recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mux1 nær Juelsminde
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMux1 nær Juelsminde

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 14:19

Jo højere BER, jo flere fejl er der i det modtagne signal, og det skyldes for svag modtagelse.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 16:41

BER tallet står for hvor mange af de modtagne "pakker" der er fejlbehæftede. Helt i samme stil som når du forneden på PC'en kan læse: "Indlæst, men med fejl på siden". Dvs at skidtet virker alligevel Tongue

Til top
Hancock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Maj-2005
Sted: Valby
Point: 544
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2011 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af lunapark lunapark skrev:

Tror helt sikkert ikke det er senderen :-) Naboen har fint signal, men hans antenne sidder også udenfor.

Jeg aflæste dette af på menuen...

MUX1:
BER: 61
AG C: 350

MUX2:
BER: 595
AG C: 555

Men ved ikke om det er det rigtige menuen viste 300 ved BER fremfor de før 600...
Er det bedre ?
Et lille quickkursus i hvad der er de bedste opnåelige tal er nok nødvendigt, 
og hvad de forskellige ting betyder.

Lad mig hurtigt gennemgå dine tal og forkortelser:
BER: Bit Error Rate
Normalt er dette udtrykt i et tal, som en potens af 10.
F.eks betyder 5*10E-3 at 5 ud af 1000 bit er fejlbehæftede.
Nogle producenter blander desværre tit BE (Bit Errors) og BER sammen til stor misforståelse for brugerne som dermed ikke kan gennemskue hvad tallene står for.
I dit tilfælde gætter jeg på at BER er et udtryk for hvor mange bit eller frames (ikke billed-frames, med data-frames) der er fejlbehæftet hvert sekund. Men det er et gæt.
På min Triax er BER et heltal, på min Sagem er det helt korrekt udtrykt som en potens af 10.
Så langt så godt, det går nok.

AGC står for Automatic Gain Control, og er et udtryk for signalstyrken af det modtagne signal.
En funktion som styrer forstærkningen i din tuner, således at detektoren altid har et korrekt signalniveau at arbejde med.
Hvordan tallet skal tolkes er op til udvikleren. Tallet kan afspejle høj forstærkning (lavt signal) eller højt signal (lav forstærkning). Her må man se hvad vej tallet bevæger sig når man drejer antennen. Det kan bruges til at finjustere antennen, hvis man er perfektionist.

Det undrer mig at du har problemer med MUX1, når BER er 61 !!
Det er meget lavt, og burde absolut ikke give anledning til udfald.
En BER på 0 er kun mulig i teorien, ikke i praksis. Og det er heller ikke noget problem.
Grunden til dette er at DVB-T har en meget høj FEC (Forward Error Correction) i forhold til f.eks DVB-C. Dette gør signalet meget robust overfor fejl, da FEC bruges til at genskabe det tabte.
I et lukket net som kabel-tv er der mindre støj end ude i luften.
Derfor kan man benytte mindre FEC og dermed overføre flere nytte-bits, som giver flere kanaler på den samme plads.
Håber at dette giver dig lidt forståelse for hvordan tingene hænger sammen, og dermed mulighed for at finde din fejl. Jeg ville koncentrere mig om dine signalniveauer, og de er høje nok, eller måske for høje. Digitale modtagere er typisk mere følsomme overfor alt for kraftigt signal, frem for et svagt signal. Det kan dine signal bjælker afsløre. Signalkvalitetsbjælken giver et godt udtryk for dette.
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl
Til top
lunapark Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-Marts-2009
Point: 175
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2011 kl. 17:32
Super tak Hancock, det var noget jeg kunne bruge.
Jeg tror rent faktisk også at BER på 61 er efter jeg smed forstærkeren på oppe ved antennen.

Skal et DVB-T siganl stadig have mellem 60-80 dBmicrovolt egentlig ? (for mest optimal)
Og hvad er den optimale forstærker at bruge ?
Ved dem nede ved Harald Skrald dur til nul og en skid!!
Men hvad skal me se efter på makedet, og hvad er forskellen på en forstærker og en linjeforstærker ?
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu