recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad kan man gøre af krav?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad kan man gøre af krav?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2015 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvis sælger "flere gange" har prøvet at reparere den samme fejll uden resultat, kan du forlange ombytning eller penge tilbage. Flere gange vil jeg mene er to gange.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerguides/Fejl-eller-mangel-ved-varen/Valget-mellem-ombytning-og-reparation?tc=EB392ADFE77B4366834024CFB52533DC


Det er så din definition af flere. Sælger kan og må have en anden, og generelt er det en afvejning for hver gang, hvorvidt det er køber til unødig gene.

Men som Per påpeger, er det her egentligt ligegyldigt :)

Ja det er da klart, jeg er forbruger. Hvis en sælger trækker reparationen i langdrag, rammer han under alle omstændigheder ombytnings/penge tilbage reglen.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2015 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvis sælger "flere gange" har prøvet at reparere den samme fejll uden resultat, kan du forlange ombytning eller penge tilbage. Flere gange vil jeg mene er to gange.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerguides/Fejl-eller-mangel-ved-varen/Valget-mellem-ombytning-og-reparation?tc=EB392ADFE77B4366834024CFB52533DC


Det er så din definition af flere. Sælger kan og må have en anden, og generelt er det en afvejning for hver gang, hvorvidt det er køber til unødig gene.

Men som Per påpeger, er det her egentligt ligegyldigt :)



Well ifølge Tænk har forhandleren kun 1 forsøg

6: Forhandleren har ét forsøg til at løse problemet

Forhandleren har som udgangspunkt ét forsøg til at løse fejlen, og lykkes det ikke inden for rimelig tid, kan du få pengene tilbage. Flere forsøg kan dog være rimelige i visse tilfælde, for eksempel i tilfælde af en såkaldt "periodisk fejl", som kan være svær at lokalisere.

Får varen en ny fejl, kan forhandleren også få ét forsøg til løse denne fejl. Opstår der flere nye fejl, vil der dog ikke blive ved med at komme nye forsøg. Grænsen afhænger af situationen og den tid, der har været brugt på at løse problemerne, og af det besvær forbrugeren har haft.

Ombytning gælder også som et afhjælpningsforsøg, og opstår samme problem flere gange ved en ny vare, vil det ikke give mening at bytte eller reparere igen. Handlen bør i stedet gå tilbage.



I den citerede tekst står der: "Som udgangspunkt", "Flere forsøg kan dog være rimelige i visse tilfælde"

så teksten er så upræcis som den kan være, til fordel for sælger.

@Kampus: jeg kan sagtens følge dig, men så længe sælger ikke giver sig, er det ham/hende der har fat i den lange ende. 
Og der snakkes ikke om, at sælger trækker i langdrag, men nogle reperationer kan tage længere tid end andre, specielt hvis det specielle/udgåede enheder.
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3701
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2015 kl. 19:50
Men I tager stadig udgangspunkt i at det er en reklamationssag inden for købelovens 2 års reklamationsret - og det er det ikke, det er en forsikringssag...
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2015 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Men I tager stadig udgangspunkt i at det er en reklamationssag inden for købelovens 2 års reklamationsret - og det er det ikke, det er en forsikringssag...



lige meget om det er en reklamationssag eller forsikrings sag har man stadigvæk 3 års reklamationsret på rep
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3701
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2015 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Men I tager stadig udgangspunkt i at det er en reklamationssag inden for købelovens 2 års reklamationsret - og det er det ikke, det er en forsikringssag...



lige meget om det er en reklamationssag eller forsikrings sag har man stadigvæk 3 års reklamationsret på rep

Jeg tænkte på i forhold til hvor mange forsøg forhandleren har til at reparere før man kan gøre krav på at få sine penge tilbage osv. Smile

Men kan godt set at jeg ikke var præcis nok.
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2015 kl. 20:41
Vi plejer som regel at give værksted to chancer. Hvis det ikke hjælper på problemet, så finder vi som regel en løsning.

At det er en forsikringsag, betyder egentlig blot at vi ikke tilbagebetaler beløbet, hvis rep ikke kan klares, men afhælper med andet produkt. Sidstnævnte naturligvis i samspil med kunden, så alle parter får en positiv oplevelse ud af.

Umiddelbart vil det ikke være muligt at skifte et version2 board, da det også er baseret på en anden strømforsyning.

Se at få den afleveret til rep igen. Forsikringen behøver som hovedregel ikke inddrages denne gang, da det er vores værksted der ikke har fået løst problemet. Den betragtes intern som en almindelig genrep uden gener for kunden, andet at det lige tager en god uges tid (genrep har førsteprioritet blandt indkomne sager på værkstedet).
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2015 kl. 12:26
Ville lige opdatere her...

Jeg fik min receiver tilbage og ret hurtigt fik jeg samme problem igen. Så jeg kontaktede hifiklubben som uden tøven har taget den retur. Da jeg via værkstedet havde haft en "aftale" om at de smed v2 board i, har de i hifiklubben lovet mig at der kommer v2 i nu.

Imellemtiden har jeg haft mulighed for at teste en anden t757 og den har sgu samme fejl. Kun HDMI indgang 3 på mit tv kan håndtere det fejlfrit. Måske det samme gør sig gældende ved min egen t757 der nu er på værksted.
Mærkeligt eftersom jeg har haft rigtig mange receivere tilsluttet og ikke mindst senest en t748 fra hifiklubben.
Hvilket bringer mig til en forespørgsel på en evt procedure.
Jeg har indleveret min T757 som en forsikrings sag, da den opførte sig mærkeligt efter noget torden/lyn. Måske mit tv har haft en belastning her.
Min tanke er imorgen at kontakte mit forsikring selskab og forhøre mig om det "går" under samme sag og hvad man så gør. Ses defekte hdmi indgange som en defekt? Og en defekt der kan svare sig at lave?
Har jeg selv noget at skulle have sagt her, hvis jeg eks er rigtig glad for mit tv og ikke ønsker et nyt? (afhængigt af erstatningssum, hvis totalskade).?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2015 kl. 13:11
Udskiftning af et hdmi-board er som regel ret dyrt, så et TV kan hurtigt blive erklæret "totalskadet", hvis alder, afskrivning og selvrisiko betyder en erstatningssum på omkr 2500kr
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2015 kl. 13:15
Erstatningssum er vel afgjort at købs pris?
Jeg finder intet til 2500kr, jeg blir ligeså glad for som mit vt30. Tror jeg gav 12.000 tilbage i 2011.
Må se hvad de siger, tænker man kan "anke":).

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2015 kl. 13:17
Nej, erstatningssum er udregnet efter hvad et tilsvarende TV koster lige nu minus afskrivning og selvrisiko.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2015 kl. 16:07
Ift tilsvarende vil jeg også mene man har lov at komme med indsigelser. Ikke sikkert der gives noget for det:)..
Hvad er et tilsvarende idag?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2015 kl. 16:48
Det må vel næsten være et Pana 750
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu