recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DTT MUX7 kanal 61-69 til mobilt bredbånd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDTT MUX7 kanal 61-69 til mobilt bredbånd

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Emne: DTT MUX7 kanal 61-69 til mobilt bredbånd
    Sendt: 24-Juni-2009 kl. 00:21

Det er nu vedtaget at UHF kanal 61-69 i luften overgår til mobilt bredbånd.

http://epn.dk/teknologi2/tele/article1733928.ece

http://vtu.dk/nyheder/pressemeddelelser/2009/frekvenser-til- fremtidens-mobile-bredbaand/frekvenser-til-fremtidens-mobile -bredbaand

Mon ikke der kommer en nyhedsartikel  fra redaktionen her på recordere.dk ?

Lars

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2009 kl. 12:16

Denne beslutning følger efter at  vore naboer har besluttet det samme.

Det blev med Danmarks støtte vedtaget som en mulighed i efteråret 2007 på WRC07.

Siden har bla. Finland, Sverige, Tyskland, Frankrig, Spanien og UK  vedtaget at samle alt DTT under kanal 61 (kanal 21-60).

Bemærk at der kun er tale om 72 MHz, som vil blive delt i 30 MHz til download og 30 MHz til upload og 10-12 Mhz som ubrugt beskyttelse derimellem.

Det vil i første række blive brugt til at skaffe 99.9% dækning over hele landet med en ganske rimelig, men dog ikke særlig høj hastighed.

Lars :)

Til top
Jwin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2008
Sted: København, DK
Point: 757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2009 kl. 09:18

Hej Lars.

Det går åbenbart hurtigt:  "Arbejdet med at gøre frekvenserne klar til at blive anvendt til mobilt bredbånd ventes tilendebragt i løbet af 2010"

Vi har skrevet sammen før, om brug af trådløse mikrofoner i 800 til 820 mhz. Skal jeg læse ovenstående, som at de begynder at sende på disse frekvenser allerede i 2010?

Der er endnu ikke kommet nogen anbefalinger om alternative frekvenser, fra de danske importører af denne type trådløst grej.

Mvh Jens

Redigeret af Jwin - 29-Juni-2009 kl. 09:43
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2009 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af Jwin Jwin skrev:

Vi har skrevet sammen før, om brug af trådløse mikrofoner i 800 til 820 mhz. Skal jeg læse ovenstående, som at de begynder at sende på disse frekvenser allerede i 2010?

Der er endnu ikke kommet nogen anbefalinger om alternative frekvenser, fra de danske importører af denne type trådløst grej.

Ja, det er rigtigt.

Alle TV og produktionsselskaber står med et problem, for de frekvenser der i dag bruges til mikroporte (trådløse mikrofoner) bliver nu annekteret af mobilt bredbånd.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Jwin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2008
Sted: København, DK
Point: 757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2009 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Alle TV og produktionsselskaber står med et problem, for de frekvenser der i dag bruges til mikroporte (trådløse mikrofoner) bliver nu annekteret af mobilt bredbånd.

/Lars

Det skal nok blive underholdende. Jeg har 22 sæt mikrofoner, der benytter kanalerne 62, 63 og 64. Så jeg har måttet budgettere med en mulig ekstraudgift i 2010 til udskiftning af grejet. Ærgeligt, da det er velfungerende grej som ellers vil kunne holde mange år endnu.

De har jo samme problem i Sverige. Her har de oprettet en hjemmeside om problemet: http://saveourspectrum.info/ Der skulle komme en dansk udgave, i følge Sennheizer Nordic.

/jwin

Redigeret af Jwin - 29-Juni-2009 kl. 12:10
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Point: 725
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 17:42
Jeg er i samme situation, dog kun med 10 sæt trådløse mikrofoner. En del af dem kan gå ned til 786MHz, men ak... Dér sender Hove-senderen MUX 5 på 782-790MHz i mit nærområde.

Jf. IT&Telestyrelsen bliver det hidtidige 800-820MHz-bånd ulovligt at bruge fra 2013.

Jeg kan se, at der er to muligheder fremover på UHF, enten 823-830MHz i hele landet (undtagen Bornholm) - der bli'r sikkert trængsel, eller muligvis et sted i båndet 470-790MHz: Der bliver det forhåbentlig lovligt at bruge de frekvenser, hvor der ikke er en TV-sender lige i nærheden ("white spaces" i båndet). Men det er vist ikke vedtaget endnu.

Under alle omstændigheder... jeg må vist også til at budgettere med nyt udstyr.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af huntiedk huntiedk skrev:

Jeg er i samme situation, dog kun med 10 sæt trådløse mikrofoner. En del af dem kan gå ned til 786MHz, men ak... Dér sender Hove-senderen MUX 5 på 782-790MHz i mit nærområde.

Jf. IT&Telestyrelsen bliver det hidtidige 800-820MHz-bånd ulovligt at bruge fra 2013.

Jeg kan se, at der er to muligheder fremover på UHF, enten 823-830MHz i hele landet (undtagen Bornholm) - der bli'r sikkert trængsel, eller muligvis et sted i båndet 470-790MHz:....

For det første er brugen af trådløse mikrofoner uhyre vigtig i mange sammenhænge, men det er prof. brug - også i forsamlinger og fx i kirker ol. - og  der må man forvente en vis udskiftning indgår i de løbende driftsudgifter.

For det andet, så har 'mikrofonfolket' ikke tilskyndet til en rimelig hurtig udvikling af udstyr, der let kan skifte frekvens  og slet ikke til udvikling af ret meget og godt digitalt udstyr. 
Der har ikke været en klar forståelse af, at man  står med uendelig svage argumenter, når man fråser med -her frekvens - resorcerne.    Jeg ved, at det analoge udstyr anses for lydmæssigt bedre og fx synkronisere lyd/billede bedre.  Men der er mange anvendelser,  hvor dette ikke betyder noget, og hvor digital teknologi allerede burde have været fuldt indført. Tænk på hvor mange forbindelser, der fx bruges mellem teknikere.

For det tredie, så har 'mikrofonfolket' kæmpet imod  alle ændringer udfra en helt kortsigtet penge-fiksering.  Mikrofoner er ret beset småpenge i forhold til fx Boxers, DR's  eller et teleselskabs budget.

Istedet skulle man have indset, at 'man faktisk svinede med båndbredden', og derfor skulle man få det ændret. Om ikke for andet så alene fordi  det er umoralsk at svine.
Den side* "saveourspectrum.info", som henvises til ovenfor, svarer jo helt til, at en bilfabrik eller to oprettede en webside   med navnet 'max3kmprliter.info' for derefter at kalde den upartisk med henvisning til at  BP, Q8 og Shell var medstiftere.  Dead  

Nå, men ITST side giver nok de bedste og sikreste informationer for dansk brug. Det er vel overvejende sandsynligt, at UHF kanaler der ikke anvendes til TV i et område, kan anvendes til mikrofoner.  I UK har man indført en licens og en i fremtiden stigende betaling. Betalingen skal  sikre en effektiv administration/støjtjeneste, men også at  vigtige formål ikke generes af 'gratister', der ikke har et vigtigt formål.   

Det er jo af afgørende vigtighed, at der skaffes god og overalt dækkende adgang til nettet. Dette gælder  ikke kun i huse, men over det ganske land, ja endda over kystnære havområder. 
Her synes  800MHz båndet og på sigt GSM900 båndet af helt afgørende betydning.

Lars Smile

* Siden kalder sig upartisk, men den huses af "Sennheiser Nordic" og støtter et helt ensidigt synspunkt.  Sennheiser Nordic har jo i årevis vidst at faste analoge frekvenser ikke var fremtiden. 

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 20:16
Som inkarneret IT-nørd er jeg absolut heller ikke sur over de kommende forbedrede muligheder for mobilt bredbånd. Udviklingen går den vej; TV'et jeg købte for 4 år siden bli'r nu skiftet for at få et med DVB-C tuner, osv. osv... Verden er ikke statisk. Jeg er bare glad for at jeg ikke har investeret i hele striben af microports i går, heldigvis er de ældste dele ved at være så gamle, at det under alle omstændigheder er relevant at udskifte dem.

Mange brugere er, som jeg, tilknyttet amatørteaterscener, og min samling af microports er opbygget over efterhånden mange år. Jeg har heldigvis økonomi til løbende udskiftning, men ikke alle er så heldige.

Man skal se sig for ved ny- såvel som brugtkøb. Der er masser af 800-820MHz-grej til salg i begge kategorier, og ja, også Sennheiser... så pas på...

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 21:02

De har jo samme problem i Sverige. Her har de oprettet en hjemmeside om problemet: http://saveourspectrum.info/ Der skulle komme en dansk udgave, i følge Sennheiser Nordic.

Problemet er lidt mere nærværende i Sverige, hvor forbud mod at bruge 780-862MHz åbenbart allerede er trådt i kraft. Vi har trods alt et par år til omskiftningen.

Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af huntiedk huntiedk skrev:

De har jo samme problem i Sverige. Her har de oprettet en hjemmeside om problemet: http://saveourspectrum.info/ Der skulle komme en dansk udgave, i følge Sennheiser Nordic.

Problemet er lidt mere nærværende i Sverige, hvor forbud mod at bruge 780-862MHz åbenbart allerede er trådt i kraft. Vi har trods alt et par år til omskiftningen

Langt de fleste steder i Danmark anvendes kanal 60 ikke,  pt. er det kun i region hovedstaden og omkring Jyderup  (Vestsjælland).

Nu var Sverige et af de lande der støttede denne frekvensanvendelse ved WRC07 i november 2007 og i december 2007 vedtog Sverige denne omlægning.  Det har således allerede længe været kendt, at der ville komme 'ugler i mosen'.   Men som så ofte valgte mange den yderst tvivlsomme logik  "Det er ikke endeligt vedtaget, så derfor kommer det ikke". 

Det er helt samme tåbeligheder vi ser med fx MPEG-2 og MPEG-4 i Tyskland og tidligere her i vort eget  Kongerige eller fx. med DVB-T2  i rigtig mange lande.  

Men sker  det ikke nu, så sker det dog engang....

BFE har netop igen 'klynket' over, at brugen af 790-862 MHz til mobilt bredbånd   vil kunne genere både kabel og antenne TV.   Men de og EBU( bls. DR)  har jo intet gjort udover at skrige ulven kommer. BFE i øvrigt først efter alt var vedtaget og det meste tekniske afklaret.

Det er så stygt udygtigt, ikke konstruktivt  og alt andet end rettidigt.   

Lars    Smile

Redigeret af reslfj - 13-September-2010 kl. 20:45
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu