Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Vanderlay
Guld medlem
Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1168
|
Sendt: 12-Juli-2007 kl. 06:46 |
Kandersen skrev:
[
Jeg så meget hellere, at man prissatte filmenen langt mere realistisk.
300,- for en HD film er ganske enkelt tyveri. Men det er for mig at se det
eneste rigtige. Og så bliver det ikke på bekostning af kvaliteten.
|
Nu er det danske marked jo ikke centrum for ret meget i den her verden.
Hvis du vil have høj kvalitet uden at skulle betale de høje priser, er der vel
ingen vej uden om een af følgende muligheder:
1. Køb amerikanske udgaver, dvs køb dig ind på et marked, der er stort
nok til at levere nicheprodukter til forholdsvis lave priser
2. Stil dig tilfreds med mellemløsninger som 720p-downloads indtil
markedet i Europa er stort nok til at bære, at prisen på film sættes ned.
Filmene koster vel 300 kroner af én grund: der er kunder, der er så sultne
efter HD (og som vil have danske tekster), at de betaler denne pris.
Filmselskaberne vil jo også gerne tage 200 kroner for nye dvd-film
(køber du nogen sinde dem?), og så virker merprisen for HD sikkert
logisk.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 12-Juli-2007 kl. 11:35 |
Vanderlay skrev:
1. Køb amerikanske udgaver, dvs køb dig ind på et marked, der er stort nok til at levere nicheprodukter til forholdsvis lave priser 2. Stil dig tilfreds med mellemløsninger som 720p-downloads indtil markedet i Europa er stort nok til at bære, at prisen på film sættes ned. |
Der er mig bekendt intet teknisk ved de amerikanske udgaver, som gør dem ringere i forhold til europæiske, som derfor skulle gøre dem billigere. Det er præcis samme process de er igennem, blot med nogle andre tekster og evt. sprog.
Vanderlay skrev:
Filmene koster vel 300 kroner af én grund: der er kunder, der er så sultne efter HD (og som vil have danske tekster), at de betaler denne pris. |
Hvis det er udbud og efterspørgelse som skal være afgørende for prisen, så er et tiltag som download via internettet i væsentligt ringere kvalitet jo netop det som kan smadre hele udvilkingen ednu mere. Igen vil jeg henvise til CDA kontra MP3. Se på den udvikling, se hvad der er sket. Og du vil se præcis det samme for film, ingen tvivl om det.
Det er præcis den holdning jeg mener er en stor synder for utrolig meget i den her branche. Folk tager til takke med hvad de kan få, bare det er billigt. Og man går gerne på kompromis med kvaliteten, når bare det er billigt.
Vanderlay skrev:
Filmselskaberne vil jo også gerne tage 200 kroner for nye dvd-film (køber du nogen sinde dem?), og så virker merprisen for HD sikkert logisk. |
Alle mine film er købte film (originaler) og stort set dem alle er købt på udgivelsesdagen eller meget kort efter, dvs. til den oftest højeste pris, medmindre de har været på tilbud fra start (er sket nogle gange med specielt film for børn).
Men hvis du vurder en film for det som det er, altså en film, noget som man oftest kun ser een eller ganske få gange, så er en pris på 300,- (eller mere) en meget høj pris. Om det er kvaliteten (HD) der berettiger, eller det blot er fordi det er nyt og spændende, der skal være afgørende for prisen, det er meget svært at svare på. Faktum er, at når tiltag som dette lægger op til fremkommer, så er det overordnet set et udtryk for, at man vil blæse højt og flot på kvaliteten, men derimod fokuser på kvantiteten og pris, fordi den egentlige kvalitet gør det besværligt at opnå samme resultat med.
Umiddelbart vurder jeg dog ikke til at blive den helt store success, ihvertfald ikke herhjemme. Vores internet forbindelser er ganske enkelt for ringe og for dyre til disse tiltag. Selv i 720p vil en almindelig film sandsynligvis ligge meget tæt på 6-8gb. Det tager adskellige timer at hente med en gennemsnitshastighed. Timer hvor der bruges en hulens masse strøm, hvilket er en konsekvens som jeg er ret sikker på rigtig mange slet ikke tænker over. (regningen kommer først senere).
Hvor meget musik tror du folk gad at hente fra internettet, (selv i MP3 format), hvis det skulle foregår via et 1200 baud modem, (som har en effektiv hastighed på lige godt 1kbit/s). Det er det forhold du er oppe imod her.
|
|
Vanderlay
Guld medlem
|
Sendt: 12-Juli-2007 kl. 11:41 |
Kandersen skrev:
[QUOTE=Vanderlay] 1. Køb amerikanske udgaver,
dvs køb dig ind på et marked, der er stort nok til at levere nicheprodukter
til
forholdsvis lave priser 2. Stil dig tilfreds med mellemløsninger som
720p-
downloads indtil markedet i Europa er stort nok til at bære, at prisen på
film
sættes ned. |
Der er mig bekendt intet teknisk ved de amerikanske udgaver, som gør
dem ringere i forhold til europæiske, som derfor skulle gøre dem
billigere.
Det er præcis samme process de er igennem, blot med nogle andre
tekster
og evt. sprog.
EDIT: hov, fik trykket for hurtigt.
Det er jo ikke blot den tekniske produktion, vi betaler for - langt fra, men
distribution, markedsføring osv., og det gør da en væsentlig forskel på
det amerikanske marked, at selv når du laver nicheprodukter, så rammer
du stadigvæk et par millioner, mens at når du skal sætte danske tekster
på en HD-udgivelse, så rammer du måske et par hundrede i bedste fald.
Jeg vil da også hellere have en fuld HD-DVD, men skal jeg være ærlig så
er det de færreste af de film, der udgives på HD-DVD, som jeg gider se
mere end een gang (i bedste fald), og så er lejeformatet måske
udmærket.
Kompromitteringen af kvaliteten kan jo også være det, der gør, at HD-
formater ikke lider samme skæbne som SACD/DVD-audio.
Redigeret af Vanderlay - 12-Juli-2007 kl. 11:47
|
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 12-Juli-2007 kl. 12:17 |
Vanderlay skrev:
Det er jo ikke blot den tekniske produktion, vi betaler for - langt fra, men distribution, markedsføring osv., og det gør da en væsentlig forskel på det amerikanske marked, at selv når du laver nicheprodukter, så rammer du stadigvæk et par millioner, mens at når du skal sætte danske tekster på en HD-udgivelse, så rammer du måske et par hundrede i bedste fald. |
Det er jo ikke korrekt. Det er jo ikke film med KUN danske tekster vi får. Der er indtil flere andre lande på. Og jo flere lande desto bredere markedsføring. Amerikanske udgivelser har det derimod med at være temmelig begrænset lige netop mht. understøttelse af flere lande. Oftest finder du kun ganske få (2-3 lande) på disse film.
Så jeg mener det er noget af en modsigelse.
Vanderlay skrev:
Jeg vil da også hellere have en fuld HD-DVD, men skal jeg være ærlig så er det de færreste af de film, der udgives på HD-DVD, som jeg gider se mere end een gang (i bedste fald), og så er lejeformatet måske udmærket. |
Helt enig. Og det er også det jeg er inde på. Men når/hvis det bliver på bekostning af kvaliteten, så er det DET som er det faretruende i det her projekt, for hvad skulle så få folk til at ville det kvalitetsmæssige mest optimale? Jeg vil meget hellere suse ned i nærmeste udlejningsbutik og leje en film til billigere penge i fuld kvalitet, fremfor at skulle hente/streame via internettet i en dårligere kvalitet.
Vanderlay skrev:
Kompromitteringen af kvaliteten kan jo også være det, der gør, at HD- formater ikke lider samme skæbne som SACD/DVD-audio. |
Lige netop ikke, tværtimod har indtil flere foregående eksempler jo netop vist, at når noget er nemt og billigt, så ryger kvaliteten til fordel for det. Vi er generelt for magelige og for fokuseret på pris, at vi ikke gider bekymre os om kvaliteten. Og så har vi med et område at gøre, hvor støreste dele slet ikke er kvalitetsbevidste nok. Det er et problem for udviklingen fordi der ikke stilles krav til producenter og udviklere.
|
|
Vanderlay
Guld medlem
|
Sendt: 12-Juli-2007 kl. 12:27 |
Jamen det at der er mange lande på vores HDDVD/Bluray-skiver gør da
ikke produktionen billigere. Der skal tekstere fra 20 lande ind over,
lydspor på fransk, tysk og italiensk, osv.
Ja, de amerikanske er kun lavet til få lande, men hvoraf det ene land har
300 mio indbyggere, herunder en forholdsmæssigt større andel med
HDTV og tilsvarende betalingsvillighed. Det er netop pointen - de kan
lave smalle produkter og stadigvæk fange ret mange mennesker.
Formatkrigen betyder også, at det er langt vigtigere for de store firmaer
at satse på de store markeder, ikke mindst USA, mens det ikke betyder så
meget at lade danskerne vente (ligesom med iPhone, som vi desværre må
vente på)
|
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 12-Juli-2007 kl. 12:57 |
At der er mange lande på vores film, det gør distribution og markedføring væsentlig nemmere og dermed billigere. Husk på, tekster koster ikke noget at sætte ind. Lydsprog derimod er temmelig omkostningsfyldt. Men de er jo også begrænset, plus at de for rigtig mange lande slet ikke er nødvendige. Original sprog med undertekster, det er det optimale i langt de fleste tilfælde. Det er kun lande som tyskland og få andre, som kræver deres eget lydsprog for voksenfilm. Og de bør efter min mening betale enorme summer for dette. Jeg gider ikke engang tage deres synkroniserings-mani seriøst. Den er destruktiv på alle leder og kanter. Man bør inddele regionerne efter den slags manier!
Med de få regioner som BD og HD-DVD er, så kan du dække lige så store markeder i hver enkelt region, som det amerikanske. Og omkostninger er præcis de samme eller kun ganske lidt mere.
Det som derimod har meget stor betydning, det er hardware (afspillere). Det er dem der er afgørende for, hvor meget/lidt der skal gøres for distribution og markedsføring af film og materiale. Af een eller anden årsag, så har specielt asien og usa væsentlige fordele her. Og det er det som giver genspejl på filmene. Men en forklaring som størrelsen af befolkning og potientielle købere, den holder ganske enkelt bare ikke, og slet ikke med BD, i og med regionerne er blevet færre.
|
|
Pede8000
Guld medlem
Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Point: 2589
|
Sendt: 12-Juli-2007 kl. 13:03 |
Hej Kandersen!
Nu må jeg lige korrigere dig! Du skriver at det er få lande, der synkroniserer.. Jeg kan i kun komme i tanke om små sprog-områder der IKKE synkroniserer.
Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien, Japan, Portugal, Rusland, stort set hele asien.. Dvs alle ikke engelsktalende lande minus de skandinaviske og Holland!
Det var da ikke så få, eller hvad?
|
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Vanderlay
Guld medlem
|
Sendt: 12-Juli-2007 kl. 13:52 |
Jeg tror også vi fører debatten på lidt forskellige præmisser. Jeg forholder
mig ikke til, hvordan jeg mener film bør sælges eller prissættes, dvs
det kan godt være synkronisering er latterligt set fra vores synsvinkel,
men det er dog et krav på ret mange europæiske markeder, og det
samme gælder et cover på landets eget sprog.
Anyway, jeg tror heller ikke undertekster er den største forklaring på
prisforskellen, for rigtig mange andre ting er også væsentlig billigere i
USA. Med den nyeste prisnedsættelse koster PS3 vel godt det halve af
dens vejledende pris i DK?
Valutafluktuationer betyder også en del. Hvis dollaren havde været på
samme niveau som for 5-6 år siden ville en amerikansk HD-DVD ikke
koste 120 kroner, men måske 200 kroner. Hvis du så lægger momsen til
er der ikke langt op til den danske pris.
|
Vanderlay
Guld medlem
|
Sendt: 12-Juli-2007 kl. 14:00 |
Hvis vi sammenligner en alm. dvd-udgivelse, der har haft premiere samtidig
i DK og USA, fx Seinfeld sæson 8, så er forskellen også markant.
US: ca. 190 kr på amazon.com
DK: 399,- på axelmusic.dk
|