recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gratis fjernadgang? (virksomhed)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gratis fjernadgang? (virksomhed)

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Ras_K Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ras_K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Gratis fjernadgang? (virksomhed)
    Sendt: 22-Januar-2016 kl. 16:05
Jeg er på udkig efter en løsning til gratis fjernadgang til min arbejdscomputer. Eller endnu bedre til lokalserveren på arbejdet, da den i forvejen er tændt 24/7. Begge kører Windows.

Jeg har hidtil benyttet LogMeIn, hvilket har fungeret OK til mit behov, men de hæver løbende prisen.

Der er tale om en lille virksomhed, hvilket udelukker gratisversionen af Teamviewer.
Det skal være sikkert (personfølsomme oplysninger). Det må gerne være simpelt. Virksomheden benytter proxy server og MPLS. Der skal helst ikke manuelt åbnes porte i firewall og router.

Findes det som jeg søger? Nogen bud?

Efter søgning på nettet har jeg kig på "Remote Utilities". Mon det er OK?

Mvh Rasmus K.
Til top
Splinten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2004
Sted: Lolland
Point: 909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Splinten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2016 kl. 16:13
Hvad med Microsofts egen løsning Remote Desktop:

Semper fidelis

Brug OneDrive via mit link og få 0,5 GB ekstra gratis plads.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19558
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2016 kl. 17:17
En erhvervsvirksomhed, der hænger sin sikkerhed med personfølsomme oplysninger op på gratis software - nej, den virksomhed vil jeg ikke handle med.

Cisco har en ganske god VPN løsning med høj sikkerhed. Men som så meget andet, så koster den penge.

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2016 kl. 17:48
du køber dig til en konsulent der kan lave det for dig. - Du har ikke selv viden nok til at kunne lave det ordentligt. Og ja - det er dyrt at have virksomhed.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 17:50
Der findes mange forskellige overkommelige vpn løsninger.
En billig af slagsen kan være Dell SonicWALL, deres firewalls med VPN adgang kan fås for 4000-5000 kr. Hertil skal nok lægges et par tusind i konsulent tjenester for opsætning og instruktioner.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Ras_K Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ras_K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 20:59
Det var mit håb, at der fandtes en mere simpel gør-det-selv løsning, som var om ikke anbefalelsesværdig så i det mindste OK. Der er ikke behov for avancerede features (print, filoverførsel mm.).

Jeg har tidligere benyttet en Cisco VPN løsning. Det var noget tungt ifht. LogMeIn og Teamviewer. Det er besværligt at skulle være afhængig af ekstern support, hvis man skifter computer eller bare reinstallerer sin harddisk hjemme el. på arbejdet.

Af gratis løsninger har jeg haft kig på Remote Utilities, UltraVNC og Windows 7 Remote Desktop. Det er også muligt at opgradere til Windows 10 Pro for at bruge Remote Desktop app, som Splinten foreslår, hvis det er en bedre løsning.
Skal de alle forkastes?

Hvad med brugervenlige (og billige) betalingsløsninger som LogMeIn Pro eller Splashtop Business? Er det helt forkert at bruge dem?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2016 kl. 11:12
Remote Desktop bør under ingen omstændigheder benyttes alene.

Du bør købe en VPN løsning og benytte remote desktop efter at du er tilsluttet.

En VPN løsning behøver ikke være så tung, som du gør det til. Få en konsulent til at sætte det op og give dig instruktioner. Så vil du selv kunne geninstallere klienten på din hjemme computer eller oprette adgang til en ny medarbejder, så klienten kan installeres på hans maskine.

De løsninger du tidligere har benyttet er meget dårligere rent arbejdsmæssigt sammenlignet med remote desktop.
Remote desktop burde virke uden opgradering medmindre i da kører med Home versioner af Windows på jeres arbejdsplads.

Jeres server har 3 licenser til remote desktop, men du har vel ikke office osv. installere på denne, så hvordan skulle du kunne arbejde.

Hvis man holder meget på licensreglerne. Så må du faktisk ikke koble på en maskine hjemmefra med remote desktop og benytte en officepakke, medmindre du har en VDI licens eller samme styresystem og officepakke hjemme. Ouch

Ovenstående gælder for alle former for remote - også teamviewer.

Redigeret af Cyberguyen - 24-Januar-2016 kl. 11:15
Til top
Ras_K Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ras_K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2016 kl. 12:02
@Cyberguyen:
Tak for svar. På arbejdet bruger vi Windows Server 2008 R2 Standard på lokalserveren og Windows 7 Pro på arbejdsstationerne. Evt skal sidstnævnte opgraderes til Windows 10 Pro på et tidspunkt.

Jeg vil godt kunne arbejde via fjernadgang til serveren, da det primært handler om adgang til et specielt erhvervsprogram, som fint (med fordel) kan køres direkte fra serveren.

Det er forstået, at du anbefaler at benytte Remote Desktop via en god købe-VPN løsning. Kan du kort forklare hvorfor? Jeg er primært interesseret i at forstå om og hvorfor LogMeIn Pro eller Splashtop Business direkte må frarådes af sikkerhedsmæssige grunde? Jeg kan nemlig fint leve med at bruge disse, hvis de sikkerhedsmæssigt er OK.

Når jeg hænger så meget fast i gør-det-selv løsningerne, så er det fordi, at vores virksomhed desværre er meget bundet til en bestemt IT-leverandør, som er tung at danse med. Og det er ikke en mulighed helt at skifte IT-leverandør.
Vi kunne selvfølgelig få en lokal IT-konsulent til at hjælpe os med VPN-delen, men vi har dårlige erfaringer med at have flere "leverandører", da vi tidligere har oplevet, at de ved problemer har mere travlt med at skyde ansvaret over på hinanden end at løse problemerne.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2016 kl. 17:20
Den bedste oplevelse fås med Remote Desktop/Terminal Services, når man arbejder på Windows platformen. Her føles de andre løsninger langsomme i opdatering, når man sidder foran skærmen.

Hvis i på arbejdet har en Windows server som er opsat til brug for Remote Desktop/Terminal Services, så er den jo klar til brug. Her vil en VPN løsning være det bedste, så man bagefter kan tilslutte serveren.

Hvis din server ikke er opsat til Remote Desktop/Terminal Services, så vil jeg fraråde at du kobler på denne.
Det hænger sammen med at man som bruger ikke skal køre på en server, medmindre man skal lave opsætninger på denne.
Forestil sig at man er tilsluttet serveren med Remote Desktop og åbner noget som indeholder en virus. Så bliver det rigtigt dyrt i konsulentydelse og man risikere data falder i de forkerte hænder.

Jeg kender ikke til Splashtop, men LogMeIn er ikke fremmede for mig. 
LogMeIn er en fin løsning, som jeg jeg ikke har noget problem med at anbefale.
Fordelen ved LogMeIn er at den ikke kræver nogen opsætning af VPN eller åbning af porte i firewall.
Til gengæld stiller den høje krav til at man sætter sig ind i tingene og laver opsætningen korrekt.
Jeg ville aldrig lave en LogMeIn installation for at man skal sidde og arbejde på serveren. Det skal gøres til en arbejdsstation i stedet.

Adgang til firmanetværk bør minimum kræve 2 faktor godkendelse. Med VPN kan dette gøres med en prædefineret nøgle, som den ene del og brugerens login som den anden del. En anden løsning kan virke som NemID eller evt. en kode som modtages på mobilen.

LogMeIn understøtter "Two-Step Verification" som foregår med at man modtager koden via en mobil.

Du bør opsætte din arbejdsstation til ikke at gå i powersave og herefter bede administratoren installere LogMeIn på den med "Two-Step Verification". Det vil efter min mening give den nødvendige sikkerhed og ikke kræve eksterne konsulenter til opsætning.

Men angående jeres IT-leverandør, så lyder det næste som om i har valgt en leverandør som ikke passer til jeres virksomheds størrelse.
Hvis man vælger en for stor leverandør, så får man ofte kun præsenteret de dyre løsninger, da leverandøren ikke kender til andre. Deres folk er standard skolet til en bestemt størrelse virksomhed.
Et tegn på dette er ofte at leverandøren er svær at danse med og koster kassen for noget man selv opfatter som småting.

Ligeledes kan man også komme til at vælge en for lille IT leverandør, hvor man risikere at personen måske er en-mands-virksomhed, som ikke altid kan hjælpe pga. travlhed eller sygdom. 
Den kan også ske at den lille IT-leverandør leverer en hovsa løsning, som simpelthen ikke kan vokse med virksomheden. Et eksempel kunne være at opsætte en 5 mands virksomhed uden domæne controller. Når så virksomheden forøges til lidt flere medarbejdere, så begynder problemerne at melde sig og omkostningerne stiger.

Derfor er det vigtigt at have en leverandør som matcher størrelsen på virksomheden, så de rigtige løsninger og den hurtige responstid bliver bibeholdt.

Når du skriver i har en firewall løsning, så vil jeg gætte på at denne nemt kunne bruges til at give VPN adgang. Men det kræver at du kontakter jeres leverandør.
Til top
Ras_K Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ras_K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2016 kl. 21:49
@Cyberguyen:
Tak for et fornemt detaljeret svar. Jeg er nu blevet lidt klogere.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2016 kl. 22:07
Jeg glemte forresten at komme ind på sikkerheden på de forskellige remote løsninger, som du foreslår.

Man kan dele dem op i løsninger - dem som kræver direkte adgang og dem som benytter en leverandør.

LogMeIn og TeamViewer benytter en leverandør til at formidle adgang til dine systemer. Sikkerheden afhænger af denne leverandør. Som udgangspunkt kan man nok gå ud fra at de har et højere sikkerhedsniveau end dit firma og derfor ikke vil være det svage led.
Men jeg ville nok ikke vælge dem til eksempelvis en bank.

Remote Desktop og VNC er begge krypterede, men kræver at du laver en direkte adgang igennem firewallen ind til en Windows maskine.
Det giver mange muligheder for at angribe maskinen, hvor der kan være en fejl i selve Windows som kan blive udnyttet. Eller der kan være en fejl i Remote Desktop/VNC programmet som kan give adgang.
Sikkerheden i sådan en løsning vil i de fleste tilfælde ikke vurderes til at være tilstrækkelig, selv hvis man sørge for at opgradere Windows og sin software tidsmæssig.

Derfor lægger man et lag foran i form af en VPN forbindelse, hvilket der ikke på samme måde er behov for med LogMeIn.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu