele, og ikke kun de dele af standarden som Boxer selv benytter. Det er ganske praktisk, ellers skulle der være flere test-centre i hvert land Smile

/Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2010 kl. 07:53
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

På nordisk plan er man blevet enige om hvilke dele af standarderne for digitalt tv vi skal benytte, og modtagerne skal kunne klare det hele.

Disse specifikationer er nedskrevet på http://www.nordig.org/

Boxer har påtaget sig opgaven med at godkende bokse til det hele, og ikke kun de dele af standarden som Boxer selv benytter.

Fint nok. Så mangler vi bare en forklaring på, hvorfor der angiveligt kan købes Boxer-godkendte bokse, som ikke understøtter det lydformat, som DR anvender på DR HD.

Er det DR, som bruger et format, som ikke er omfattet af nordig, er det Boxer, som ikke udfører de tests, de har forpligtet sig til, eller er det nordig, der har gjort dele af de benyttede standarder valgfri?

Redigeret af Allan Olesen - 24-September-2010 kl. 07:58
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2010 kl. 07:56
Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Nu har jeg ikke Boxer, så jeg må indrømme at jeg ikke havde tænkt nærmere over det andet end at det vel blev konverteret til LPCM over hdmi, pcm stereo over toslink og ellers alm. analog stereo - jeg har ikke haft indtryk i de ting der har været sagt og skrevet at de prioriterede 5.1 særlig højt, så jeg ville ikke have undret mig hvis DTS/AC3 reencoding ikke var et krav.

Når nu vi har en "gratis" HD-kanal, som sender film med 5.1 kanals HE-AAC-lyd, synes jeg da, at det er en ret væsentlig information, om en boks kan udnytte dette lydsignal fuldt, eller om den bare videresender en amputeret udgave.

Redigeret af Allan Olesen - 24-September-2010 kl. 07:56
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2010 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Ja ok. Men - Skal en godkendt DVB-T boks kunne konvertere HE-AAC til DTS eller AC3?
Du kan læse de nyeste Boxer krav fra Sverige side 4 i dette Teracom dokument. Det er nok - bortset fra DVB-T2 - de samme krav som bruges af Boxer i Danmark. 

Lars  Smile 

Jeg prøver lige igen.  

Læs dette Teracom dokument, der også er gyldigt for DR/TV2 og Boxer Danmark (bortset fra DVB-T2 omtalen)

IRD

NorDig

NorDig

DTG

DTG

Features

HD-IRD

DVB-T1

HD-IRD

DVB-T2

SD-IRD

DVB-T1

HD-IRD

DVB-T2

Transcode, in HE-AAC &/or E-AC3 to out AC3 &/or DTS

M (1)

M(1)

-

M (E-AC3)

(1): For IRDs with digital audio output (eg SPDIF)

M betyder Mandatory = et ubetinget krav. 

Som jeg læser det, skal der transkodes fra både HE-AAC og E-AC3 til enten DTS eller AC3, hvis der er et SPDIF interface i modtageren.

Det er imidlertid sådan, at Boxer ikke kan teste alle forhold til 100%. Dette friholder dog ikke leverandøren fra at skulle levere bokse, der overhoder alle M krav og at modtage evt. reklamationer over  afvigelser fra kravene.

Det vil nok være klogt - for at undgå ærgelser - at fortælle forhandleren, at man har brug for at transkode HE-AAC og E-AC3. 

Lars Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2010 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Fint nok. Så mangler vi bare en forklaring på, hvorfor der angiveligt kan købes Boxer-godkendte bokse, som ikke understøtter det lydformat, som DR anvender på DR HD.

Er det DR, som bruger et format, som ikke er omfattet af nordig, er det Boxer, som ikke udfører de tests, de har forpligtet sig til, eller er det nordig, der har gjort dele af de benyttede standarder valgfri?

Står de bokse listet på Boxers hjemmeside ?

Hvis ikke, så kan forvirringen også skyldes at de "kun" er godkendt til brug på Boxer i Sverige.

Personligt mener jeg at Boxer burde have haft versionering af deres godkendelser, da de godkender bokse til mange lande, og kravene til en Boxer godkendelse er løbende blevet justeret efterhånden som de landes krav er blevet føjet til.

Så et Boxer logo på kassen er i sig selv ingen garanti. Apparatet skal være Boxer godkendt til Danmark.

(Jeg ved ikke om det er problemet her, men blot noget der kan forvirre omkring Boxer generelt)

/Lars

Redigeret af Lars - 24-September-2010 kl. 11:40
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2010 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Står de bokse listet på Boxers hjemmeside ?

Tja, det kan du jo svare lige så godt på, som jeg kan. Trådstarter har nævnt en Dilog 655. Hvis det er denne her, så er den listet.
Til top
Mikael T Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 31-August-2008
Sted: Funder Kirkeby
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2010 kl. 12:21
- ja, det er den og den kan ikke...

Redigeret af Mikael T - 24-September-2010 kl. 12:22
Panasonic PX80 37"

Panasonic EH50

Dilog DT-655

Triax 405

Cambridge 540R v3
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2010 kl. 13:04

- ja, det er den og den kan ikke...

Hvor er det lige du ikke kan læse ?
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Det er imidlertid sådan, at Boxer ikke kan teste alle forhold til 100%. Dette friholder dog ikke leverandøren fra at skulle levere bokse, der overhoder alle M krav og at modtage evt. reklamationer over  afvigelser fra kravene.

Jeg har faktisk tjekket med Teracom.

Men det ville, som Lars(admin) skriver, være nyttigt med en angivelse af den version (dato) af kravene, som godkendelsen bygger på. 

Det gælder ikke kun Boxer men fx også de  'lede'   MPEG-4 SDTV  bokse, som stadig kan reklamere med MPEG-4 uden at fortælle om den manglende HD evne.  

Lars Smile 

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2010 kl. 14:17
[QUOTE=reslfj]

Hvor er det lige du ikke kan læse ?
[quote=reslfj]

Den sender ikke et DTS signal videre fra DRHD. 
Specifikationerne angiver at den kun kan dekode AAC, ikke HE-AAC

Panasonic PX80 37"

Panasonic EH50

Dilog DT-655

Triax 405

Cambridge 540R v3
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2010 kl. 14:25

Den sender ikke et DTS signal videre fra DRHD. 
Specifikationerne angiver at den kun kan dekode AAC, ikke HE-AAC

Hvis det står i spec. for boksen, så er den enten godkendt efter en tidligere version af Nordig/Boxer/Teracom.   Det er derfor jeg hver gang sådanne sager kommer op - skriver om det nøsvendige i en fuldstændig og nøjagtig angivelse af standarder - ikke fordi det så virker, men udelukkende fordi man kan klage og have en god chance for at få medhold. 

Retur med boksen.

Lars   Smile
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2010 kl. 19:49

Tak for mange gode indlæg, det er en interessant diskussion - ikke mindst fordi der er kommercielle interesser involveret.

Boxer har bla. slået sig op som godkendende autoritet af apparater i Danmark og producenterne har selvfølgelig derfor forsøgt at hænge på dem. Og de fik da fuppet mig!

Men ”Godkent af Boxer” betyder vel reelt ikke andet end at apparatet har en kortlæser hvor du kan stikke dit kredit– nej undskyld – Boxer kort ind!

Resten må vi selv finde ud af…

Og i øvrigt tak til  Kampus (og nesager) for info om Triax 405 som laver fed dts! 

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=71863&PN=1&title=dilog-655

Redigeret af Mikael T - 24-September-2010 kl. 21:07
Panasonic PX80 37"

Panasonic EH50

Dilog DT-655

Triax 405

Cambridge 540R v3
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu