recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Bærbare medie afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - iPod control. Uden iPod!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketiPod control. Uden iPod!

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JAJE Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Emne: iPod control. Uden iPod!
    Sendt: 04-September-2010 kl. 16:00
Hej

Jeg har et stereoanlæg med en funktion kaldet 'iPod control'. Hvilket vil sige at jeg kan skifte nummer, playlist og lidt andre småting med fjernbetjeningen til anlægget og blot lade iPod en være tilsluttet. Det er faktisk ret smart.

MEN

Men jeg ønsker ikke en købe en iPod. "Alle" har en iPod/iPhone i dag!

Er 'iPod control' baseret på en form for standard sådan at jeg kan være "heldig" at jeg for eksempel kan få lignende funktionalitet hvis jeg køber en Sony Walkman (+ en form for adaptorstik går jeg ud fra), eller måske endda, hvilket ville være mest perfekt, en anden afspiller til min telefon med Android?

Det vrimler jo med produkter der kan tilsluttes/styre iPod/iPhone.

Hvis det virkelig kun virker med iPod/iPhone, så forstår jeg da bedre at iPod sidder så tungt på mp3-markedet. Alt tilpasses jo til dem...
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2010 kl. 21:55
nej - den styrer kun en ipod.
Til top
Don Kristensen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 07-Juli-2010
Sted: Danmark
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2010 kl. 22:54
iPhone / iPod slår også benene væk under alle de andre gadgets, så det er ikke så mærkeligt at Apple sidder så tungt på markedet.

Redigeret af Don Kristensen - 04-September-2010 kl. 22:55
Til top
Exxtreme Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Skagen
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2010 kl. 00:31
Fanboy
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2010 kl. 12:20
@JAJE  problemet er ikke at at apple sidder tungt på MP3-markedet. "Problemet" er at apple ganske enkelt har den bedste løsning overhovedet af alle musik-afspillere på markedet - både hvad angår interface, formåen og selvfølgelig coolness. - de har omkring mellem 60 og 80% af det samlede marked for musikafspillere hvis man tager mobiltelefonerne væk. - problemet er så at man godt kunne gå hen og lave en løsning til en mobiltelefon. Men da hver producent implementerer løsningerne forskelligt skal man lave en løsning til hver enkelt mobil-producent . og de har ganske enkelt ikke noget stort nok marked, og ingen gider lave 5 forskellige løsninger til den samme funktion. det er ganske enkelt ikke rentabelt. Samsung laver faktisk nogle fine medieafspillere, men desværre for dem er de i en nicheverden - for Apple er ganske enkelt så langt foran at der kun er småbidder tilbage til resten.
Når du nu siger du har en android baseret mobil, så skal det siges at der nok på sigt vil komme løsninger, men de vil nok mere blive trådløse - samsung har nemlig lige præsenteret en sådan løsning med wireless usb hvor du kan have den ene chip i din mobil og så streame trådløst over til din bilstereo, men det ligger nok desværre lige et års penge ud i fremtiden. det blev præsenteret på IFA.

Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2010 kl. 19:51
Jeg har også kastet håndklædet i ringen. Apple kan altså sætte mange gode stanarder.

OG NEJ. Jeg er ikke fanboy, endnu. Nuværende eneste Apple-produkt er en Airport express (så konens computer og printeren er på netværket og jeg kan sende musik til dens tilkoblede højtalere) og iTunes (da jeg fik afprøvet Genius/-miks, var jeg solgt)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2010 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af JAJE JAJE skrev:

Hvis det virkelig kun virker med iPod/iPhone, så forstår jeg da bedre at iPod sidder så tungt på mp3-markedet. Alt tilpasses jo til dem...

Det er måske lidt selvforstærkende, men som udgangspunkt vil jeg påstå at det er omvendt. iPod blev meget hurtigt dén MP3 afspiller som har suverænt flest brugere, og så er det vel rimeligt åbenlyst hvorfor producenterne vælger at tilpasse deres tilbehør til dén. Det er ikke tilbehørs-producenterne der har skabt Apple, det er Apple der har skabt tilbehørsproducenterne.

Hvis nu de andre producenter havde kunnet blive enige om en fælles standard for deres, så kunne de MÅSKE i fællesskab være et alternativ som har nok potentielle købere. Men uden at jeg har nærstuderet, så skulle det undre mig hvis de forskellige Android telefoner kan sidde i samme holder - ja det ville sågar undre mig hvis alle Android telefoner af samme mærke, kan sidde i samme holder! Det er (blandt andet) dér Apple tæsker de andre, det kan godt være at de går enegang og tager nogle upopulære beslutninger omkring de standarder og formater de understøtter, men de formår at _sætte_ en standard. Hvis der er iPod control, så er der iPod control. Ikke noget med "ja altså hvis du har generation 2 eller senere og har opdateret med nyeste firmware, så virker det, nå ja forresten hvis du har generation 4 så skal du lige have nyeste firmware i dock'en også" - Apple har rent faktisk givet betegnelsen "plug and play" mening. Der er så nogle ting man ikke kan få lov at lege med, det er så prisen. Androids store styrke, åbenhed, er samtidig dets store svaghed.

Men anyway, årsagen til at alt tilpasses apple, er at det er umuligt at tilpasse noget til de andre, fordi de ikke har standardiseret noget som helst. Så kan man surmule over at Apple har lukkede standarder i stedet for at lade de andre lege med, men hvorfor hulen skulle de dog forære guldet som de selv har gravet op, væk?

Jeg er ikke Apple fanboy. Jeg ejer et Apple produkt, og jeg synes det er fedt - og jeg kunne sagtens finde på at investere i mere. Men jeg kan da også se begrænsningerne. Jeg forstår så ikke helt harmen mod at Apple kapitaliserer på at holde deres egne standarder for sig selv. Det er netop det lukkede samfund der gør at det virker - hvis det var åbent, ville det netop også åbne op for de problemer som alle de andre har. Så ville det ikke være Apple, men bare en i flokken. Men netop fordi det er et lukket samfund, så forstyrrer de heller ikke dem der ikke vil have Apple. Hvis der ikke fandtes Apple, så ville der slet ikke findes docking stationer, for så ville der ikke være én udbredt standard som var stor nok til at det kunne betale sig. Så man har ikke mistet noget, fordi "alting laves til apple" - hvis der ikke fandtes Apple, fandtes der heller ikke en B&W Zeppelin. Derfor er det en illusion at tude over at Zeppelin kun findes til Apple.
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2010 kl. 07:46
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af JAJE JAJE skrev:

Det er måske lidt selvforstærkende, men som udgangspunkt vil jeg påstå at det er omvendt. iPod blev meget hurtigt dén MP3 afspiller som har suverænt flest brugere, og så er det vel rimeligt åbenlyst hvorfor producenterne vælger at tilpasse deres tilbehør til dén. Det er ikke tilbehørs-producenterne der har skabt Apple, det er Apple der har skabt tilbehørsproducenterne.

Hvis nu de andre producenter havde kunnet blive enige om en fælles standard for deres, så kunne de MÅSKE i fællesskab være et alternativ som har nok potentielle købere. Men uden at jeg har nærstuderet, så skulle det undre mig hvis de forskellige Android telefoner kan sidde i samme holder - ja det ville sågar undre mig hvis alle Android telefoner af samme mærke, kan sidde i samme holder! Det er (blandt andet) dér Apple tæsker de andre, det kan godt være at de går enegang og tager nogle upopulære beslutninger omkring de standarder og formater de understøtter, men de formår at _sætte_ en standard. Hvis der er iPod control, så er der iPod control. Ikke noget med "ja altså hvis du har generation 2 eller senere og har opdateret med nyeste firmware, så virker det, nå ja forresten hvis du har generation 4 så skal du lige have nyeste firmware i dock'en også" - Apple har rent faktisk givet betegnelsen "plug and play" mening. Der er så nogle ting man ikke kan få lov at lege med, det er så prisen. Androids store styrke, åbenhed, er samtidig dets store svaghed.

Men anyway, årsagen til at alt tilpasses apple, er at det er umuligt at tilpasse noget til de andre, fordi de ikke har standardiseret noget som helst. Så kan man surmule over at Apple har lukkede standarder i stedet for at lade de andre lege med, men hvorfor hulen skulle de dog forære guldet som de selv har gravet op, væk?

Jeg er ikke Apple fanboy. Jeg ejer et Apple produkt, og jeg synes det er fedt - og jeg kunne sagtens finde på at investere i mere. Men jeg kan da også se begrænsningerne. Jeg forstår så ikke helt harmen mod at Apple kapitaliserer på at holde deres egne standarder for sig selv. Det er netop det lukkede samfund der gør at det virker - hvis det var åbent, ville det netop også åbne op for de problemer som alle de andre har. Så ville det ikke være Apple, men bare en i flokken. Men netop fordi det er et lukket samfund, så forstyrrer de heller ikke dem der ikke vil have Apple. Hvis der ikke fandtes Apple, så ville der slet ikke findes docking stationer, for så ville der ikke være én udbredt standard som var stor nok til at det kunne betale sig. Så man har ikke mistet noget, fordi "alting laves til apple" - hvis der ikke fandtes Apple, fandtes der heller ikke en B&W Zeppelin. Derfor er det en illusion at tude over at Zeppelin kun findes til Apple.

Kan kun tilslutte mig ovenstående 

Redigeret af Beanie - 06-September-2010 kl. 07:47
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu