|
|
Besvar ![]() |
Side <123 |
Forfatter | |||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() |
||
Hej Kandersen - jamen så længe der kan herske tvivl om fortolkninger på både ditten og datten - så er der efter min mening for mange "men´er". Lovgivningen bør være langt mere letforståelig, og lang mere konkret i sin tekst. Så tror jeg både forbrugere som forhandlere vil kunne bruge lovgivningen
![]() |
|||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||
![]() |
|||
Smurf ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 05-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
![]() |
||
Det var godt nok en god lang quote :) Men jeg er grundlæggende meget enig i dine betragtninger omkring pris. Jeg syntes begreber som parallelimport osv. faktisk er det stik modsatte af de mange andre herinde søger, nemlig negativt for handlen i helhed i DK samt servicen forringes generelt. Det er ofte priserne på parallelimport der "tvinger" visse forhandlere til at sætte deres ned i et leje der nogenlunde kan matche. I sager som de fleste sikkert kender til i dette forum (uden at nævne navne på forhandlere - uha det er svært :P ) så er det man begynder at overveje merprisen på fx. plasma og lcd tv som IKKE er parallelimporterede, hvis man så bare kunne være sikker på servicen der men nej..... det er desværre også langt fra en ok service alle steder. Omkring begrebet mellem køber og sælger vil producenten for mig som køber altid være 3. mand hvorfor jeg tit forbavses, hvis min forhandler beder mig kontakte dem. Jeg mener i den grad producenterne, sikkert i god vilje og fordi de gerne selv vil håndterer deres egen service, er med til at underminere grundlaget for bl.a. købeloven og skabe en stor forvirring for brugerne. Tjek hvor mange hardwaresiderder faktisk opfordre kunden til at skulle kontakte en producent direkte på forskellige produkter, hvilket jo sikkert gøres fordi: 1. så kan de selv spare på den tid de skal bruge, 2. de sælger den som om det går hurtigere for kunden hvilket i mange tilfælde også er korrekt. MEN producenten har ofte ikke noget økonomisk i klemme og er mange gange ret ligeglade med en enkelt forbrugers problemer - jeg syntes faktisk det er direkte forkasteligt at forhandlere med et mærke som fx. e-mærket kan få lov til at opfordre til noget der i den grad underminerer købeloven og forståelsen af hvem der har ansvaret overfor køberen. Hvad gør man som forbruger? orker man alt denne vivar ? de fleste NEJ. Jeg kan kun personligt opfordre til man handler steder hvor man tager købeloven seriøst (jeg syntes ikke at denne konkrete sag har vist mig at Getmore ikke gør - endnu) men måske de blot ikke har været dygtige nok til at informere deres kunde. Som jeg har skrevet før mange forhandlere kunne tage problemer, surhed fra kunder m.m. i opløbet hvis de blot ville ofre lidt ressourcer på at holde deres kunder orienteret fx. via mail. Med henvisning til forespørgsel til en konkret forhandler som også SSlarsen fra denne side har forespurgt om ting, så har de svaret på alle mine spørgsmål, på nær det sidste hvor jeg skriver til dem at deres løsning med en pakkelabel til postdanmark til et 42" plasma bare ikke er ok i følge købeloven, fordi hvordan får hr og fr danmark deres plasma på postkontoret uden unødig ulempe?? Det ville de sjovt nok ikke svarer på :/ Vi glæder os i øvrigt til at høre om Getmore så overholder det de har lovet med de 7 dage :) |
|||
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer BDP-LX71 Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61 Baghøjtalere 2 x DM685 TDCTV - bredbånd Itrends.dk |
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Jamen, jeg synes personligt ikke, at der hersker så meget tvivl. Tvivlen opstår mest af alt, fordi folk ikke har læst eller ikke sat sig ordentligt ind i købeloven. Det er rigtigt, der er nogle begreber, som ikke er klart defineret. Men mht. det vi debatter om her, (rimelig tid), der mener jeg ikke, at problemet er så stort, om vi siger 2-3 uger plus/minus en uge til. Det er ikke meningen med købeloven, at der absolut SKAL være en fast skæringsdato. Men det er det som mange gerne vil ha, for så er det der de føler sig sikre, og kan punke en forhandler i hovedet med en klar dato. Hvis fru jensen synes, at 3-4 ugers reparationstid på hendes tv er rimelig tid, så skal hun have lov at synes det. Omvendt skal der være en minimums grænse. Og der er 2-3 uger allerede stadfæstet fra forbrugerklagenævnet, som det de opfatter som rimelig tid. Dog er der så nogle forhold der kan ændre dette. Og derfor opfatter jeg det som en minimums eller rettere, en forventet grænse, under normale forhold.
|
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Det er desværre også lidt af en gråzone. Og tit er forhandlerne faktisk slet ikke klar over, at det er dem der skal afholde udgiften samt forsendelsen ved en reklamation.
Jeg glæder mig altid til at høre om afgørelser/beslutninger. Det er dem vi bygger vores erfaringer på, uanset om de er rigtige eller forkerte |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Mht ovenstående så står det mere beskrevet her. Og som det ses, så skelnes der mellem større og mindre ting: http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/25/
|
|||
![]() |
|||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() |
||
Jamen så er der jo netop anledning til fortolkning. I øvrigt benyttes ordet "Ofte" når talen går om afhentning af større ting. Duer ikke - det er en ommer!
|
|||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Den duer så langt som til at sige, at forbrugerklagenævnet er til for at bekytte forbrugerne (ikke dermed sagt, at forhandlerne ikke har rettigheder). Så som udgangspunkt er det det der vurderes. Hvis vi tager en fortolkning som denne og analyserer den lidt, så kan den faktisk bruges ret konstruktivt: Eksemplevis kan man godt sende et tv med posten. Det er problemet fra hjemmet og til nærmeste posthus som er problemet. Og der vil størrelsen samt forbrugerens mulighed for selv at transporter det havde indflydelse. Mig bekendt er det ikke den gænge opfattelse, at et tv (21"+ tv) skal transporteres af forbrugeren. Et sådan bør høre ind under uhåndterlig genstand. Specielt hvis det er et CRT tv. Omvendt, hvis der f.eks er tale om en clockradio, harddiske eller andet i den størrelse, så forventes det at du som forbruger er behjælpelig med forsendelsen. Dvs. du fragter det til nærmeste posthus (eller til forhandleren hvis han alligevel er i nærheden). Købeloven er efter min mening ikke et firkantet opslag, men derimod nogle retningslinier der skal være med til at gøre tingene nemmere for alle parter. Det vil under alle omstændigheder være en 3. part som vurdere din sag. Og hvis de mener at du sagtens kunne have dit defekte 50" plasma tv på din cykel, (hvad de nok næppe vil gøre), ja så er der sådan set ikke noget at gøre ved det. Der handles ud fra en almindelig sund fornuft i forbrugerklagenævnet, (efter min mening). Hvis du er i besiddelse af en ualmindelig sund fornuft. Så er det nok ikke lige forbrugerklagenævnet du skal alliere dig med
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Hvis forhandleren har haft tvét til reparation siden d. 26 Juli, og vi i dag skriver d. 5 september. Så vil jeg mene at tiden for rimelig tid er ved at være overskredet. Og dermed har du gjort ret i din henvendelse, og ydermere dit krav om at hæve handlen, hvis ikke de kan oplyse (og overholde tidsfristen).
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Øhh..26´ er det ikke en del i underkanten - du kommer jo ligesom fra 37´? (selvom det var i kort tid Men meget tillykke med din hævede handel, det var nok det bedste der kunne ske |
|||
|
|||
![]() |
|||
Smurf ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 05-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
![]() |
||
hehe ja man kan sige meget om Getmore men det her siger vist alt? |
|||
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer BDP-LX71 Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61 Baghøjtalere 2 x DM685 TDCTV - bredbånd Itrends.dk |
|||
![]() |
|||
edtwodth ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-November-2005 Sted: Herning Status: Offline Point: 740 |
![]() |
||
Er glad for du fik ophævet dit køb. Jeg bøvler selv med tapeconnection som tog 6 uger om en rep. af mit tv. Har forlangt købet ophævet men det vil de ikke. Sagen er nu hos forbrugerklagenævnet. Læs mere på edtwodth.dk. Har desuden startet en underskriftindsamling mod de lange sagsbehandlingstider hos FKN: http://www.forbrugerklagenavn.underskrifter.dk/
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |