recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elgiganten glemmer det vigtigste.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketElgiganten glemmer det vigtigste.

Besvar Besvar Side  <1 678
Forfatter
Besked
Among Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 501
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2011 kl. 13:55

@ evilguy

Omdrejningspunktet i de sager der har været oppe og vende i Forbrugerklagenævnet omkring MPEG2 osv., er jo ikke om forhandleren har oplyst køberen på tilstrækkeligt mange måder, men om køberen overhovedet har fået de nødvendige oplysninger.

Eksempel:

http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/Mpeg2-modtager-koebt-2008

Den erhvervsdrivende burde have oplyst forbrugeren om, at fjernsynet ikke kunne modtage kanaler i standarden MPEG4. På grund af tidspunktet for købet kunne forbrugeren hæve købet. Afgørelsen handler om en forbruger, der modtog signal via egen antenne.

I ovenstående afgørelse beder køberen om et tv, som skal kunne modtage alle "de nye kanaler". Mere specifik er køberen ikke. Herefter sælger forhandleren et tv der kun har MPEG2. Substansen i denne afgørelse er vurderingen af hvorvidt forhandleren burde have vidst at MPEG4-formatet var på vej. Læg mærke til alle de konkrete omstændigheder der bliver taget i betragtning, før nævnet når en konklusion:

...kan det lægges til grund at kædens hovedkontor har været indbudt til orienteringsmøder i perioden fra september til oktober 2008

...Boxer´s liste over godkendte MPEG4-fjernsyn blev først offentliggjort den 25. november 2008..

I efteråret 2007 blev der samtidig informeret bredt om betydningen af den forestående digitalisering. I september 2007 lancerede Brancheforum Digitale Medier (BDM) informationsportalen digitaliseringen.dk, og i november 2007 udgav BDM en informationsfolder om digitalt tv målrettet til butikkerne.

Ovenstående citater er eksempler på de forhold som Forbrugerklagenævnet tog i betragtning. De nåede altså frem til den konklusion at forhandleren - omstændighederne taget i betragtning - ikke havde overholdte sin oplysningspligt.

I en lignende sag, der blot finder sted på et tidligere tidspunkt, får sælgeren imidlertid medhold:

http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/DVB-C-modtager-ikke-medhold

- og en tredje sag!:

http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/DVB-C-modtager-ikke-medhold

Her drejer tvivlen sig om hvad der er blevet sagt parterne imellem. Køberen påstår at han udtrykkeligt bad om et MPEG4-tv, mens forhandleren påstår at køberen kun blev lovet et MPEG2-tv. Bevisbyrden påhviler forhandleren, og da forhandleren ikke kan løfte bevisbyrden, får køberen medhold i at der foreligger en (mindre) mangel - køberen får et nedsalg i prisen på 500 kr.

At en forhandler tydeligt skriver MPEG2 på et prisskilt, kan efter omstændighederne sagtens være tilstrækkeligt. Problemet i praksis er blot at bevisbyrden påhviler forhandleren, og denne kan i mange tilfælde være svær at løfte.

Jeg vil gerne bede dig komme med henvisninger som underbygger din påstand om at en tydelig mærkning på et prisskilt, aldrig er nok.

Købeloven opererer ikke med en sådan entydighed, som du forsøger at fremlægge det. Man kan godt forestille sig situationer hvor oplysninger på både varer, prisskilter og hjemmesider ikke er nok, mens man tilsvarende også kan forestille sig situationer hvor en gammel serviet med oplysningerne på ER nok.

Det afgørende er ikke kvantiteten af oplysningerne, men kvaliteten og især virkningen. Hvis forhandleren kan dokumenterer at oplysningerne er nået frem til køberen, så har forhandleren opfyldt sine forpligtelser.

Har du eksempler på at Forbrugerklagenævnet tager stilling til DVB-T2?

Redigeret af Among - 31-Marts-2011 kl. 14:00
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2011 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

nu er det fandme for langt ude.

hvis man ikke selv gider sætte sig minimalt ind i ting før man poster 6000-20000 afsted så er man selv medskyldig. 
hvis man er interesseret i de svenske kanal kan man jo lette røven og erhverve sig lidt viden.

Hvad hvis der bliver sendt et nyt kraftig signal fra rusland, men en anden standard skal elgiganten oplyse om at man ikke kan modtage det signal?
Havd med alle de obscure radiosignaler der findes? skal de genopfriskes hvergang vi køber en fm transistor, bare så man ved at dem kan man ikke tage.

Alle produkter har begrænsninger og jeg synes personligt ikke at en discountbutik som elgiganten skal klandres for at de ikke oplyser om svenske sendeforhold.
Jeg forventer ikke at en butik har sat sig ind i vores nabolandes sendeforhold. hvad med den lille butiksejer i Herning. skal han lige have et overblik over hvilke signaler der benyttes i polen, tyskland, sverige, norge og de britiske øer (kunden skal jo måske have sit tv med til færøerne).

Jeg mener godt kunne forstå indlægget.
Men vil det sige Du helt udelukker EBU og NorDig (Standarderne) plus sammes institutioners syn på den økonomiske udvikling eller udrulning af især HDTV her i Europa.
Så jeg mener derfor El Giganten tager fejl når de sælger en "U-kurant vare". Jeg vil ikke sige jeg har advaret samme Gigant, men jeg har sendt dem noget tidligere og totalt ufroståeligt. Heldigvis bliver mine meninger mere i overens med Forbrugerstyrelsen end med hvad El-Giganten nu engang mener, det med stille købere ringere og give samme skylden!  Wink

OK nogle argumenter preller altså af. Når DR aldrig startede en HD kanal via masterne, da skulle _____ og en hel masse ____ da ville DR aldrig (nogensinde) påbegynde sende med DVB-T2; jeg mener på forsøgsbasis. Eller er dette også en grov misforståelse.  Embarrassed

Jeg er eddermame glad for jeg ikke står overfor de personer som i Forbrugerstyrelsen stå på Fabriakant eller Sælgers side og konstant taler om en Køber bør eller burde se sig bedre for, som om igen igen, at TV signalerne stopper ved den dansk/svenske grænse; dengang som nu!

Redigeret af moho - 31-Marts-2011 kl. 15:08
Til top
evilguy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Februar-2008
Point: 389
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2011 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

At en forhandler tydeligt skriver MPEG2 på et prisskilt, kan efter omstændighederne sagtens være tilstrækkeligt. Problemet i praksis er blot at bevisbyrden påhviler forhandleren, og denne kan i mange tilfælde være svær at løfte.

Jeg vil gerne bede dig komme med henvisninger som underbygger din påstand om at en tydelig mærkning på et prisskilt, aldrig er nok.

Købeloven opererer ikke med en sådan entydighed, som du forsøger at fremlægge det. Man kan godt forestille sig situationer hvor oplysninger på både varer, prisskilter og hjemmesider ikke er nok, mens man tilsvarende også kan forestille sig situationer hvor en gammel serviet med oplysningerne på ER nok.

Det afgørende er ikke kvantiteten af oplysningerne, men kvaliteten og især virkningen. Hvis forhandleren kan dokumenterer at oplysningerne er nået frem til køberen, så har forhandleren opfyldt sine forpligtelser.

Nej jeg kan ikke komme med konkrete henvisninger, da vi endnu har en sag tilgode omkring DVB-T2 - den skal nok komme.

Men som jeg har fremhævet i dit redigerede indlæg, så påhviler bevisbyrden altid sælger og den opgave er noget nær umuligt at opfylde med mindre sælger skriftligt kan påvise at kunden er informeret eller kan påvise at kunden har fået informationen serveret på en sølvplade.
Det er efter min mening meget uretfærdig overfor de erhvervsdrivende...

Jeg har diskuteret sagen til hudløshed med Ehandelsfonden jurist(er), da MPEG2 sagen brød ud i lys luge og konsekvensen er simpel; Amerikanske tilstande.
Men konsekvensen bliver først gennemført når vi har haft nogle sager i retssystemet, men jeg har svært ved at se hvordan butikkerne kan undgå det - desværre.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2011 kl. 15:15
evilguy

Og ingen taler om en lovmæssig krav om indbygning af Digital tunere i USA, i skærme over en hvis størrelse.

Hvis jeg konkret ønskede vide hvornår man havde vedtaget MPEG4 formatet.
Nu tænker jeg ikke på hvad man mente i Danmark om samme standard. Og Jurister kan selvfølgelig have ret men men men

Forholdet imellem Jura og Paraboler som var forbudte i Danmark men tilladte i Sverige for 25-30 år  siden. Så det med sammenblande Jura og TV Mediet, dette er på forhånd dømt til gå galt.
Lad mig komme med mit eget eksempel herpå. DR påstår 720p25 er HDTV, og så vidt jeg ved eksisterer der end ikke en TV standard som hedder 720i50. Og når jeg lander i en juridisk tvist herom, da ved jeg at mine modparter kan vidne til min modparts fordel.
At ting så kan se totalt ubrugeligt ud på skærme er noget helt andet. Alt kan vendes til DR's fordel men det bliver ingenting bedre af, uanset hvor megen juristeri der vil blive lagt heri.

Konkret Juridisk spørgsmål, hvormange sager har man haft af "Aflytninger af de Jord- eller Mastebaserede danske Radio-kæder forbindelser"?  Dette er et spørgsmål jeg selv nægter forsøge finde, dette er gemt så langt væk at  .  .  .      Samme undskyldning blev nemlig brugt til forbyde danskere modtage ting "Fra eller Via Satellitter".

Redigeret af moho - 31-Marts-2011 kl. 15:23
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2011 kl. 15:26
Et andet spørgsmål hvornår hørte de forskellige Antenneforeninger (Foreningen af danske Antenneforeninger) første gang om planerne om fordele H D T V,  som M P E G 4 signaler
Igennem de forskellige Kabelnet?
Fordi samme direkte udmeldte dette, altså Foreningen (ok måske indirekte da).  Big smile
Nu tænker jeg på hvis Jurister stiller dette spørgsmål!  hvis jeg stillede nogen dette spørgsmål ville jeg hverken få et svar, ej heller baggrundsoplysninger om hvornår det var vedtaget at det var MPEG4 man ville anvende i fremtiden.  
Rigtigt jeg vil anvende oplysninger meget meget negativt, især overfor Sælgerne.  Embarrassed

Redigeret af moho - 31-Marts-2011 kl. 15:28
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2011 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

PS @Otto    "Doven,  javel - men du ved dog, at du skal slå op, og hvor du det nok står - i Købeloven"  Læser man ikke Købeloven på handesskolen nutildags?

Det antager jeg da at man gør. Jeg synes egentlig ikke man kan forlange at en sælger skal kunne hver eneste paragraf på fingerspidserne, men man skal naturligvis have en viden om de vigtigste elementer og de grove linier. Groft sagt: Hvis man forstår hensigten med loven, og agerer ud fra dén hensigt, så vil man som regel ikke ovetræde de finere detaljer - også selv om man ikke kender dem.

Det der er det problematiske i dén sammenhæng, er jo så at der ikke er noget krav om at man har gået et eneste minut på handelsskole, for at man kan blive sælger. Så nej, jeg tror faktisk at der går en hel del sælgere rundt, der aldrig har læst et eneste bogstav af købeloven.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2011 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

@ reslfj

Rent personligt, er min overbevisning ikke desto mindre at Elgiganten ikke har pligt til at oplyse om modtagerforhold fra nabolande. Men min personlige vurdering betyder jo ikke at Forbrugerklagenævnet ikke kan nå frem til en anden konklusion.

Men Among, ovenstående finder jeg ikke har relation til købeloven og sælgers oplysningspligt.

Nu kan jeg personligt nok aldrig klage efter  §76 1.3 i sager om netop fjensyns modtageforhold - jeg vil indlysende være 'i ond tro'.

Der står ikke noget i Købeloven om  modtagelse fra nabolande .  Faktisk er svensk tv  meget almindeligt på det østlige Sjælland.  Ligeledes er det helt normalt i Sønderjylland, på Lolland/Falster og på det sydlige Fyn,  at have en antenne mod Tyskland.

Det var nok endnu vigtigere i den analoge tid før kabel og satellit, men det er stadigvæk vigtigt for mange.  Mit tv viste fx mere Sverige end Danmark,  indtil TV2 kom i luften.

Da det er 'betydning for købers bedømmelse' dvs. vigtigt i købers øjne, så forstår jeg ikke din nedvurdering af  signaler fra  'nabolande' - vore politikere stillede direkte et krav til Boxer om mindst en nabolandskanal overalt i landet.

I denne afgørelse - http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/DVBC-MPEG4-afslag i pris -  fremgår:

"Hertil kommer, at den erhvervsdrivende selv udarbejdede en informationsfolder om digitalt tv, som ifølge den erhvervsdrivendes egne oplysninger i sagen blev udleveret fra december 2008. Af informationsfolderen fremgik, at forbrugeren via en DVB-C modtager i form af en boks eller indbygget i tv’et ville kunne modtage digitalt tv via kabel-tv, men at udsendelser i HD kun ville kunne modtages med en DVB-C MPEG4 modtager."

Og at den erhvervsdrivende derefter (i 2009) med sikkerhed måtte have viden om og forståelse for betydningen i visse konkrete tilfælde (kunden har kabel-tv).

Når Elgiganten således selv skriver om DVB-T2, så er de da langt bedre stillet mht klager ved også at skrive om HD kanalerne fra Sverige.
Det har de også selv vurderet hos Elgiganten og har allerede rettet teksten. Thumbs Up

Man må naturligvis forvente, at Elgigantens sælgere har eller hurtigt får  kendskab til den rettede tekst.

OT:  Det er i øvrigt en mærkelig logik, der til tider er i  visse nævnsmedlemmers vurdering.

Således mener et medlem  (i mindretal)

"Det bemærkes, at et tv med DVB-T MPEG4 modtager kunne modtage ”det hele”, det vil sige alle de nye programmer pr. 1. november 2009 i digital kvalitet via en stueantenne."

Uden at bekymre sig de mindste om behovet for kortlæser og Boxerkort og abonnement for at modtage "det helt" via DVB-T.*

Derimod anføres et mindretal i en anden sag:

"Indtil dette tidspunkt var det uden betydning om, man valgte DVB-T eller -C, og uanset man havde købt et DVB-C MPEG-4 tv, skulle man alligevel skulle tilkøbe et programkort og CA-modul for at kunne se digitalt og HD.”

Her er det vist mere partsinteresse end ret og fairness, der afgør synspunkterne - Dead 

Lars   Smile

* Man skal vel også købe en stueantenne eller mange steder en tagantenne ?

Redigeret af reslfj - 31-Marts-2011 kl. 16:49
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2011 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

PS @Otto     Læser man ikke Købeloven på handesskolen nutildags?

Det der er det problematiske i dén sammenhæng, er jo så at der ikke er noget krav om at man har gået et eneste minut på handelsskole, for at man kan blive sælger. Så nej, jeg tror faktisk at der går en hel del sælgere rundt, der aldrig har læst et eneste bogstav af købeloven.

Jeg finder det - i et langt videre perspektiv - dybt, dybt  bekymrende at unge mennesker ikke tager den uddannelse de magter, men  'graver deres talent(er) ned' og ikke uddanner sig udover folkeskolen.
Det bliver ikke let at klare sig uden en vis faglighed i fremtiden. 

Nu  er det ikke nogen elitær uddannelse eller cand.jur. jeg efterlyser, men en helt praktisk gennemgang af en  rimelig letlæselig tekst (her købeloven) og lidt praktiske øvelser.  

Hvis man vil arbejde indenfor handel, så skal man vel også kunne regne lidt ?  Er det teknik man sælger skal man vel også kunne læse en engelsk manual? 

Jeg tænker somme tider, at beskæftigelsesfradraget på selvangivelsen kun skulle gælde for folk med en uddannelse,  hvis de er under 30 år gamle.

Det forudsætter naturligvis, at arbejdsgiversiden  også bakker op om en uddannelse til alle,  der kan -  og det kan de fleste.

Lars  Smile 

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2011 kl. 18:12

Nu  er det ikke nogen elitær uddannelse eller cand.jur. jeg efterlyser, men en helt praktisk gennemgang af en  rimelig letlæselig tekst (her købeloven) og lidt praktiske øvelser.  

Hvis man vil arbejde indenfor handel, så skal man vel også kunne regne lidt ?  Er det teknik man sælger skal man vel også kunne læse en engelsk manual? 

Jeg tænker somme tider, at beskæftigelsesfradraget på selvangivelsen kun skulle gælde for folk med en uddannelse,  hvis de er under 30 år gamle.

Det forudsætter naturligvis, at arbejdsgiversiden  også bakker op om en uddannelse til alle,  der kan -  og det kan de fleste. 

Jamen, vi er helt enige. Men det hele er jo kædet sammen: Det er vigtigere for folk at få varerne billigt, end at få kompetent vejledning. Ergo vinder de butikker der sparer mest på personalet, herunder ansætter ufaglærte medarbejdere fordi de er billigere end uddannede. Ligesom de butikker der sparer mest på personaleudvikling, også er dem der kan sælge varerne billigst.

Men du har helt ret, der er ikke ret mange der ikke har IQ til at gennemføre en salgsassistent-uddannelse. Det er ikke rocket science. Det er også dérfor jeg siger, at når medarbejderne ikke kender til helt basale, overordnede ting (hvadenten det er jura eller produktkendskab), så er det ikke fordi det er svært, men fordi det er en bevidst kalkulation at man sparer uddannelsen væk. Men så længe der ikke er noget lovkrav om at butikspersonale skal have et givent uddannelsesniveau, så bliver det i sidste ende kundens eget ansvar at vælge en butik hvor uddannelsesniveauet er i orden. Jo, alle skal overholde lovgivningen, men jeg har en lille smule svært ved at have ondt af folk der handler i supermarkeder for at få tingene billigst muligt, og så piver over rådgivningsniveauet bagefter.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 678

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu