aerik skrev:
Til denne samtale vil jeg lige dele et guldkorn, min mor lærte mig. da jeg var en lille dreng: "Når du deler din viden og udtaler dig, skal du have dokumentation for hvad du udtaler dig om." Nu vil jeg gerne have butikkens indkøbspris på zp s5 squeezebox boom og det økologiske mel. Både for at se, om jeg synes butikkernes priser i fremtiden er fair, men også for at lukke den diskussion om hvor vidt at hfk og bilka har tabt penge på denne kampagne.
|
Hvad vil du bruger indkøbsprisen til..?
lad os antage at indkøbsprisen er 1000 kroner..
de har solgt enheden til 1400 kroner..
altså et "overskud" på 400 kroner..
det overskud skal dække..
personalelønninger
lagerplads
marketing
hjemmesideplads (webudvikler og een til at vedligeholder priser og info på siden)
og så skal du nok ikke være så sikker på at der er overskud på sådan et produkt længere..
alene det at en lagermand først skal lægge pakkerne på hylder når de modtager dem fra ex. Sonos.
lagermanden skal også finde varen igen, pakke den og sende med PostDK.
der skal udføres papir arbejde..
bare regn med f.eks en times arbejde per ordre (der er også regnskab der skal gåes igennem osv)
de omkostninger skal jo også dækkes ind..
hifi klubben som typisk har 2 mand i de små butikker, til lidt over 20.000 kroner om måneden vil jeg skyde på (nok lidt mere)
plus butikken for 30.000 om måneden..
rengøring af butikken, lys vand og varme..
det er små 100.000 om måneden bare for at DRIVE forretningen..
det er da helt naturligt at de ikke kan sælge et produkt for 100 kroner mere en deres indkøbspris..!
vi snakker nok nærmere 100% oveni de fleste produkter..
men det er jo 100% til indkøbsprisen..
og den er fløjtende ligegyldig.. for den er ikke relevant..
det der er relevant er deres reele overskud på produktet..
og først derefter kan du beslutte om du synes det er fair priser de fører...
af samme grund hader jeg hifi klubben for at have skabt sig eneret på Sonos,
da jeg godt vil udvide mit sortiment.. men jeg har ikke behov for at opleve produktet,
så jeg gider ikke betale prisen hos hifiklubben, da den pris skal dække at en sælger har brugt en time på mig, før at jeg køber det..
så hellere købe det hos en internetbutik, hvor at jeg kun skal betale et minimum af omkostninger..
Redigeret af Blank - 10-Februar-2011 kl. 08:43