Jeg har stadig ikke forstået i hvilken situation at dette overhovedet er et issue? Det kan være det bare er mig, men hvor tit er det i realiteten at man har behov for at kunne skrive uden at kigge på telefonen?
Desuden, så synes jeg faktisk at iPhone er ganske fornuftig netop på det område. Hvis jeg sidder stille, så vil jeg da påstå at jeg vil kunne skrive ganske lange beskeder uden at kigge på telefonen. Det går helt sikkert ikke lige så stærkt som på en knap telefon, men det kan rent faktisk lade sig gøre.
Det skyldes dels tilvæning hvor hænderne vænner sig til hvor knapperne er placeret (ligesom med knap telefoner), og dels Apples meget intelligente tastatur og ordbog. Hvis du fx. skal skrive "Knap", så taster du først "k" og "n". Telefonen analyserer sig nu frem til hvilke bogstaver der er mest sandsynlige vil kommer efterfølgende. Alle konsonanter er her udelukket. Ordet "knap" er ret normalt, og "a" vil derfor være oplagt. Telefonen udvider derfor det "felt" som dækker tasten "a". Så selvom du rammer fx s,q eller z, så vil telefonen stadig opfatte det som et "a". Kombineret med ordbogen som staver sig frem til ord, selvom du har tastet forkert (og førnævte ikke har rettet det). "swr" vil derfor blive til "ser", da "w" ligger meget tæt på "e" og "ser" er et normalt brugt ord.
På denne måde behøver man ikke engang at ramme de rigtige taster hver gang, da telefonen automatisk retter dine fejl. Det er ting som dette der gør at jeg mener at iPhone er så behagelig at skrive på. Jeg sidder aldrig og bladrer mig igennem mulige forslag til ord, som med en T9-ordbog.
Synes også at Touch tastaturet er langt at foretrække for et fysisk, fuldt Qwerty tastatur. Jeg har prøvet det på en del telefoner, og jeg synes altid at knapperne er for små alligevel til at det giver mening. Samtidigt mister man også muligheden for at tilpasse tastaturet, og det bliver til en krig at skulle skrive tegn og tal som er gemt bag "FN"-knapper eller lignende. På iPhone (og andre Touch tastature) ændrer selve tastaturet sig, så man ikke skal kigge efter små halvejs skjulte tegn.